2018-09-29, 08:38
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrtx
Har haft Sonos som högtalarsystem hemma i drygt ett år och det brusar som fan genom 3 högtalare som är helt förstörda...

Förhoppningsvis får jag pengarna tillbaka och kan byta ljudsystem mot något annat då Sonos är helt skräp enligt mig
Anekdotisk bevisföring är the shit.
Citera
2018-10-09, 17:29
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrtx
Har haft Sonos som högtalarsystem hemma i drygt ett år och det brusar som fan genom 3 högtalare som är helt förstörda...

Förhoppningsvis får jag pengarna tillbaka och kan byta ljudsystem mot något annat då Sonos är helt skräp enligt mig

Eftersom SONOS är ett digitalt system, så kan det inte brusa, såvida du inte har fulkopplat in en analog källa som är problemet.

Men kul försök.
Citera
2018-10-09, 21:17
Medlem
zrtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Eftersom SONOS är ett digitalt system, så kan det inte brusa, såvida du inte har fulkopplat in en analog källa som är problemet.

Men kul försök.

Var inget försök till att trolla... Jag vet bara inte vad som kan ha orsakat det.

Kan jag på något sätt återställa högtalarna så jag får tillbaka det gamla ljudet?
Citera
2018-10-09, 21:21
Medlem
zrtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter

Men kul försök.

Har förresten inte kopllat in en analog källa så har ingen aning om vad som är problemet. Just nu spelar jag genom två Play:1 högtalare och en Play:5 högtalare och det är från Play:1 högtalarna det låter förskräckligt medan Play:5 låter som den ska göra.

Jag har också testat att endast spela från Play:1 högtalarna men även då går det inte att lyssna på.
Senast redigerad av zrtx 2018-10-09 kl. 21:26.
Citera
2018-10-31, 18:17
Medlem
trattfans avatar
Hur gör jag för att mina sonoshögtalare ska finnas ihopkopplade i Spotify?

Går jag in via mobilen på sonos-appen så kan jag ju starta båda samtidigt. Då dyker den upp i Spotify som "Sonos +1 högtalare" men när båda systemen är avstängda sedan så kan jag bara starta en i taget?

Var hemma hos en polrae med sonos och i hans spotify fanns båda högtalarna samtidigt som alternativ, men han visste inte hur han hade gjort.

Startar musiken rätt ofta genom datorn på spotify så är drygt att bara kunna köra en högtalare då.
Citera
2018-11-07, 23:38
Medlem
Poddes avatar
Tänkte köpa Sonos beam till TVn, har litet vardagsrum och använder nu TVns inbyggda högtalare, så tror det här blir ett rejält lyft. Känns bra att man kan bygga ut med fler högtalare/sub i framtiden också.

Något att tänka på? Erfarenheter?
Citera
2018-11-22, 15:43
Medlem
KavliBaconosts avatar
Har tänkt på att skaffa sonos ett tag nu och tänkte slå till imorgon på black friday, har för mig från tidigare år att marginalerna på sonos grejer är ganska dåliga så därför blir det inga jätterabatter direkt, men en femhundring är en femhundring liksom.

Spontana tanken var att köpa en playbar för att sedan eventuellt bygga på lite med högtalare i framtiden, men fortfarande ha bra ljud från starten. Det ska vara i ett vardagsrum i en lägenhet med på knappa 60 kvm med ganska öppen planlösning. Hade ni köpt playbaren som just nu innan black friday går för knappt 8000 eller startat med typ två stycken sonos play 3 som går för drygt 6000?

Bor somsagt i lägenhet så prioriteta bra ljud mycket högre än bas t.ex men vill fortfarande inte att det blir för tunt.
Citera
2018-11-22, 16:36
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavliBaconost
Har tänkt på att skaffa sonos ett tag nu och tänkte slå till imorgon på black friday, har för mig från tidigare år att marginalerna på sonos grejer är ganska dåliga så därför blir det inga jätterabatter direkt, men en femhundring är en femhundring liksom.

Spontana tanken var att köpa en playbar för att sedan eventuellt bygga på lite med högtalare i framtiden, men fortfarande ha bra ljud från starten. Det ska vara i ett vardagsrum i en lägenhet med på knappa 60 kvm med ganska öppen planlösning. Hade ni köpt playbaren som just nu innan black friday går för knappt 8000 eller startat med typ två stycken sonos play 3 som går för drygt 6000?

Bor somsagt i lägenhet så prioriteta bra ljud mycket högre än bas t.ex men vill fortfarande inte att det blir för tunt.

Svårt att svara på eftersom jag inte har playbaren. Har dock sonos beam och är väldigt nöjd med den. Dock så är den i ett ganska litet rum och låter fantastiskt.

Har även ett par play 1: or och en play 3.
Har aldrig testat Play 3 i stereo, dock så skulle jag varje dag i veckan ta två play 1 framför en play 3. Speciellt om man inte bryr sig om basen.
Citera
2018-11-22, 17:20
Medlem
KavliBaconosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Svårt att svara på eftersom jag inte har playbaren. Har dock sonos beam och är väldigt nöjd med den. Dock så är den i ett ganska litet rum och låter fantastiskt.

Har även ett par play 1: or och en play 3.
Har aldrig testat Play 3 i stereo, dock så skulle jag varje dag i veckan ta två play 1 framför en play 3. Speciellt om man inte bryr sig om basen.

Okej, tack för svar . Min största fundering är hur man hade startat "kitet" bäst om man hade typ 8000 att spendera. Min tanke var alltså antingen att starta med en playbar eller med två stycken 3or. Antar dock att två stycken 3or ger lite för lite bas själva? Men på ditt svar antar jag att du skulle rekommendera att köpa en beam + två stycken 1or? Det blir dryga 8000 nu innan ev rabatt .
Citera
2018-11-22, 18:45
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavliBaconost
Okej, tack för svar . Min största fundering är hur man hade startat "kitet" bäst om man hade typ 8000 att spendera. Min tanke var alltså antingen att starta med en playbar eller med två stycken 3or. Antar dock att två stycken 3or ger lite för lite bas själva? Men på ditt svar antar jag att du skulle rekommendera att köpa en beam + två stycken 1or? Det blir dryga 8000 nu innan ev rabatt .

Svårt att säga om du klarar dig med beamen. Jag har som sagt bara använt den i ett ganska litet rum och där passar den utmärkt. Men den kanske blir lite väl klen i ett större rum.

Om du köper en beam så kan du sätta upp dina play 1 så att du får surroundljud, eller så kan du välja att sätta dom i andra rum.

Sen beror det förstås lite på användningsområdet, om du bara köper två st play 3 så kan du inte använda dom tillsammans med en tv. För det så krävs playbaren eller beamen.

Det finns en annan aspekt man får tänka på med beam vs playbar. Beamen är mycket nyare, har fler funktioner som Alexa (officiellt stöd i Sverige saknas men jag fick det att funka ändå) och Airplay.
Personligen så vet jag inte om jag skulle vilja köpa playbaren innan dom har hunnit uppgradera den. Men om det ens finns några sådana planer ifrån Sonos så är det i alla fall inte något som dom har pratat om utåt.

Samma gäller förövrigt med Sonos Play 1 och Sonos One. Den nyare Sonos One har stöd för Alexa och Airplay medans Play 1 inte har det. Så det är kanske också något att ta in i beräkningen om du ska köpa några play 1 or. Fast om du ska använda dom i surroundläge med beamen så har det mindre betydelse eftersom att beamen redan har dom funktionerna.
Citera
2018-11-23, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Svårt att säga om du klarar dig med beamen. Jag har som sagt bara använt den i ett ganska litet rum och där passar den utmärkt. Men den kanske blir lite väl klen i ett större rum.

Om du köper en beam så kan du sätta upp dina play 1 så att du får surroundljud, eller så kan du välja att sätta dom i andra rum.

Sen beror det förstås lite på användningsområdet, om du bara köper två st play 3 så kan du inte använda dom tillsammans med en tv. För det så krävs playbaren eller beamen.

Det finns en annan aspekt man får tänka på med beam vs playbar. Beamen är mycket nyare, har fler funktioner som Alexa (officiellt stöd i Sverige saknas men jag fick det att funka ändå) och Airplay.
Personligen så vet jag inte om jag skulle vilja köpa playbaren innan dom har hunnit uppgradera den. Men om det ens finns några sådana planer ifrån Sonos så är det i alla fall inte något som dom har pratat om utåt.

Samma gäller förövrigt med Sonos Play 1 och Sonos One. Den nyare Sonos One har stöd för Alexa och Airplay medans Play 1 inte har det. Så det är kanske också något att ta in i beräkningen om du ska köpa några play 1 or. Fast om du ska använda dom i surroundläge med beamen så har det mindre betydelse eftersom att beamen redan har dom funktionerna.

Finns ju Playbase med för samma pris som en Playbar, och den har AirPlay 2.
Tror Beam kan bli för liten i ett stort vardagsrum.
Citera
2018-11-23, 08:19
Medlem
KavliBaconosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Finns ju Playbase med för samma pris som en Playbar, och den har AirPlay 2.
Tror Beam kan bli för liten i ett stort vardagsrum.

Yes, tack för tipset. Gjorde lite research och verkade som att playbase var det bättre alternativet om man inte ville köpa till subwoofern och har en stående TV, så de blir nog playbase med uppgradering av ett par speakers i framtiden.

Jag är jävligt borta när d kmr till sånthär med ljud å så, så detta är förmodligen riktigt efterblivet att fråga. Men förstår ju att det är någon slags utgång från playbasen där jag stoppar i en sladd (aux?) och stoppar in andra änden i enheten jag vill att playbasen ska spegla ljud ifrån. För asså sonos appen t.ex är jag helt ointresserad av, utan vill bara att systemet ska spegla exakt det ljud som kommer ur tvn i vanliga fall. Hur blir det då om jag har en laptop jag kör genom TVn via HDMI men också har en smart-tv med appar i där jag t.ex ser netflix/viaplay direkt på TVn via appar. Måste jag då varje gång jag byter från att kolla på datan (genom TVn) och direkt ur TVn (smart-tv apparna) också switcha i vilken enhet jag har sladden från playbasen kopplad med? Eller går detta att lösa trådlöst på nåt sätt? Eller går det på nåt annat sätt att få playbasen att bara reflektera precis allt ljud som i vanliga kommit ur TVn?

Påminner somsagt om att jag är en riktig noob på detta och att det förmodligen finns nåt svar på frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in