Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-01, 07:35
  #817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ah tack.
det handlar alltsa mest om administration och personal ansvar.....kanske det ar vaktmastaren som egentligen ar av hogsta grad/toppen av pyramiden som haller ogonen pa de frack-kladda murar broderna som inte lagger marke till gubben i den bla rocken
Ja vem är egentligen mest att säga till om, han med grad tre som är ämbetsman eller han med grad 10 som inte är ämbetsman, att dessutom alla får grad 10 till slut medan inte alla blir ämbetsmän kanske förvirra er som pratar om ”att du har inte hög grad nog för att veta”. Tänk att det är så enkelt för oss frimurare att förstå och så otroligt svårt för er som aldrig ens varit på en loge att förstå och ändå hävdar ni att ni vet mer än en med ”låg” grad 😂
Citera
2023-10-01, 07:37
  #818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ah tack.
det handlar alltsa mest om administration och personal ansvar.....kanske det ar vaktmastaren som egentligen ar av hogsta grad/toppen av pyramiden som haller ogonen pa de frack-kladda murar broderna som inte lagger marke till gubben i den bla rocken
Varför beställer du inte ett exemplar av OAL så sparar du dig massor av frågor?
Citera
2023-10-01, 07:39
  #819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ah tack.
det handlar alltsa mest om administration och personal ansvar.....kanske det ar vaktmastaren som egentligen ar av hogsta grad/toppen av pyramiden som haller ogonen pa de frack-kladda murar broderna som inte lagger marke till gubben i den bla rocken
Ceremonimästaren lär inte släppa in någon med ”blå rock” eftersom det finns regler för vilka kläder man får bära på loge.
Citera
2023-10-01, 07:42
  #820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Det är väl kvasi-religiöst och gnosticistiskt som många andra ordenssällskap. "Kristet" fast egentligen inte. En hemlig klubb med dödskallar och värjor. Jag vet inte om de sitter inne på någon spännande kunskap, men jag misstänker att så kanske..inte..är fallet. Bara ett sätt att ha gemenskap och känna sig lite märkvärdigare än andra människor. Fastän det i själva verket ofta är tvärtom, i världen utanför den hemliga klubben. Lite sorgligt alltihop. Sorgliga existenser.

Många präster, som borde veta bättre. Men det är högt i tak i svenska kyrkan, och de är åtminstone inte drag-artister. Inte på frimurarmötena åtminstone.

Jag kan tänka mig att det finns andra ordenssällskap som är mer spännande, om man letar efter den heliga graalen eller liknande. Hela katolska kyrkan är ju jättespännande och minst lika ockult som frimurarna.
”Det är väl”
”Jag vet inte om de sitter inne på någon spännande kunskap”
”Jag kan tänka mig att det finns andra mer spännande”

Känner du att tillförde något med ditt inlägg?
Citera
2023-10-01, 12:15
  #821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Är helt öppet vilka som sitter i högsta rådet, känner många va de, är inget hemligt. Verkar som ni konspirationsteoretiker tror att precis allt är till för att lura er, räknar med att du är antivaxxare och tror Soros styr världen också.
jag ar anti covid-19 vaccin, och Herr Soros ar/var en major player i vissa ovalvande skeenden varlden over, spekulationen mot SEK pa 90-talet t.e.x.....jobbandes for en overhoghet som ville fa in sverige i europeiska valuta unionen....

tack for dit svar, annars sa fick jag tidigare ett balanserat svar pa fragan av din frimurarbroder..
Citera
2023-10-01, 12:24
  #822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Varför beställer du inte ett exemplar av OAL så sparar du dig massor av frågor?
men det ar roligare att fraga och spekulera har tillsammans med frimurare.

om jag bestaller OAL skicks det online eller brevledes, jag som du vet bor i Kina
Citera
2023-10-01, 12:43
  #823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
jag ar anti covid-19 vaccin, och Herr Soros ar/var en major player i vissa ovalvande skeenden varlden over, spekulationen mot SEK pa 90-talet t.e.x.....jobbandes for en overhoghet som ville fa in sverige i europeiska valuta unionen....

tack for dit svar, annars sa fick jag tidigare ett balanserat svar pa fragan av din frimurarbroder..
Ja just det, var ju du som är konspirationsteoretikern.
Vi bröder däremot blev uppmuntrade till att vaccinera oss, men till skillnad från dig så är ju en stor del av oss bröder läkare.
Citera
2023-10-01, 12:44
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
men det ar roligare att fraga och spekulera har tillsammans med frimurare.

om jag bestaller OAL skicks det online eller brevledes, jag som du vet bor i Kina
Den skickas nog även till Kina, gå in och beställ på hemsidan.
Citera
2023-10-01, 14:23
  #825
Medlem
Man kan även gå in på hemsidan och ladda ner OAL direkt.
Citera
2023-10-01, 15:15
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ja just det, var ju du som är konspirationsteoretikern.
Vi bröder däremot blev uppmuntrade till att vaccinera oss, men till skillnad från dig så är ju en stor del av oss bröder läkare.
ja jag ar i allafall inte lakare aven om jag vet en hel del om fysiologi och naringslara.
min hustru har nagra lakare i slakten, och vi ar bekanta med nagra ocksa.....detta till trots lyckades vi slingra oss ur covid-19 vaccin hysterin. men munskydds hysterin fick vi snallt folja.

Hur funkade det med munskydd pa brodramiddagarna ?
Citera
2023-10-01, 15:29
  #827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Den skickas nog även till Kina, gå in och beställ på hemsidan.
”nog”?
men jo jag kanske gor det, for sakerhets skull maste jag ocksa skriva min adress pa Kinesiska, hoppas er administrativa avd har mojlighet att printa ut den och klistra pa forsandelsen..
ha! vilket jag nu kom att tanka pa. pa kontoret i sverige jag en gang i tiden jobbade hos hade vi en medlem i ”rebecka orden” hon skotte deras utskick darifran.
Citera
2023-10-01, 15:36
  #828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Man kan även gå in på hemsidan och ladda ner OAL direkt.
jag misstankte det, jag ska kolla upp det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback