Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag delar inte din åsikt om att det är "rätt kaliber".

Men här är en möjlig leverantör:

http://spuhr.com/

G3 upgrades -Our work for upgrades to the G3 rifles

https://www.facebook.com/pages/Spuhr...4264554&type=1
Jag har inte så mycket personliga åsikter, det är ju klarlagt att man tittar mest åt 7.62 som nästa automatkarbin från expertgrupperna.
Citera
2013-01-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag delar inte din åsikt om att det är "rätt kaliber".

Men här är en möjlig leverantör:

http://spuhr.com/

G3 upgrades -Our work for upgrades to the G3 rifles

https://www.facebook.com/pages/Spuhr...4264554&type=1

Kaliber schmaliber.
Det viktigaste är att skotten sitter rätt i målet och att man kan få verkan.
Kan man inte träffa rätt för att få dödande träff så spelar kalibern ingen roll ändå.
Citera
2013-01-08, 16:34
Medlem
Glömde att säga att tror man jobbar nog med någon lösning på hensoldt kikarsiktena för utlandsgruppen. Det ska ju vara fina sikten, men man skulle väl se över fästet för detta. Tror vi mycket snart får se detta ute på fält. Vapnet hette väl ak-4 OR när det begav sig, men sedan vet jag inte vad som hände när psg90 kom ut på förband. Tror man återigen sneglar mot hensoldtsiktet och ak-4. Flesta skjutavstånd är väl inom denna bössas användningsområde.

Säger bara vad jag tror, har sett ak-4 ute på utlandsmission tidigare. Det har då varit skyttar på den nya helikoptern hkp15? ute på piratjakt.

Den eviga debatten om kaliber kan man ju enklast förklara med att de problem man noterat med Ak-5's ammotyp botar 7.62 nato så det räcker och blir över. Det som talar mot "Ak-4 spåret" är ju den nedåtgående spiralen på soldaternas fysiska kondition. Ska de orka vara soldater med Ak4 så får de äta sin morgongröt och sluta klaga så förbannat.

Skämt åsido, vikten är ett problem, men ska man ha större kaliber så blir det mer att bära.
Citera
2013-01-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Säger bara vad jag tror, har sett ak-4 ute på utlandsmission tidigare. Det har då varit skyttar på den nya helikoptern hkp15? ute på piratjakt.

Jag tror faktiskt att det inte var något häftigare än att AK4an har en hylsfångare. Det är obra med massa hylsor som slängs omkring lite slumpmässigt i och omkring helikoptrar.
En snabb och enkel lösning på ett uppkommet problem helt enkelt

(För sättet som AK4 slänger tomhylsor omkring sig är ju hillarious )
Citera
2013-01-08, 17:23
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Snacket om 7,62 tror jag inte på, det är bara att läsa Automatkarbinens Historia och de slutsatser som finns där.

Förvisso är inte Per A med i denna nya grupp vad jag förstår, å andra sidan var slutsatserna inte hans utan från NATO.

Soldaterna blir skotträdda...de missar...spela roll om de peneterar då...

För en del behov, ja då är 7,62 rätt.

G3 är säker rätt att modernisera, för en del. För oss tror jag det är fel väg, men det skulle inte förvåna mig om Moderaterna tar Ak4an som nästa lösning.

Jag tror mest på en lösning likt SCAR, där finns både 556 och 762.
Annars nåt från HK typ 416/7.
Citera
2013-01-08, 17:50
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Nope, de skickar inte Ak-4b till Afghanistan, dels tror jag inte det finns tillräckligt antal då dessa är framtagna för HV. Dessutom så skall pipan som sagt kortas för SIB anpassning. Främre grepp behövs även då de flesta vet hur dålig ergonomi det är i Ak-4b för korta personer. Dessutom behövs anpassning till "picatinny" på både riktmedel och främre grepp för tillbehör.

Läget är ju som sagt akut då det snart inte finns några Ak-5 kvar att konvertera, det är så dålig kvalitet på mekaniken att de helt enkelt inte håller. "vanliga" ak-4 ska det väl finnas 5-600 000st kvar av på ett ungf.
Det borde finnas ett par hundra Ak4B över som utlandsstyrkan kan modifera med kortare pipa och annat främre grepp. Att moderniseringen av både Ak4 och Ak5 kostade mer än ett komplett nytt vapen lär väl inte avskräcka FMV att göra samma dumhet igen...
Citera
2013-01-08, 17:55
Medlem
auchentoshans avatar
För övrigt är Ak4 en rätt tråkig historia med GRT på. Långt och ganska tungt vapen, med en för lång kolv, blir inte bättre av att sätta en granttillsatts långt fram på vapnet. En kortare kolv hade definitivt varit att föredra för enklare hantering, även om man har armar som Karl-Alfred.
Citera
2013-01-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Det borde finnas ett par hundra Ak4B över som utlandsstyrkan kan modifera med kortare pipa och annat främre grepp. Att moderniseringen av både Ak4 och Ak5 kostade mer än ett komplett nytt vapen lär väl inte avskräcka FMV att göra samma dumhet igen...
Tror inte alls det finns något överskott av Ak-4B, dels så byggdes de i enlighet med HV's personalbehov dels så har ett antal gått förlorade med hanteringen av patronlägeslåsen. Första generationen patronlägeslås hade för veka plastringar, vilket fick till följd att samtliga vapen där låset "utlöstes/fastnade" fick kasseras. Det var ju inte ett handhavandefel som man först trodde.

Dessutom är inte ombyggnaden särskilt knepig. Förstår inte ens vitsen med att man skulle konvertera just Ak-4B individer när det finns tusentals och åter tusentals andra vanliga individer Ak-4 man kan bygga om?? Det om något borde ju vara kvalificerat korkat.

Moderniseringen av Ak-4 var ju väldigt lyckad, däremot var ju moderniseringen av Ak-5 inte någon lönsam affär då dessa gick sönder på löpande band och fick kasseras.
Citera
2013-01-08, 19:31
Medlem
Citat:
Dessutom är inte ombyggnaden särskilt knepig. Förstår inte ens vitsen med att man skulle konvertera just Ak-4B individer när det finns tusentals och åter tusentals andra vanliga individer Ak-4 man kan bygga om?? Det om något borde ju vara kvalificerat korkat.
Dessvärre finns det nog inte kvar speciellt många vanliga AK4, då många har blivit rakblad och diverse andra saker.
Citera
2013-01-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Dessvärre finns det nog inte kvar speciellt många vanliga AK4, då många har blivit rakblad och diverse andra saker.
Som jag sa: mer eller mindre intakta förråd med undantag för de individer som skickades till baltikum. Hundratusentals individer mao.
Sannolikt ca 500 000st.
Citera
2013-01-08, 19:44
Medlem
Citat:
Som jag sa: mer eller mindre intakta förråd med undantag för de individer som skickades till baltikum. Hundratusentals individer mao.
Sannolikt ca 500 000st.
Försvaret köpte bara runt 200 000-300 000 AK4, Baltikum fick minst 10 000 av dessa.
Citera
2013-01-08, 20:18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Min skjutelementräknare.

Vid skottställning på 175m och vid skytte på 100m höjd och 5 graders temperatur,
så har kulan fallit 1368cm under siktlinjen på 990m
och 1414cm på 1000m
Så de sista 10 metrarna så faller kulan 46cm.

Avdriften i sida är då vid vindstilla 58cm.

Hmm.Är det verkligen möjligt?
Arméns 7,62 har en hastighet på nästan 300 m/sek (292) vid 1000 meter, så det får jag inte att gå ihop rent logiskt.

Men, du brukar ju ha koll, så då är det väl så då.
Senast redigerad av scoremax 2013-01-08 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in