2009-09-08, 23:23
Medlem
toK | swes avatar
Hej på er, jag har som sagt lyckats ställa den diagnosen på mig själv. Snart 30 år gammal, och helt plötsligt i vintras så började jag få symptom när jag var ute. Dom yttrade sig så att jag blev/blir helt knallröd (nästan blå) och svullen när jag är ute i "kallt" väder. Det räcker med att det är 8-10 grader när jag cyklar till jobbet så ser jag ut som ett jäkla freak när jag kommer in i "värmen".
Finns det något att göra/kan det komma att försvinna lika fort som det kom??
Det är fruktansvärt störande, speciellt eftersom jag tycker om att vara ute i naturen, även på vintern.

Hoppas någon kan ge mig lite klarhet i detta!!

Tack på förhand//tok
Citera
2009-09-08, 23:36
Medlem
Rautetastes avatar
Ta en sup i förebyggande syfte innan du går ut!
Citera
2009-09-08, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toK
Hej på er, jag har som sagt lyckats ställa den diagnosen på mig själv. Snart 30 år gammal, och helt plötsligt i vintras så började jag få symptom när jag var ute. Dom yttrade sig så att jag blev/blir helt knallröd (nästan blå) och svullen när jag är ute i "kallt" väder. Det räcker med att det är 8-10 grader när jag cyklar till jobbet så ser jag ut som ett jäkla freak när jag kommer in i "värmen".
Finns det något att göra/kan det komma att försvinna lika fort som det kom??
Det är fruktansvärt störande, speciellt eftersom jag tycker om att vara ute i naturen, även på vintern.

Hoppas någon kan ge mig lite klarhet i detta!!

Tack på förhand//tok

I bland på vintern brukar jag brukar få köldexem på händerna. Det försvinner om man smörjer in sig med kortisonsalva. Dock är det ju inte så hälsosamt med kortison, speciellt i ansiktet (nära ögonen osv...).

Hursomhelst får jag ibland ochså torra händer, så jag brukade smörja in mig med hudsalva. Vid ett tillfälle hade jag slut på den vanliga tuben, så jag använde rapsolja i stället. Det visade sig vara mycket bättre, nästan som det "sugs" in i huden, och sedan dess har jag inte behövt använda kortison.

Ett annat tips är att undvika tvål i ansiktet, såvida det inte är absolut nödvändigt. Det torkar ut, och huden har en större benägenhet till att bli irriterad.
Citera
2009-09-08, 23:50
Medlem
Klä dig varmt! Om du när du kommer in känner att det börjar klia kan du ta en vanlig hudslava och massera in den, det brukar hjälpa för mig. Har så länge jag kan minnas haft det såhär när det börjar bli kallt. Redan nu börjar händerna torka ut och får ofta en del småsår över händerna senare under vintern. Det enda som hjälper för mig är varma kläder och återfuktande salva.

Ansiktet är det ju naturligtvis lite svårare med men jag brukar ha en halsduk som jag drar upp lite över ansiktet och det funkar ganska bra

Lycka till!
Citera
2009-09-09, 15:09
Medlem
toK | swes avatar
Tack på er
Citera
2010-01-09, 12:34
Medlem
Lightbreaks avatar
Har jag köldallergi? Skall jag ta antihistamin?

Fortsätter på samma spår.
Jag har problem att när jag varit ute o kallväder (<0 , värre ju kallare det är), och sedan kommer in i värmen uppstår en enorm klåda på lår/rumpa och en del mage.

Jag försöker undvika att klia men det blir outhärdligt. När man väl börjat klia blir det som n ond spiral, ju mer man kliar destå värre klåda kommer tillbaks när man slutar (och jag blir helt röd på områdena jag kliat, typ som solbränna fast det kanske är normalt).

Hursomhaver, jag har läst här och här att det rekommenderas antihistamintabletter.

Jag vet dock inte om det köldallergi jag har med tanke på att jag inte får problem förrän jag kommer in i värmen?
Kan antihistamintabletter tänkas hjälpa mig?

Tack på förvägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in