• 1
  • 2
2009-09-03, 02:26
Medlem
Hej!

Det börjar snart att bli dags för mig att flytta hemifrån, och med det kommer en hel del funderingar. Jag är mer eller mindre arbetslös, men får dock jobba lite extra mellan varven då de ringer mig. För dessa pengar lever jag bra, eftersom jag inte behöver betala några jättesummor hemma. Dock så vill jag kunna ha det bra även då jag flyttat och förhoppningsvis fått ett bra jobb. Jag vill inte jobba främst för att överleva, utan jag vill jobba för att få leva.
Dessutom prioriterar jag min fritid, vilket gör att jag inte vill jobba heltid om jag inte måste.

Hur mycket "behöver" ni ha över varje efter varje lön för att må bra? Vad lägger ni dessa pengar på? Nu räknar jag på när mat, hyra och alla de andra nödvändiga kostnaderna är betalda.

Shoot!
Citera
2009-09-03, 02:53
Medlem
Mynicks avatar
När jag flyttade hemifrån som femtonåring så klarade jag mig på studiebidrag, ackorderingstillägg (typ som bostadsbidrag när du inte kan bo hemma under studietiden) och så jobbade jag extra på helger och lov.

Tror att studiebidraget låg på 750 och ackorderingstillägget på 1100 sen kanske jag jobbade ihop 3000 till varje månad. Hur fan jag överlevde på den summa har jag ingen aning om men visst gick det.

Nu tretton år senare kostar jag ca 13000 i månaden.

Jag har fått för sig att man kan klara sig på nästan hur lite pengar som helst men man kan nog aldrig ha för mycket.

Vill du jobba lite för att få till till mycket fritid så gäller det ju att det är en billig fritid också, annars är det nog smartast att bo kvar hemma.

Har läst någonstans att en "normalvuxen" kostar ca 11000/månaden med alla fasta utgifter och det kan nog stämma.
Citera
2009-09-03, 04:01
Medlem
istapp2s avatar
1000kr/dag lätt
Citera
2009-09-03, 04:11
Medlem
azzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenWay1986
Hej!

Det börjar snart att bli dags för mig att flytta hemifrån, och med det kommer en hel del funderingar. Jag är mer eller mindre arbetslös, men får dock jobba lite extra mellan varven då de ringer mig. För dessa pengar lever jag bra, eftersom jag inte behöver betala några jättesummor hemma. Dock så vill jag kunna ha det bra även då jag flyttat och förhoppningsvis fått ett bra jobb. Jag vill inte jobba främst för att överleva, utan jag vill jobba för att få leva.
Dessutom prioriterar jag min fritid, vilket gör att jag inte vill jobba heltid om jag inte måste.

Hur mycket "behöver" ni ha över varje efter varje lön för att må bra? Vad lägger ni dessa pengar på? Nu räknar jag på när mat, hyra och alla de andra nödvändiga kostnaderna är betalda.

Shoot!
Månaden fungerar skapligt bra om jag har cirka 5-8 tusen över till kläder och dumheter att spendera på.
Citera
2009-09-03, 04:24
Medlem
DIEXELs avatar
För att må bra? 50k+ per månad, för då behöver man inte bry sig om sin ekonomi så mycket. Det vore gött det.
Citera
2009-09-03, 04:33
Bannlyst
Bäst skulle jag mått utan pengar.
Mer eller mindre självförsörjande på mat. Likasinnande människor som man kan byta grejjer med och umgås med, som inte bor så långt ifrån mig.
Oberoende av olja, och läkemedelsbranchen.

Fast så bra får man inte må tydligen.
Senast redigerad av RockUlla 2009-09-03 kl. 04:38.
Citera
2009-09-03, 05:56
Medlem
puckots avatar
Det är klart att jag inte skulle tacka nej till lyxliv eller att vara ekonomiskt oberoende. Men precis som dig så värderar jag min fritid högre och huvudsaken är att jag överlever. Så jag resonerar lite som dig där.

Jag har hellre lite mer fritid och hyfsat med fickpengar för nöjen, än att jobba arslet av mig och stressa sönder mig bara för att tjäna dom där extra pengarna. Jag tycker inte att det är värt det. Visst, sen att jobba lite extra under vissa perioder eller enstaka dagar, för att sedan slappa, kan väl vara ok ibland.

Men om vi säger en 4000-5000kr som minimum efter att allt annat är betalt, hade vart rätt ok. Sen har jag inte så jättedyra nöjen heller, så jag behöver egentligen inga större summor. Visst har jag unnat mig lyxigare grejer ibland, som hemmabio, platt-tv, stereo osv. Men det är ganska sällan jag köper så pass dyra grejer, så det är inget stort problem. Jag kanske t.om. hade accepterat 3000kr, som jag mer eller mindre lever på idag, när allt annat är betalt. Det är lite gränsfall, men det är inte helt omöjligt.

Normalt lägger jag pengarna på dvd, musik, godis, bio och tv-spel typ, och det behöver inte vara så himmla dyrt.
Citera
2009-09-03, 10:25
Medlem
walkaboutss avatar
5 kr och ett gott humör.
Citera
2009-09-03, 20:50
Medlem
troengs avatar
649 :-
Senast redigerad av troeng 2009-09-03 kl. 20:57.
Citera
2009-09-03, 21:16
Medlem
minimum 10k på kontot hela tiden som kan användas när som helst, annars blir jag skeptisk..
Citera
2009-09-03, 21:26
Medlem
buntishs avatar
ett par tusen till övers för supande, några nya fiske grejer and so on..

är inte speciellt prylbög av mig, klarar mig med mina två datorer(lap/stationär) och sen kaffebryggare...

dock prylbög när det gäller fiske.. fan va mkt pengar jag bränt på det.. älskart..
Citera
2009-09-04, 03:26
Medlem
BengtZzs avatar
250kr per dag när hyran är betald
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto