Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-05, 09:48
  #13
Medlem
Jordgubbes avatar
https://www.amazon.se/Skidglas%C3%B6.../dp/B08ZY4F4J3 ... virkad näsvärmare.
Citera
2023-12-05, 14:15
  #14
Avstängd
Liberationfronts avatar
Buff är bra
Citera
2023-12-05, 14:19
  #15
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Hm, måste konsultera med läkaren. Ska applicera medicinen både morgon och kväll sin det är nu.
Måste du applicera den hemma eller kan du vänta tills du kommer till jobbet(eller vars du nu tar vägen)?
Citera
2023-12-05, 19:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag är ute efter en bra metod att skydda ansiktet och framförallt näsan i sträng köld.

Jag har kollat runt på balaclavor och liknande, för jag tror inte riktigt på salvor (speciellt som ett av skälen att jag vill skydda näsan är hudsjukdom).

Jag är ute efter nåt som man ser förhållandevis normal ut i även på stan, inte som en pervers rånare eller Darth Vader. Nåt där utandningsluften inte stannar kvar och gör tyget och ansiktet blött.

Finns det nåt som motsvarar de kraven? T.ex. en balaclava i merinoull trots att den inte har hål för andningen? Eller kunde en halsduk i merinoull virad upp över näsan funka?

Tacksam för förslag och erfarenheter.

Jag kan rekommendera att du köper en tunn halsduk i ull, tvättar den i handtvätt i maskin. Den kommer krympa ihop till lagom täthet. Detta vet jag av erfarenhet. Det är tillräckligt med små hål för luftcirkulation, ingen imma således, men den håller värmen. Vira över näsan runt halsen! -20 funkar.
Trodde jag kastat pengarna i sjön, men blev tvärt om.
Citera
2023-12-06, 00:47
  #17
Avstängd
lasse-bengtssons avatar
Du behöver inte skydda näsan i kylan, tänk på våra förfäder de hade inga nässkydd heller. Vi tål detta rätt bra. Öronen däremot kan skyddas enkelt med en mössa. Lycka till i livet
Citera
2023-12-06, 02:32
  #18
Medlem
Afrikanerna vet hur man skyddar näsan mot kyla:
https://www.youtube.com/watch?v=qbU_mP4gvaM
Citera
2023-12-06, 03:52
  #19
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Bra förslag. Men Helst ska medicinen appliceras underst - t.ex. under fett/olja - och jag har rätt torr hy efter duschens så går ogärna till jobbet i kylan utan nåt smörj i ansiktet alls. Men jo, medicinen kan säker appliceras senare också.

Jag tänkte mer så att du kan skita i duschen på morgonen, om du ändå duschar så kanske du kan göra det tidigare än vanligt och göra din rutin tidigare så huden hunnit "återställa sig" än om du gör det direkt innan du kliver ut genom dörren. Ska du ändå duscha och smörja så kan du ju lika gärna göra hela rutinen.
Citera
2023-12-06, 04:03
  #20
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jo, "tunnel" hjälper, och det har jag via min utmärkta vinterjacka.

Men att inte tvätta på morgonen är knepigt, bl.a. för att min hudmedicin ska appliceras på ren hy då. Jag brukar dock försöka se till att inte ge mig ut i kylan direkt efter tvätt och insmörjning.

Tvätta med kallt vatten, varmt vatten torkar ut huden.
Citera
2023-12-06, 04:10
  #21
Medlem
Hudfärgad tejp kanske som skidåkare har?

Jag brukar ha en stickad halsduk som är luftig så den inte blir lika blöt när man andas
Citera
2023-12-06, 04:27
  #22
Medlem
tastass avatar
Neoprenmask
Citera
2023-12-06, 08:34
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Applicera medicinen på ren hud på kvällen. Smörj in dig endast med någon fet salva, dvs ingen vattenbaserad, på morgonen. Och testa de nya tabletterna/sprutorna som kommit om du har kroniska hudproblem. Har hjälpt mig och måendet är på topp och brudarna står på kö.
Vad då för spruta och mot vad för hudproblem?
Citera
2023-12-06, 08:54
  #24
Medlem
sfrges avatar
Är det riktigt kallt så kan du nog klä dig hur du vill. Ingen skulle bry sig. Jag mins en vinterdag från när jag bodde i Stockholm. Det var vidrigt kallt den där dagen som det faktiskt kan vara där nere då och då. Närmare 30 minus. Då hade jag på mig en gammal skoterbalaklava.
Den har två hål för ögonen och ett hål för andningen.
Det nedre hålet går att justera om man drar i tyget upp eller ner. Idealiskt så har du hålet precis under nästippen. Då skyddar du nästippen mot kylan samtidigt som du kan andas.

Jag hade den och dubbla långkalsonger, skalkläder, skalhandskar. Och så drog jag jackhuvan över balaklavan.
Frös ingenting. När alla andra står och flockas inomhus på järnvägsstationen så går du bara ut på perrongen och ställer dig där. Du ser ut som en galen terrorist när du har den på dig men en sådan dag är det ingen som skrattar åt dig.

Jag har kvar den där balaklavan.
Men du kan nog hitta lite snyggare balaklavor och köpa på nätet.

Dom är ändå överlägsna när det är riktigt kallt.
__________________
Senast redigerad av sfrge 2023-12-06 kl. 08:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback