Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-16, 10:56
  #1
Medlem
Jermuks avatar
Åke Ohlmark tolkade runorna som (och här gör jag historien kort) en varning för de som läste runorna, att inte anamma den nya religonen som hade börjat förkunnas i landet, dvs. kristendomen.

Finns det någon tolkning av vad runorna på denna sten säger och som accepteras av de flesta eller slåss de lärda mot amatörer och tvärt om, om detta?

Kommer runorna någonsin kunna tolkas eller är det som kan läsas på denna sten endast begripligt för de personer som levde i 800-talets Sverige. Kan det vara så att runorna är begripliga för oss på samma sätt som en löpsedel kommer att vara begriplig för en person om 1000 år som läser denna utan någon djupare kunskap om det samhället där löpsedeln sattes upp?
Citera
2009-08-16, 12:38
  #2
Moderator
TheLuckys avatar
Den gängse tolkningen är väl att runtexten bekräftar några av de myter och legender som är spridda under den tidiga vikingatiden, inte bara i skandinavien utan även på kontinenten. Jämför med den fornengelska dikten Widsid. Sedan att runor tros ha haft magisk innebörd, ett slags kodord, är inte kontroversiellt bland dagens forskare. De allra tidigaste runskribenterna har uppenbarligen varit påverkade av senantikens mysticism. De märkliga urnordiska vokal- och konsonantupprepningar som bl.a. finns på Lindholmsamulettens B-rad (aaaaaaaa rrr nnn? b m u ttt: alu) liknar väldans mycket de vokalupprepningar som finns i de senantika papyrerna med magisk text.
Citera
2009-09-04, 23:25
  #3
Medlem
Mys-Hitlers avatar
Flera olika tolkningar: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6kstenen
Citera
2016-05-03, 22:30
  #4
Moderator
Siegfrids avatar
Ny anti-nationalistisk tolkning av Rökstenen

En ny så kallad anti-nationalistisk tolkning av den kända runinskripitionen Rökstenen har lanserats.

Istället för att handlar om krigshandlingar och den gotiske kungen Theoderik så handlar istället inskriptionen om - dagen!
Dagen som bringar dagsljuset som behövs för att läsa stenen och Per Holmberg ger exempel:
för att rista den.
Den tolkningen har stöd både hos Stagnelius och Norén, vet docenten i nordiska språk Per Holmberg att berätta.


Citat:
Per Holmberg ger exempel:

Vem av Ingvalds ättlingar blev sonad av ett kvinnooffer?

– Det kan man ju inte veta nuförtiden eftersom den kunskapen är borta sedan tusen år, säger Per Holmberg. I den nya versionen lyder gåtan:

Vem blev i gryningen sonad genom ett kvinnooffer?

– Om man läser det i sitt sammanhang så är det inte så svårt att gissa. Tidigare gåtor på stenen har handlat om dagen och det går jättebra att fortsätta gissa svaret ”Dagen”, säger Per Holmberg.
Varje morgon måste natten offra sig för den nya dagen

– Att natten är dagens mor vet vi ju både genom Stagnelius och Norén. Det kommer från den Nordiska mytologin där den kvinnliga guden natt, är mor till den manliga kung dag, berättar Per Holmberg.

Holmberg har gjort en "Socialsemiotisk" tolkning som beskrivs så här:

Citat:
Socialsemiotik är en teori om hur människor utnyttjar semiotiska resurser
i texter för att skapa mening i olika sociala kontexter (t.ex. Halliday 1978).
Ett utmärkande drag för teorin är att meningsskapande förstås i tre dimensioner: textuellt, interpersonellt och ideationellt. Varje dimension kan
renodlas analytiskt, men i praktiken samspelar de alltid med varandra.
Textuellt handlar meningskapande om hur texter organiseras. Interpersonellt sätter teorin fokus på hur relationer mellan personer etableras.
Ideationellt slutligen rör analysen hur olika föreställningar om världen
konstrueras. Teorin utnyttjar dessa tre dimensioner för att förstå vad som
händer språkligt i texter och hur texterna matchar de sammanhang där
de har sin funktion.
Rumslighet är då en viktig dimension och vad kan vara mer rumsligt än ljuset som faller på stenen?
Alltså handlar stenen om dagen som gryr.

Ja ni kan läsa mer om denna tolkning här:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost...ar-ny-tolkning
http://uu.diva-portal.org/smash/reco...88&dswid=-1422

Per Holmberg verkar själv aldrig haft någon beröring med runstenar i sin forskning utan beskriver sig så här:
Citat:
Jag anställdes vid institutionen som universitetslektor 2004 och har sedan dess forskat, handlett och undervisat framförallt i textanalys och skrivpedagogik. Jag är intresserad av hur samtal och text fungerar i olika sociala sammanhang. Utifrån det intresset har min forskning gällt så olika områden som ungdomssamtal, matlagningsprogram i tv, skolskrivande och runstenar. Sedan tidigare är jag högstadie- och gymnasielärare, och har vid universitet arbetat med att utveckla lärarutbildningen till en forskningsbaserad professionsutbildning.

http://svenska.gu.se/om-oss/personal/per-holmberg


Edit. Här finns den officiella och alternativa tolkningar av Rökstenen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6kstenen
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2016-05-03 kl. 22:35.
Citera
2016-05-03, 22:35
  #5
Medlem
studentrolands avatar
Och???
Citera
2016-05-03, 22:37
  #6
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Och???
Ja, vad tror vi om den nya tolkningen?

Verkar den ha vetenskaplig grund eller är den mer tillrättalagd för att passa tidens antinationalistiska strömningar?
Citera
2016-05-04, 00:35
  #7
Medlem
Sam.Boyds avatar
Är det den stenen som står utanför Norrtälje?
Citera
2016-05-04, 01:09
  #8
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja, vad tror vi om den nya tolkningen?

Verkar den ha vetenskaplig grund eller är den mer tillrättalagd för att passa tidens antinationalistiska strömningar?

Bullshit på båda. I fråga A svara jag inte inom någon seriös historisk sådan och i fråga B vilka? Att Rökstenen (eller Alestenar/Kiviksgraven) kan tolkas från de mest märkliga vinklar är inget nytt. Brukar vara steg två i stolleskolan ifall man går in på så diskuterade och svårtolkade förhistoriska skapelser med en nytolkning utan grund. Dumhet har inget med nation att göra, den är universell.
Citera
2016-05-04, 08:05
  #9
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Är det den stenen som står utanför Norrtälje?
Nej, denna står i Östergötland, vid Röks kyrka utanför Ödeshög.
Citera
2016-05-04, 08:43
  #10
Medlem
BewilderedHulders avatar
Med all respekt för Per Holmgren och hans tolkning, men om det var något jag lärde mig i skolan så var det att en tolkning kan göras precis hur som helst då människor alltid kan relatera till texter, händelser och fenomen utifrån sina egna erfarenheter och tankar. Men visst, mannens yrke och erfarenhet ger in viss tyngd till tolkningen.

Om han hävdar sin egen tolkning som anti-nationalistisk så förkastar jag den rakt av
Citera
2016-05-04, 12:24
  #11
Medlem
alla har ett agenda, förutom per holmberg? det vi ska tro? han läser och handplockar sin egen version givetvis.
Citera
2016-05-04, 12:37
  #12
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja, vad tror vi om den nya tolkningen?

Verkar den ha vetenskaplig grund eller är den mer tillrättalagd för att passa tidens antinationalistiska strömningar?
Den har väl vetenskaplig grund såtillvida att den utgör en ny arbetshypotes som kan eller inte kan användas för att ge ny kunskap..... om den stämmer eller inte får väl andra forskare utröna, men att den på nå't sätt skulle vara kopplad till "tidens antinationalistiska strömningar" tvivlar jag på...olika hypoteser framförs ju hela tiden inom vetenskapens kretsar... vissa består, medan andra visar sig vara felaktiga... jämför Flogistonteorin t.ex... denna tolkning verkar dock IMO vara helt meningslös, och ett uttryck för "akademisk myopia" IMO... läs detta, t.ex.;
Citat:
the first deals with the break of dawn and thus the daylight necessary for carving and reading the runes (rather than naming Theodoric), the sec*ond (about Vilinn) concerns the carv*ing of the runes, and the third (about the twen*ty-four kings) regards the runes themselves and their reading.
http://uu.diva-portal.org/smash/reco...588&dswid=1100
Vem brydde sig t.ex. på den tiden med att rista på en sten om att det behövdes dagsljus för att rista och läsa texten på just den stenen? Det begrep väl vem som helst då också, och var väl inget som behövde ristas in i sten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback