Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-30, 20:39
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Irriterar mig också på rabiata abortmotståndarliberaler som ofta är lite kristna av sig och tycker denna fråga är extremt viktig.
Rätten till liv är en central (om den centrala) pelaren inom liberalismen. Är det så konstigt att vissa av oss reagerar starkt på att självutnämnda liberaler inom ett specifikt område börjar försvara mord?
Citera
2011-01-30, 20:54
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Rätten till liv är en central (om den centrala) pelaren inom liberalismen. Är det så konstigt att vissa av oss reagerar starkt på att självutnämnda liberaler inom ett specifikt område börjar försvara mord?

Fast det finns ju så många bra argument emot som kvinnans rätt till sin egen kropp, att barnet kommer få en dålig uppväxt och vara oönskat, att folk inte skall bära på barn i onödan, att man kan reglera ett fel man inte tänkt sig trots preventivmedel osv.

Jag kan förstå just att man inte ska döda bebisar i magen för alla skall få leva, men att göra detta till en så stor och viktig fråga som många gör kan jag inte förstå. Det är ju viktigare att förbättra för de redan levande människorna i mitt tycke.

Nåväl, låt oss inte göra detta bli en abortdiskussiontråd.
Citera
2011-01-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack

Rätten till sin kropp är liberlismens viktigaste punkt och nej det är inte mord.
Citera
2011-01-30, 21:06
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Fast det finns ju så många bra argument emot som kvinnans rätt till sin egen kropp, att barnet kommer få en dålig uppväxt och vara oönskat, att folk inte skall bära på barn i onödan, att man kan reglera ett fel man inte tänkt sig trots preventivmedel osv.
Så barnets hela uppväxt kan prognosticeras, och dömas ut?
Hellre död än "oönskad"?
Och oj vad begreppet "reglera" används generöst nuförtiden. Att du "regleras" kan tydligen betyda att du mördas!

En kvinna har självklart rätt till sin egen kropp. Det gäller förstås även en kvinna som är ett foster som hennes moder har valt att avla. Även den kvinnan har rätt till sin kropp, eller hur?

Citat:
men att göra detta till en så stor och viktig fråga som många gör kan jag inte förstå. Det är ju viktigare att förbättra för de redan levande människorna i mitt tycke.
Foster lever ju redan. Det är en stor fråga, eftersom det handlar om mord. Systematiskt massmord faktiskt!
Citera
2011-01-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En kvinna har självklart rätt till sin egen kropp. Det gäller förstås även en kvinna som är ett foster som hennes moder har valt att avla. Även den kvinnan har rätt till sin kropp, eller hur?

Har jag rätt att bo i din kropp?
Citera
2011-01-30, 21:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Ja, om jag har valt att avla dig inuti min kropp.
Citera
2011-01-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ja, om jag har valt att avla dig inuti min kropp.

Så foster har mer rättigheter än människor?
Citera
2011-01-30, 21:30
Medlem
TageMans avatar
Citat:

Ifall han hade placerat dig i sin kropp utan ditt medgivande och utan att du hade möjlighet att bo någon annanstans de närmsta nio månaderna så hade du haft full rätt att bo där tills de nio månaderna är slut.
Citera
2011-01-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Ifall han hade placerat dig i sin kropp utan ditt medgivande och utan att du hade möjlighet att bo någon annanstans de närmsta nio månaderna så hade du haft full rätt att bo där tills de nio månaderna är slut.

Då finns ingen kontakt för honom att bryta så då gör han som han vill. Foster kan inte ingå kontrakt. Det kan vuxna.
Citera
2011-01-30, 21:45
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Då finns ingen kontakt för honom att bryta så då gör han som han vill. Foster kan inte ingå kontrakt. Det kan vuxna.

Det här blir sista inlägget jag skriver om abort i tråden

Poängen är att du aldrig gick med på att bo där, det var han som placerade dig där. Om du hade sövt ner en vän och väckt honom på en öde ö som du äger så hade du inte haft rätten att kasta honom i havet så fort du tröttnat på honom, innan färjan därifrån dykt upp.
Citera
2011-01-30, 21:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Så foster har mer rättigheter än människor?
Foster ÄR människor och har rätt att slippa dödas.
Citera
2011-01-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Det här blir sista inlägget jag skriver om abort i tråden

Poängen är att du aldrig gick med på att bo där, det var han som placerade dig där. Om du hade sövt ner en vän och väckt honom på en öde ö som du äger så hade du inte haft rätten att kasta honom i havet så fort du tröttnat på honom, innan färjan därifrån dykt upp.

Är inte felet då att man kidnappade sin vän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in