Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-12-06, 09:51
  #25
Medlem
Mcconneys avatar
Köp en ushanka hatt och en halsduk invirad runt
Citera
2023-12-06, 16:20
  #26
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Du behöver inte skydda näsan i kylan, tänk på våra förfäder de hade inga nässkydd heller. Vi tål detta rätt bra. Öronen däremot kan skyddas enkelt med en mössa. Lycka till i livet

Detsamma!

Men det var väl en massa grejer som förfäderna - lite beroende på hur långt tillbaka man går - inte gjorde. Duschade aldrig (gav skyddslager men var i övrigt rätt inkompatibelt med modernt liv), bar inte kläder eller på sin höjd djurhudar, levde sällan längre än till 30-årsåldern o.s.v.

Samtidigt har väl folk i extrema väder alltid skyddat ansiktet. Har för mig att exemplevis inuiterna använde sälspäck i ansiktet. Här finns t.o.m. en vetenskaplig artikel om hur deras jackor skyddar ansiket: https://www.jstor.org/stable/24868710
Citera
2023-12-06, 16:23
  #27
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Är det riktigt kallt så kan du nog klä dig hur du vill. Ingen skulle bry sig. Jag mins en vinterdag från när jag bodde i Stockholm. Det var vidrigt kallt den där dagen som det faktiskt kan vara där nere då och då. Närmare 30 minus. Då hade jag på mig en gammal skoterbalaklava.
Den har två hål för ögonen och ett hål för andningen.
Det nedre hålet går att justera om man drar i tyget upp eller ner. Idealiskt så har du hålet precis under nästippen. Då skyddar du nästippen mot kylan samtidigt som du kan andas.

Jag hade den och dubbla långkalsonger, skalkläder, skalhandskar. Och så drog jag jackhuvan över balaklavan.
Frös ingenting. När alla andra står och flockas inomhus på järnvägsstationen så går du bara ut på perrongen och ställer dig där. Du ser ut som en galen terrorist när du har den på dig men en sådan dag är det ingen som skrattar åt dig.

Jag har kvar den där balaklavan.
Men du kan nog hitta lite snyggare balaklavor och köpa på nätet.

Dom är ändå överlägsna när det är riktigt kallt.

Din typ av balaklava låter väldigt bra, faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Köp en ushanka hatt och en halsduk invirad runt

Jag har en, till barnens "glädje", haha. Otroligt bra. Skapar i sig en viss "tunneleffekt" som gynnar mitten av plytet också.
__________________
Senast redigerad av Guz 2023-12-06 kl. 16:27.
Citera
2023-12-06, 16:26
  #28
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Tvätta med kallt vatten, varmt vatten torkar ut huden.

Jepp, det gör jag. Eller åtminstone ljummet. Även av den anledningen att också varmt vatten kan trigga rosacea.

Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Hudfärgad tejp kanske som skidåkare har?

Jag brukar ha en stickad halsduk som är luftig så den inte blir lika blöt när man andas

Bra. Jag har testat mina halsdukar men ännu inte hittat en optimal. (Nu låter jag som halsdukarnas Imelda Marcos, men jag har väl 3-4 st). Har beställt en i merinoull som jag hoppas på.

Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Neoprenmask

Det där verkar faktiskt inte helt dumt. Tack för tipset.
Citera
2024-01-10, 08:30
  #29
Medlem
ekerilars avatar
Buff fungerar for mig, åtminstone ner till -35. Du kanske ska undvika dödskallemotivet om du vill se någorlunda normal ut.
Citera
2024-01-20, 02:03
  #30
Medlem
Sliskarns avatar
Bra och bra. Allt är ju relativt. Och när vi börjar prata ner mot 40 minus så är det ju vad det är. Men jag gjorde lumpen som spanare/skoterförare/sambandsansvarig i vår jägargrupp. Där jag låg kunde det bli ner mot 40 minusgrader. Vi fick en slags ansiktsmasker förutom det sedvanliga mössor och kapuschonger.

Tänk dig en jason-hockey-mask fast mjuk, gjord i tjockt tyg. Med en lucka för näsan. Den funkade rätt bra vill jag minnas. Även i stark motvind. Men tillslut så byggs det upp istappar och frost oavsett. Är du ute dygnet runt i 30 minus så fungerar hjälpmedel bara SÅ långt.

Men för dig som bara vill ha nått som hjälper för stunden i civil miljö så tror jag en ansiktsmask skulle fungera jättebra. Tanken är att den tar bort fartvind och skonar ansiktet i från den värsta kylan.
Citera
2024-01-20, 02:14
  #31
Medlem
BewilderedHulders avatar
Halsduk i alpackaull som är tre ggr så varm som fårull.
Citera
2024-01-20, 02:26
  #32
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Halsduk i alpackaull som är tre ggr så varm som fårull.
Du måste förstå att det handlar inte om att hålla värmen primärt. Det handlar om en bra utformning av mackapären så att den fungerar praktiskt i kalla temperaturer. En halsduk är helt värdelös eftersom den bara skyddar de delar du lindar in den med. Oavsett vilket material du tillverkar den i. Lindar du in ansiktet så står du fortfarande inför utmaningen att du kommer behöva andas igenom den. Det som händer när man andas genom tyg är att vätska snabbt byggs upp vilken snabbt förvandlas till is och frost - vilket leder till nedkylning och svårigheter att fortsätta andas, därmed svårighet att hålla sig varm.
Citera
2024-01-20, 02:31
  #33
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Du måste förstå att det handlar inte om att hålla värmen primärt. Det handlar om en bra utformning av mackapärem så att den fungerar praktiskt i kalla temperaturer. En halsduk är helt värdelös eftersom den bara skyddar de delar du lindar in den med. Oavsett vilket material du tillverkar den i. Lindar du in ansiktet så står du fortfarande inför utmaningen att du kommer behöva andas igenom den. Det som händer när man andas genom tyg är att vätska snabbt byggs upp vilken snabbt förvandlas till is och frost - vilket leder till nedkylning och svårigheter att fortsätta andas, därmed svårighet att hålla sig varm.

Ull värmer även när den är blöt. Egentligen är materialet ett högteknologiskt mästerverk.
Citera
2024-01-20, 02:38
  #34
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ull värmer även när den är blöt. Egentligen är materialet ett högteknologiskt mästerverk.
Du missar poängen. Jag vet att ull värmer 😀

Jaja du är kvinna och du har inte gjort någon jägartjänst i arktisk miljö - hur ska du kunna veta vad jag pratar om.
Citera
2024-01-20, 10:43
  #35
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Du missar poängen. Jag vet att ull värmer 😀

Jaja du är kvinna och du har inte gjort någon jägartjänst i arktisk miljö - hur ska du kunna veta vad jag pratar om.

Nä, det gör jag inte men bra att det finns militärer kvar i det här arma landet. Nu ska jag lära mig att sticka så ni inte behöver få skyttegravsfötter och förfrysna nästippar när kriget kommer
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback