2009-08-20, 19:43
Medlem
tverskoys avatar
Jag såg nyss 19:33 en objekt på lång avstånd som passerade i riktning mot norra/västra norden. Observationsplats Södra Stockholm, observationsriktning mot Nynäshamn/Oxelösund. En rund, mycket ljus objekt, mycket hög hästighet. Jag har det svårt att bedöma avstånd, men jag tror det flög över baltiska havet i närheten av Malmö ungefär.

Har någon annan sett den?

Jag tror inte på UFO, bara vill förstå vad fan var det för något?
Senast redigerad av tverskoy 2009-08-20 kl. 19:45.
Citera
2009-08-20, 19:45
Medlem
svampdamps avatar
Du såg ett UFO...
Unidentified flying object

Säkerligen ett flygplan eller en fallande stjärna

UFO != Aliens
Senast redigerad av svampdamp 2009-08-20 kl. 19:51.
Citera
2009-08-20, 20:26
Medlem
tror inte att det första man kollar, när man ser ett UFO, är klockan.
Citera
2009-08-21, 00:04
Medlem
Krafses avatar
Jag tror det var en meteorit, (även kallat stjärnfall) det är många meteoriter just nu. Jag har sett tre stycken hittils men det är ändå rätt lite. Förra årets meteoritregn såg jag ett 30-tal.

Annars har jag inget bra svar. UFO är det ju iaf så länge du inte kan identifiera det.
Citera
2009-08-21, 07:29
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loysi
tror inte att det första man kollar, när man ser ett UFO, är klockan.

Jodå, först kollar man klockan, och baserat på hur många timmar som har förflutit sedan förra intaget så tar man sin medicin.

Skämt åsido, så länge objektet inte är identifierat så kan det som sagt klassas som UFO.
Jag tycker att TS ska rapportera händelsen till UFO Sverige (www.ufo.se).
Det kan ju vara andra som har rapporterat samma incident, så de kanske kan bringa klarhet i om det var något naturligt - vilket det med största sannolikhet är.
Citera
2009-08-23, 02:38
Medlem
Legat ute och kollat på himlen i en och en halv timme nu ungefär. Ca 01.33 såg jag ett objekt lysa lika mycket som venus brukar göra nu, om inte ännu starkare. Det rörde sig ~norrut ganska långsamt. Uppfattades ungefär som samma hastighet som satelliterna brukar röra sig i... Jag såg det inte när det uppenbarade sig, utan snappade upp ljusskenet i ögonvrån, och kollade dit. Till en början var det helt klart den starkaste ljuskällan på himlen. Ljuset avtog som om det åkte längre och längre ifrån, tills det till slut försvann. Syd-syd öst om Stockholm var det.

Någon som såg samma sak?
Citera
2009-08-23, 06:06
Medlem
Dreamstates avatar
Jag såg en meteorit rätt så nära marken för bara några dagar sedan.
Jag var ute på baksidan på natten för att släppa in katten innan jag skulle gå och lägga mig, då ser jag ett starkt sken som kraschar ner i skogen en bit bakom mitt hus.
Det TS säger är helt konsistent med vad som oftast är meteoriter, den jag såg var precis som den TS beskrev.

Det var en jäkla tur att den tog i skogen, den verkade slå ner bara ett par hundra meter från ett bostadsområde.
Citera
2009-08-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Jag såg en meteorit rätt så nära marken för bara några dagar sedan.
Jag var ute på baksidan på natten för att släppa in katten innan jag skulle gå och lägga mig, då ser jag ett starkt sken som kraschar ner i skogen en bit bakom mitt hus.
Det TS säger är helt konsistent med vad som oftast är meteoriter, den jag såg var precis som den TS beskrev.

Det var en jäkla tur att den tog i skogen, den verkade slå ner bara ett par hundra meter från ett bostadsområde.

Coolt, gått dit och letat om den verkligen träffade marken? Borde man inte hört/känt det också då? Men det jag såg var ingen meteorit, den rörde sig för långsamt och i fel riktning.
Citera
2009-08-23, 14:59
Medlem
Krafses avatar
kan det ha varit en satellit? Jag vet att jag har skrivit en del saker angående satelliter och att de inte alltid är satelliter, och jag tvivlar inte en sekund på att du möjligtvis har sett något oförklarigt. Men jag tror på satelliter också och att de kan reflektera solljuset. I vissa fall kan det lysa väldigt starkt och ljuset brukar tona bort så att det ser ut som om objektet färdas bort från Jorden.

Finns en gif-bild på detta på wikipedia, "flare" tror jag det hette men är inte helt säker.

Edit: Iridium flare hette det visst. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Simulation.gif
Senast redigerad av Krafse 2009-08-23 kl. 15:02.
Citera
2009-08-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
kan det ha varit en satellit? Jag vet att jag har skrivit en del saker angående satelliter och att de inte alltid är satelliter, och jag tvivlar inte en sekund på att du möjligtvis har sett något oförklarigt. Men jag tror på satelliter också och att de kan reflektera solljuset. I vissa fall kan det lysa väldigt starkt och ljuset brukar tona bort så att det ser ut som om objektet färdas bort från Jorden.

Finns en gif-bild på detta på wikipedia, "flare" tror jag det hette men är inte helt säker.

Edit: Iridium flare hette det visst. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Simulation.gif

Ja, det var precis sådär det såg ut. Kollade dit när det var som störst (tror jag), tack.
Senast redigerad av .Void 2009-08-23 kl. 16:56.
Citera
2009-08-23, 22:39
Medlem
Phatcherocs avatar
Har sett det du beskriver. Två gånger. En gång i Sverige. En gång i Serbien. Absolut ingen satellit.
Då jag är en amatörstjärnspanare ser jag ofta satelliter men detta var något annorlunda.
Detta föremål var ca dubbelt så stort som den starkast lysande stjärna och hade en väldans hastighet. Gulaktigt ljus.
Den gick ganska lågt ner mot horisonten och försvann bakom ett par fluffiga moln men syntes ändå stråla igenom.
Har sökt förklaringar men inte hittat något. Som sagt spanar jag mot himmelen varje stjärnklar natt, och detta var något utöver det vanliga.
Så ni som snackar om meteorer och satelliter får att komma med något bättre om jag ska bli övertygad.
Citera
2009-08-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Har sett det du beskriver. Två gånger. En gång i Sverige. En gång i Serbien. Absolut ingen satellit.
Då jag är en amatörstjärnspanare ser jag ofta satelliter men detta var något annorlunda.
Detta föremål var ca dubbelt så stort som den starkast lysande stjärna och hade en väldans hastighet. Gulaktigt ljus.
Den gick ganska lågt ner mot horisonten och försvann bakom ett par fluffiga moln men syntes ändå stråla igenom.
Har sökt förklaringar men inte hittat något. Som sagt spanar jag mot himmelen varje stjärnklar natt, och detta var något utöver det vanliga.
Så ni som snackar om meteorer och satelliter får att komma med något bättre om jag ska bli övertygad.

Jag såg säkert ett 30-tal andra satelliter också, plus ett tiotal meteoriter. Från wikipedia artikeln:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
The Iridium communication satellites have a peculiar shape with three polished door-sized antennas, 120 degrees apart and at 40 degree angles with the main bus. The forward antenna faces the direction in which the satellite is travelling. Occasionally an antenna will reflect sunlight directly down to the Earth, creating a predictable and quickly moving illuminated spot of about 10 km diameter. To an observer this looks like an extremely bright flare in the sky with a duration of a few seconds.

Ranging up to -8 magnitude (rarely to a brilliant -9.5)[1], some of the flares are so bright that they can be seen at daytime; but they are most impressive at night. This flashing has been some annoyance to astronomers, as the flares occasionally disturb observations and can damage sensitive equipment.

Tycker krafses förklaring var hållbar, iaf för vad jag såg igår... Med största sannolikhet var det en satellit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in