2009-09-06, 22:01
Medlem
Jag försöker lösa ett problem jag har hemma.

Då jag har Fiberlan från telia så har jag fått en switch som jag kopplar alla nätverksuttag i hemmet till. Och så har jag kopplat en router till den här switchen för att kunna få trådlöst till min laptop i hemmet. Problemet är bara att jag inte kan koppla nätverksuttagen direkt till routern istället. Routern är en kass jävel som sänker ner min 100mbit hastighet rejält när man kopplar med tp-kabel till nätverksuttagen.

Går det att göra på något sätt så att routern och switchen ligger under samma nätverk (iprange?). Vill nämligen kunna dela filer och liknande mellan laptopen och min stationära.
Citera
2009-09-06, 22:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Nätverk och datorkommunikation

//Mod
Citera
2009-09-06, 23:03
Medlem
GrooveMerchants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockafella
Jag försöker lösa ett problem jag har hemma.

Då jag har Fiberlan från telia så har jag fått en switch som jag kopplar alla nätverksuttag i hemmet till. Och så har jag kopplat en router till den här switchen för att kunna få trådlöst till min laptop i hemmet. Problemet är bara att jag inte kan koppla nätverksuttagen direkt till routern istället. Routern är en kass jävel som sänker ner min 100mbit hastighet rejält när man kopplar med tp-kabel till nätverksuttagen.

Går det att göra på något sätt så att routern och switchen ligger under samma nätverk (iprange?). Vill nämligen kunna dela filer och liknande mellan laptopen och min stationära.

Stäng av DHCP i routern och koppla kabeln från switchen till en av routerns lanportar. Du kan behöva en korskopplad kabel om varken router eller switch kan "korrigera för korsning" (har glömt vad det heter).
Senast redigerad av GrooveMerchant 2009-09-06 kl. 23:06.
Citera
2009-09-06, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Stäng av DHCP i routern och koppla kabeln från switchen till en av routerns lanportar. Du kan behöva en korskopplad kabel om varken router eller switch kan "korrigera för korsning" (har glömt vad det heter).
Lite offtopic: Auto MDIX är ordet du söker...
Citera
2009-09-07, 10:54
Medlem
Ok, då har jag fått det att fungera. Visserligen temporärt.

Jag har ju nämligen dynamisk IP med mitt Telia FiberLan. Och just nu har jag satt routerns IP som samma ip-range som den stationära datorn (som går direkt till nätverksuttaget i väggen). Men när den ip-rangen ändras så kommer jag inte kunna vara i samma nätverk längre, visst?

Går det att göra så routerns LAN IP mottas automatiskt via DHCP direkt från Telia? Och då kommer nästa problem. Hur många dynamiska IP-adresser har man egentligen med Telia FiberLan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in