• 1
  • 2
2009-09-07, 01:36
Medlem
Hej!

Finns säkert svar på en del av det ja undrar i andra trådar, men vill att det ska hänga ihop någorlunda så here we go.

Ska till arbetsförmedlingen nu i veckan, för första gången dessutom, ska skriva in mig, gå med i alfakassan är det väl tänkt, o se vad de kan göra.

Vad kan jag förvänta mig av dom? Jag är 21år gammal, hört av andra kompisar att det ska finnas något typ jobbgaranti och nått "bidrag" du kan få genom dom om man är ungdom o arbetslös, nån som vet mer om det?

Funkar det inte med pengar därifrån, är det väl att gå till soc, även om det bär emot big time!

det är dehär jag undrar över, om man ska gå på Soc, så ska man godkänna att de kollar upp ens bankkonton, inkomster etc, eller hur är det?

VAD gällande kontona kan de kolla upp? OM man har pengar på kontot redan? Eller om det kommer in pengar med jämna mellanrum eller vad?

Är somså att min far har satt över en större summa pengar till ett av mina konton som jag förvarar åt honom ett tag pga olika anledningar. Dessa rör jag givetvis inte, och jag ska nåndag när det är dax föra över dom till han igen.

Kan de neka mig socialbidrag för att de ser att de pengarna sitter där, eller kan de se ATT de kommit in, och därför neka mig?

Det är typ 2-3månader på soc bidrag det handlar om för min del, håller på förfullt med min taxiförarutbildning, så får jag bara det klart blir det att börja köra!

Tacksam för svar
Citera
2009-09-07, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_c
det är dehär jag undrar över, om man ska gå på Soc, så ska man godkänna att de kollar upp ens bankkonton, inkomster etc, eller hur är det?
Om du bokar ett möte med soc ska du ha med dig en bunt med papper, b.la bankpapper över samtliga dina konton (de brukar begära 3 månaders kontoutdrag).

Citat:
VAD gällande kontona kan de kolla upp? OM man har pengar på kontot redan? Eller om det kommer in pengar med jämna mellanrum eller vad?
De ser allt.

Citat:
Är somså att min far har satt över en större summa pengar till ett av mina konton som jag förvarar åt honom ett tag pga olika anledningar. Dessa rör jag givetvis inte, och jag ska nåndag när det är dax föra över dom till han igen.

Kan de neka mig socialbidrag för att de ser att de pengarna sitter där, eller kan de se ATT de kommit in, och därför neka mig?
De kommer garanterat att neka dig.
Citera
2009-09-07, 01:42
Medlem
fakirens avatar
För att få socialbidrag får du inte ha någon inkomst över 3275kr (vad det brukar ligga på hos en ungdom i din ålder om du bor hemma). Har du pengar redan så får du inte pengar av soc förrän du har gjort av med dom. Dom kommer att kräva kontoutdrag varje månad vid varje ansökningslapp. Men du får mer pengar från SOC än du får från AMS.
Citera
2009-09-07, 01:52
Medlem
whaas avatar
Du kommer verkligen inte få soc-bidrag om du har pengar på kontot.. om det bara är ett par få månader det handlar om så hade jag frågat farsan om man inte kunde fått låna lite av dom där pengarna, så sätter du tillbaka dom sen när du börjat jobba och får lön..
Citera
2009-09-07, 02:34
Medlem
FrasseFloyds avatar
A&S -> Privatekonomi

/mod
Citera
2009-09-07, 08:40
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zafeh
Om du bokar ett möte med soc ska du ha med dig en bunt med papper, b.la bankpapper över samtliga dina konton (de brukar begära 3 månaders kontoutdrag).
Vad jag förstår begär de kontoutdrag för tre månader tillbaka i tiden.
Men kan de kolla om dessa stämmer? Alltså kolla med banken på något sätt så man inte bara gjort sig ett eget kontoutdrag.
Både hur mycket man har nu och hur det sett ut sedan tre månader tillbaka.
Hur vet de att man inte har ett konto till, utöver det man visar för dem?
Citera
2009-09-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Vad jag förstår begär de kontoutdrag för tre månader tillbaka i tiden.
Men kan de kolla om dessa stämmer? Alltså kolla med banken på något sätt så man inte bara gjort sig ett eget kontoutdrag.
Både hur mycket man har nu och hur det sett ut sedan tre månader tillbaka.
Hur vet de att man inte har ett konto till, utöver det man visar för dem?

Ärligt talat vet jag inte, men om det kommer fram att du har inkomst/pengar på kontot under tiden du sökt bidrag så blir du återbetalningsskyldig och anmäld.
Citera
2009-09-07, 10:50
Medlem
Om det är som du skriver "en större summa" så kan du glömma soc för gott.
Citera
2009-09-07, 11:29
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Om det är som du skriver "en större summa" så kan du glömma soc för gott.
Snarare glömma det för tre månader framåt om han flyttar tillbaka pengarna till sin pappa eller lägger dem i bankfack.
Citera
2009-09-07, 11:48
Medlem
kaxen82s avatar
Om du bor hemma får du knappast mer än en skitsumma från soc, och frågar är om det är värt att fuska dig till den summan.
Citera
2009-09-07, 11:48
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Apropå en annan tråd vet jag folk som har haft fonder och gått på soc. för att de varit lata. Fast om man vill lata sig på riktigt känns det vettigare att jobba ihop så man får a-kassa.
Citera
2009-09-07, 23:43
Medlem
Citat:
Snarare glömma det för tre månader framåt om han flyttar tillbaka pengarna till sin pappa eller lägger dem i bankfack.

Känner dom för att kolla upp TS tidigare än 3mån så kan de göra det och då åker han dit för bidragsfusk.
Han han haft en större summa på kontot så lär de undra hur de pengarna har försvunnit.

Citat:
Apropå en annan tråd vet jag folk som har haft fonder och gått på soc. för att de varit lata. Fast om man vill lata sig på riktigt känns det vettigare att jobba ihop så man får a-kassa.

Kan aldrig stämma. Då måste det ha varit någon skitsumma i någon typ av låst pensionssparande i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in