2009-09-05, 16:31
Medlem
31Hs avatar
Jag har sökt, mycket, utan hitta vad jag letar efter.

Jag har två datorer, en stationär och en bärbar. Skulle vilja ha ett trådlöst nätverk mellan dom, kunna dela filer. Har ett modem från BBB som heter Speedtouch, pratat med BBB supporten och den funkar att använda som en router.

Problemet är att jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå vidare med detta. Skulle behöva någon steg-för-steg guide om hur man går till väga.

Någon som sitter och klämmer på en sådan, eller tom kanske kan skriva en?

Tack på förhand.
Citera
2009-09-05, 17:43
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31H
Jag har sökt, mycket, utan hitta vad jag letar efter.

Jag har två datorer, en stationär och en bärbar. Skulle vilja ha ett trådlöst nätverk mellan dom, kunna dela filer. Har ett modem från BBB som heter Speedtouch, pratat med BBB supporten och den funkar att använda som en router.

Problemet är att jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå vidare med detta. Skulle behöva någon steg-för-steg guide om hur man går till väga.

Någon som sitter och klämmer på en sådan, eller tom kanske kan skriva en?

Tack på förhand.
Du säger att du har en Speedtouch.. Vissa av dem har trådlöst nätverk, andra inte. Vilken modell? .. Eller, ännu enklare - har den en antenn?

Att styra upp ett trådlöst nätverk är enkelt. Om du nu har trådlöst inbyggt i ditt modem så tillkommer inga som helst kostnader för trådlöst, annars får du köpa antingen en trådlös accesspunkt, eller en router.

Posta gärna vilken modell du har, så kan jag vägleda dig igenom alla nödvändiga basic-steg.
Citera
2009-09-05, 17:57
Medlem
31Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Du säger att du har en Speedtouch.. Vissa av dem har trådlöst nätverk, andra inte. Vilken modell? .. Eller, ännu enklare - har den en antenn?

Att styra upp ett trådlöst nätverk är enkelt. Om du nu har trådlöst inbyggt i ditt modem så tillkommer inga som helst kostnader för trådlöst, annars får du köpa antingen en trådlös accesspunkt, eller en router.

Posta gärna vilken modell du har, så kan jag vägleda dig igenom alla nödvändiga basic-steg.

Jorå! Den har antenn. Modellen heter ST780 WL.
Citera
2009-09-05, 18:01
Medlem
Citat:
Jorå! Den har antenn. Modellen heter ST780 WL.

Kolla under den, brukar stå ssid och lösenord.
Citera
2009-09-05, 18:17
Medlem
31Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Kolla under den, brukar stå ssid och lösenord.

Kul. Ha-ha-ha..
Citera
2009-09-05, 19:16
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Kul. Ha-ha-ha..
Vad är det som är roligt? :/ .. Killen försöker bara hjälpa. SSID't är namnet på ditt nätverk, lösenordet behöver du för att komma in på routern.

Sååå, ja; Kolla under din router, där brukar SSID't och lösenordet stå.

(Antar att du har WinXP..)
Gå in på Start -> Kör -> Skriv "cmd" -> OK
När du får upp den svarta rutan skriver du "ipconfig" och trycker enter.

Det bör stå något liknande;
Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
IP-adress . . . . . . . . . . . . : XXX.XXX.X.X
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . : XXX.XXX.X.X

Kopiera Standard-gateway:en och klistra in denna i adressfältet i din webbläsare, gå till adressen, skriv in lösenordet och kör ba'!
Citera
2009-09-06, 00:27
Medlem
GrooveMerchants avatar
Ovanstående kommer funka kanon under förutsättning att modemet inte är bryggat.

Om modemet är bryggat kommer båda datorerna få externa IP-adresser vilket innebär att den normala fil- och skrivardelningen inte fungerar.

Problemet med 780 är att det är så förbaskat jobbigt att konfigurera eftersom det kräver att config-filer laddas ner på datorn och för att sedan laddas upp till modemet och jag är osäker om kunden kan göra det utan hjälp från folket på B2.

Och Hitech har helt rätt. SSID och WPA/WEP-nyckel ska finnas på en tryckt ettikett på undersidan av modemet.
Citera
2009-09-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Ovanstående kommer funka kanon under förutsättning att modemet inte är bryggat.

Om modemet är bryggat kommer båda datorerna få externa IP-adresser vilket innebär att den normala fil- och skrivardelningen inte fungerar.

Problemet med 780 är att det är så förbaskat jobbigt att konfigurera eftersom det kräver att config-filer laddas ner på datorn och för att sedan laddas upp till modemet och jag är osäker om kunden kan göra det utan hjälp från folket på B2.

Och Hitech har helt rätt. SSID och WPA/WEP-nyckel ska finnas på en tryckt ettikett på undersidan av modemet.

Fil och skrivardelning funkar även fast man har extern adresser.
Citera
2009-09-06, 01:33
Medlem
GrooveMerchants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Fil och skrivardelning funkar även fast man har extern adresser.

Beror dels på om din ISP tillåter det och även (har jag för mig) på om dina burkar får adresser inom samma subnät.
Citera
2009-09-06, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Beror dels på om din ISP tillåter det och även (har jag för mig) på om dina burkar får adresser inom samma subnät.

De filterar det längre ut i nätet, och man bör alltid sitta i samma subnät då det blir lite svårt att göra på nåt annat sätt.
Citera
2009-09-06, 09:25
Medlem
31Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Vad är det som är roligt? :/ .. Killen försöker bara hjälpa. SSID't är namnet på ditt nätverk, lösenordet behöver du för att komma in på routern.

Sååå, ja; Kolla under din router, där brukar SSID't och lösenordet stå.

(Antar att du har WinXP..)
Gå in på Start -> Kör -> Skriv "cmd" -> OK
När du får upp den svarta rutan skriver du "ipconfig" och trycker enter.

Det bör stå något liknande;
Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
IP-adress . . . . . . . . . . . . : XXX.XXX.X.X
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . : XXX.XXX.X.X

Kopiera Standard-gateway:en och klistra in denna i adressfältet i din webbläsare, gå till adressen, skriv in lösenordet och kör ba'!

Tack! Love you long time!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in