Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-02, 08:03
  #1597
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Det problemet har jag haft sedan jag installerade W11, alltså i december 2022

Är datorn kompatibel med W11?
Vi pratar förstås nyinstallerat W11 - orört?

Jag förutsätter att denna seghet är på ett Windows utan dina egna program, men hursom, prova köra felsäker start i minimalt läge, bara Windows och dess tjänster och drivisar, för att se hur det fungerar.
Citera
2024-05-02, 10:28
  #1598
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Är datorn kompatibel med W11?
Vi pratar förstås nyinstallerat W11 - orört?

Jag förutsätter att denna seghet är på ett Windows utan dina egna program, men hursom, prova köra felsäker start i minimalt läge, bara Windows och dess tjänster och drivisar, för att se hur det fungerar.

Innan uppgraderingen så stod det att datorn är kompatibel med W11.
Ja, vi pratar om en orört installation där all data blev förlorad.

Jag provade att köra clean boot men det hjälpte inte heller. I felsäkert läge startar den direkt.
Citera
2024-05-02, 10:36
  #1599
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Innan uppgraderingen så stod det att datorn är kompatibel med W11.
Ja, vi pratar om en orört installation där all data blev förlorad.

Jag provade att köra clean boot men det hjälpte inte heller. I felsäkert läge startar den direkt.

Skillnaden mellan säkert läge och "vanligt", är ju alla dessa medföljande program, där någonstans är problemet. Kan tänka mig att det är något som har med tillverkarens program att göra.

Stationär?

Prova att aktivera alla processorer via Syst.konfig, det snabbar upp starten.
Citera
2024-05-02, 16:00
  #1600
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Skillnaden mellan säkert läge och "vanligt", är ju alla dessa medföljande program, där någonstans är problemet. Kan tänka mig att det är något som har med tillverkarens program att göra.

Stationär?

Prova att aktivera alla processorer via Syst.konfig, det snabbar upp starten.

Det är en stationär MSi med dedikerad moderkort. Inga BIOS-uppdateringar har släppts ut till det kortet.

Har inte testat syst.config. Hur gör man det?
Citera
2024-05-02, 16:40
  #1601
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Det är en stationär MSi med dedikerad moderkort. Inga BIOS-uppdateringar har släppts ut till det kortet.

Har inte testat syst.config. Hur gör man det?

Att "att aktivera alla processorer via Syst.konfig" är en bluff som endast småbarn går på!
Det är en funktion som är designad för utvecklare, och används endast i felsöknings-syfte..

Du riskerar att få installera om datorn OM du trixar med dessa småbarns inställningar..
Citera
2024-05-02, 17:00
  #1602
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Det är en stationär MSi med dedikerad moderkort. Inga BIOS-uppdateringar har släppts ut till det kortet.

Har inte testat syst.config. Hur gör man det?


Så här: https://www.partitionwizard.com/news...cpu-cores.html
Jag brukade ha alla aktiverade på min forna klena dator, det gjorde den lite responsivare, framför allt i starten vart det flera sekunder. Troligen har det inget större effekt men låt se hur det förändrar starten.

Med stationära är det oftare så att det inte kommer drivisar via W.update, så gå till supportsidan och se vad du hittar för lämpligt.

Den tidigare av mig nämnda "skillnaden", kan det vara skälet?

Ett sätt att prova med en totalt orörd, bloatfri installation existerar. Om du gör en extern backup av ditt Os så kan vi prova det.

Så igen, W11 har, ända ifrån början, varit segt för dig, och enbart i starten?
Citera
2024-05-03, 16:03
  #1603
Medlem
Har inte fått någon windowsuppdatering sedan oktober (exkl Windows Defender) och jag har Googlat en hel del på hur man kan få igång det igen men inget fungerar för mig. Och ja jag har en original licens.

Något tips på hur man kan börja få updates igen? Den hittar alltså ingenting när jag söker efter uppdateringar.
Citera
2024-05-03, 16:19
  #1604
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Har inte fått någon windowsuppdatering sedan oktober (exkl Windows Defender) och jag har Googlat en hel del på hur man kan få igång det igen men inget fungerar för mig. Och ja jag har en original licens.

Något tips på hur man kan börja få updates igen? Den hittar alltså ingenting när jag söker efter uppdateringar.

Kör: https://www.elevenforum.com/t/reset-...ndows-11.3808/
Starta sedan om. Prova uppdatera.

Manuell nedladdning: https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx
Ladda ner senaste KB-uppdateringen, kumulativ. Installera.
Citera
2024-05-03, 16:39
  #1605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kör: https://www.elevenforum.com/t/reset-...ndows-11.3808/
Starta sedan om. Prova uppdatera.

Manuell nedladdning: https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx
Ladda ner senaste KB-uppdateringen, kumulativ. Installera.
Tack. Körde .bat filen och startade om men hittade fortfarande inget.

Och installera dessa KB-manuellt tillåts inte heller. "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn".
Citera
2024-05-03, 16:43
  #1606
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Tack. Körde .bat filen och startade om men hittade fortfarande inget.

Och installera dessa KB-manuellt tillåts inte heller. "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn".

Är den kompatibel med W11?
Citera
2024-05-03, 16:44
  #1607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Är den kompatibel med W11?
Datorn? Egentligen inte. När jag installerade W11 från början så körde jag ju en bypass då jag inte har TPM 2.0. Men det har ju fungerat bra med allt fram till Oktober. Kan det bero på det?

Och gällande uppdateringen så tog jag en som var gjorde för samma W11 build som jag har.
Citera
2024-05-03, 16:47
  #1608
Medlem
1FFs avatar
[quote=poxxaq|88158912]Datorn? Egentligen inte. När jag installerade W11 från början så körde jag ju en bypass då jag inte har TPM 2.0. Men det har ju fungerat bra med allt fram till Oktober. Kan det bero på det?

Och gällande uppdateringen så tog jag en som var gjorde för samma W11 build som jag har.[/QUOTE]


Förtydliga ovan fetade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback