Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-08, 10:28
  #1
Medlem
Jag har startat en vattenfasta som jag planerar ska sträcka sig över 14 dagar. Jag hoppas att ni kommer att heja på mig, men är naturligtvis mottaglig för kritik också.. Bring it on!

Lite kort bakgrund:

Jag har sedan 2 år tillbaka ätit ketogent (mindre än 2g kolhydrater per dag) samt kört kortare och längre fastor under denna period. Den längsta jag har genomfört var i 120h. Jag äter aldrig mer än 2 tillfällen per dag och har inga problem med att skippa en måltid här och där om jag inte är hungrig.
Med detta vill jag bara poängtera att fasta är ganska naturligt för mig och att jag har övat upp min "fastemuskel" under en längre period.

Anledningen till fastan är att jag vill tappa något kilo men framförallt för att utmana mig mentalt.

Jag tänker rapportera midjemått med några dagars mellanrum då jag tycker det ger ett bättre mått på viktnedgång än vågen.
Kommer även att uppdatera mätvärden för fasteblodsocker, utandningsketoner (ketonix) och färg på ketostix som mäter urinketoner. Disclaimer för utandningsketonerna då min blåsteknik inte är optimal.

Jag kommer dagligen inta magnesium och saltshot 1-2tsk Himalayasalt. Efter att ha fastat utan och med detta supplement vet jag att det kan göra skillnaden mellan ligga i sängen helt yr eller kunna köra ett lättare träningspass utan problem.

Dag 0: Åt min sista måltid 14:30, 150g rostbiff, 1 ägg, 25g smör.

Dag 1:
Fasteblodsocker 4,0mmol/L
Utandningsketoner 25PPM
Urinketoner färg är näst starkast
Midjemått 77
Mående
Har mått som vanligt och även kört ett gympass på 45 minuter utan känsla av muskelsvaghet. Hungrig vid 18 men gick över ca 15min.

Dag 2
Fasteblodsocker 3,5mmol/L
Utandningsketoner 20PPM
Urinketoner färg är starkast
Mående
Sovit minst 8 timmar vilket känns jättebra eftersom mitt största problem alltid är dålig sömn under en fasta.
Inga hungerkänslor alls under dagen, lite lätt uppspeedad under eftermiddagen och frusen på kvällen.
En kortare löptur i 5km i långsamt tempo var inga problem.

Dag 3
Fasteblodsocker 3,2mmol/L
Utandningsketoner 20PPM
Urinketoner färg är starkast
Mående
Bra sömn även inatt och kände mig mentalt väldigt lugn när jag vaknade.
Gick en långpromenad och sedan ett gympass där jag började känna en muskelsvaghet.
Väldigt frusen från kl.18 på kvällen och fick till och med lägga mig i pyjamas för att inte frysa.
Inga starka hungerkänslor, däremot väldigt sugen på kaffe så fort jag känner lukten.

Dag 4
Fasteblodsocker 3,0mmol/L
Utandningsketoner 25PPM
Urinketoner färg är starkast
Mående
Vaknade och kände mig ganska darrig på handen, men det försvann ca 30 min efter att jag tagit en saltshot. Har varit sysselsatt hela dagen så har knappt tänkt på fastan eller hur lång tid 14 dagar är.
Mindre frusen idag, men blev ingen fysisk träning efter att till och med trappen kändes jobbig.
Citera
2021-02-08, 10:33
  #2
Medlem
Intressant! Lycka till!
Ser fram emot att se hur det går.

Hur har din utveckling varit de senaste åren sen du började äta ketogent? Vikt/midjemässigt, allmäntillståndet etc?
Citera
2021-02-08, 10:33
  #3
Medlem
Känns som en dum grej att göra för att utmana sig mentalt.
Citera
2021-02-08, 10:34
  #4
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Det här låter inte hälsosamt alls, människor är inte gjorda för att leva på vatten i 14 dagar. Speciellt inte om du inte har några rejäla fettdepåer att bränna.

Jag kan bara hoppas på att du inte pushar dig allt för långt och får permanenta organskador eller dör.
Citera
2021-02-08, 10:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemran
Intressant! Lycka till!
Ser fram emot att se hur det går.

Hur har din utveckling varit de senaste åren sen du började äta ketogent? Vikt/midjemässigt, allmäntillståndet etc?


Innan jag började med ketogen kost så åt jag väldigt fettsnålt, nästan inga kolhydrater men också väldigt lite kalorier och jag mådde skit.

Började äta carnivore (bara kött, men även fågel fisk, skaldjur och ägg) tog knappt två veckor innan jag började känna mig frälst! Men jag tänkte att det nog går över, likt alla dieter..
Första 8 veckorna tappade jag 16kg helt sjukt! Hur mycket som var vatten vet jag inte, men minskade i midjemått med ca 10cm. Slutade helt fokusera på mat, mellanmål etc och kände ett inre lugn och bättre fokus på arbetet. Gick från att ha ganska omfattande magproblem med tömning 1-2ggr per dag. Efter någon vecka behövde jag bara gå på toaletten ca 1 gång per vecka utan någon känsla av att vara förstoppad.

Idag 2 år senare äter jag på samma sätt och har inte saknat något av det jag tidigare åt. Hade tidigare riktiga cravings för yoghurt/kvarg och musli, det var sjukt.. Jag har gått upp ca 3kg men pendlar upp och ner mellan 1-2kg, vilket är ganska normal för en kvinna under månaden.

Det bästa är absolut min mentala hälsa, är en mycket lugnare person idag som inte behöver äta var tredje timme för att hålla fokus eller stressar upp mig/får ångest över saker som händer i vardagen.
Citera
2021-02-08, 10:58
  #6
Medlem
Om du vattenfastar i 2 veckor lär du gå ner mer än 1 kg. Vilket verkar onödigt, när ditt midjemått är 77. Då är du ju redan smal? Du kanske har Anorexia?
Citera
2021-02-08, 10:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminWellDefence
Känns som en dum grej att göra för att utmana sig mentalt.


Man kan absolut utmana sig mentalt på andra sätt. Anledning till att jag väljer detta är att jag har väldigt mycket problem med att leva i nuet. Jag tänker hela tiden att "så fort jag är klar med detta så blir det bra". Jag längtar bort min tid..

Det jag upplevt tidigare med fasta är att man får väldigt mycket tid att brottas med sina inre känslor och att man ständigt måste öva på att inte agera på impulser. För att klara det måste man mer eller mindre hela tiden vara i nuet.
Citera
2021-02-08, 11:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Det här låter inte hälsosamt alls, människor är inte gjorda för att leva på vatten i 14 dagar. Speciellt inte om du inte har några rejäla fettdepåer att bränna.

Jag kan bara hoppas på att du inte pushar dig allt för långt och får permanenta organskador eller dör.


Det råder lite delade meningar om det är bra eller dåligt att fasta längre än 42 timmar.
Jag tycker att alla får ha sin egen åsikt, men jag har inte läst alltför många artiklar/inlägg om personer som har gjort en längre fasta där de inte känner att det var bra för dem. Sen är kanske inte känslan av att ha fastat är detsamma som kroppens åsikt kring det.
När det gäller insulinresistens så finns det många källor som dokumenterar att insulinkänsligheten blir betydligt bättre efter 14 dagar.

Gällande mina fettdepåer så är jag inte särskilt orolig, det finns gott om ta av i 14 dagar.
Vill även understryka att om jag börjar må dåligt och det håller i sig i upp emot 6 timmar, då kommer jag att avsluta.
Citera
2021-02-08, 11:07
  #9
Medlem
Det låter som du är väldigt fokuserad kring mat och analyser det väldigt hårt. Känns inte helt sunt. Jag tycker inte att du ska fasta.
Citera
2021-02-08, 11:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloiviq
Man kan absolut utmana sig mentalt på andra sätt. Anledning till att jag väljer detta är att jag har väldigt mycket problem med att leva i nuet. Jag tänker hela tiden att "så fort jag är klar med detta så blir det bra". Jag längtar bort min tid..

Det jag upplevt tidigare med fasta är att man får väldigt mycket tid att brottas med sina inre känslor och att man ständigt måste öva på att inte agera på impulser. För att klara det måste man mer eller mindre hela tiden vara i nuet.

Känns som du behandlar symptomen och inte sjukdomen, så att säga.
Citera
2021-02-08, 11:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det låter som du är väldigt fokuserad kring mat och analyser det väldigt hårt. Känns inte helt sunt. Jag tycker inte att du ska fasta.


Om jag jämför antalet timmar jag idag tänker på mat jämfört med för 2 år sedan så är det en extrem skillnad! Nu tänker jag bara på det när jag väl blir hungrig och då kan jag hantera det mycket bättre eftersom jag inte har ett svajigt blodsocker.

Hur mycket man tänker på mat, vad man ska äta när och känslorna kring det är nog ganska individuellt.
Ursäkta min fördom, men jag tror att hos kvinnor så läggs det nog betydligt mycket mer tid att tänka på mat och allt kring det än vad män gör.

Jag tror att risken för ätstörning är större om man minimerar sitt kaloriintag till säg 1000-1500kcal per dag under en längre period jämför med att inte äta någonting under en kortare period. Det är min åsikt och bara baserat på hur jag har känt i de två olika situationerna.
Citera
2021-02-08, 11:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminWellDefence
Känns som du behandlar symptomen och inte sjukdomen, så att säga.


Intressant vad skulle du säga att sjukdomen är?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback