Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-09, 09:27
  #1
Medlem
blowns avatar
Aschberg o Co har återigen drabbat samman med alternativmedicinen och andevärlden:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13907473.ab

Frågan jag ställer mig är om dessa människor är representativa för gruppen medium?
Citera
2011-11-09, 09:30
  #2
Avstängd
headpikers avatar
*Måste... titta...*

Tror mer att det är någon sorts New-Age-häxor istället. Jobbar med att trolla folk.
Citera
2011-11-09, 09:55
  #3
Medlem
tv-soffans avatar
Och folk frågar irriterat vad skeptiker har för intresse att ifrågasätta woowoo's på forum som detta.
Citera
2011-11-10, 10:29
  #4
Medlem
blowns avatar
Intressant! Inga försvarstal, och inga avståndstagande kommentarer från forumets egna medium.

Kan det vara så att mina farhågor är rätt? Man ställer sig tyst bakom detta?!
Citera
2011-11-10, 12:44
  #5
Medlem
constants avatar
Expressens Anna Bäsén förklarade det bra, ( http://www.youtube.com/watch?v=b9zStAA_J9k ).

Tomtar tror, troll luras. Det finns säkert tomtar bland trollen, men jag tror beskrivningen stämmer i stort. Jag kan tänka mig att en del tomtar blir troll, de går en utbildning på några år, under den upptäcker de att allt är blaha, vad ska de då göra med sina skulder? Självklart väljer många att utöva sin kunskap, att lura tomtarna. De blir troll.

Sedan har vi läkare med svikande kundunderlag, kanske på grund av missnöjda kunder, tomtar som inte tycker att hen behandlar deras hitte-på-sjukdomar korrekt, vad är enklare då än att bli ett troll?

Jag menar inte att förringa trollen, deras verksamhet ska beivras, och tomtarna ska utbildas. Gärna redan i grundskolan.
Citera
2011-11-10, 15:53
  #6
Medlem
Grijps avatar
Såg programmet igår, dom letade ju verkligen upp rötäggen i högen. Det var många som var tydliga och sa "Nej, jag behandlar inte cancer" över telefon. I det sammanhanget påminner det mig om när Insider gjorde ett program om datorreparationer där flertalet bytte ut flera delar av datorn även fast att det bara var kabeln till hårddisken som dom satt på sniskan och datorn fungerade felfritt i övrigt. Så på samma sätt som att Sanning och Konsekvens letade upp riktiga kvacksalvare så gjorde Insider precis samma sak om datorrepartörer.

Så just därför jag anser att stickprovet programmet gjorde inte är representativt för alla inom alternativmedicin m.m.
__________________
Senast redigerad av Grijp 2011-11-10 kl. 16:39. Anledning: Förtydligande
Citera
2011-11-10, 16:10
  #7
Medlem
Jag är lite emot olika utbildningar inom olika behandlingsmetoder. De får grader och betalar multum för varje litet steg, sen måste de initieras och allt annat dravel. Så nej jag gillar inte det som kostar.
Sen vem kan upphöja sig själv till att bestämma vilka som är duktiga på healing eller inte. De tror att nu har jag gått en reikikurs så nu kan jag heala. Men det är nog inte så lätt. Alltid någon som tjänar på det, sen behöver de ta igen det de förlorat på utbildning och sånt. Har man fått gåvan så ska man ge vidare men inte tro man är Gud. Om man sen healar ska man för allt i världen inte tillstå att man kan bota, för det är inte vi som bestämmer när den sjuke ska gå över. Det säger sig självt, vore det så skulle ju alla leva till 150 år minst.

De kan gå skola i hundra år, har de inte rätta mentaliteten så kommer de inte att lyckas och då blir det så här.

En healer ska vara komplement till den vanliga medicinen och inte ett alternativ.

En sak ska man alltid ha i bakhuvudet, då pengar kommer in i sammanhanget då tar någon annan energi över helt enkelt. Man kan inte både göra ett gott jobb och samtidigt räkna hur många tusen man fått in i dag. Det är helt fel. Såå jag vill kasta in en surhandske och påstå att pengar gör ett halvdant jobb.

Sen kan man ha åsikter om dessa undersökare också, men det hoppar jag över.

Vad som skulle vara intressant är att jag och någon "med kurs" skulle heala och se vem som fick bästa resultatet.

Det är buffel och båg att man måste ha den man healar framför sig, det är buffel och båg om man måste besöka spökhuset man ska rena. Energierna är globala och på så sätt kan man jobba med dem.
__________________
Senast redigerad av skellefteewa 2011-11-10 kl. 16:14.
Citera
2011-11-10, 17:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grijp
Såg programmet igår, dom letade ju verkligen upp rötäggen i högen. Det var många som var tydliga och sa "Nej, jag behandlar inte cancer" över telefon. I det sammanhanget påminner det mig om när Insider gjorde ett program om datorreparationer där flertalet bytte ut flera delar av datorn även fast att det bara var kabeln till hårddisken som dom satt på sniskan och datorn fungerade felfritt i övrigt. Så på samma sätt som att Sanning och Konsekvens letade upp riktiga kvacksalvare så gjorde Insider precis samma sak om datorrepartörer.

Så just därför jag anser att stickprovet programmet gjorde inte är representativt för alla inom alternativmedicin m.m.
Spelar mindre roll om det är en majoritet eller en minoritet som håller på på det sättet då det räcker med en som lurar för att orsaka onödig och för tidig död.

Det som skulle behövas är en certifiering av alternativarna, men det blir nog svårt då ingen av dom kan påvisa verkan...
Citera
2011-11-10, 17:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jag är lite emot olika utbildningar inom olika behandlingsmetoder. De får grader och betalar multum för varje litet steg, sen måste de initieras och allt annat dravel. Så nej jag gillar inte det som kostar.
Sen vem kan upphöja sig själv till att bestämma vilka som är duktiga på healing eller inte. De tror att nu har jag gått en reikikurs så nu kan jag heala. Men det är nog inte så lätt. Alltid någon som tjänar på det, sen behöver de ta igen det de förlorat på utbildning och sånt. Har man fått gåvan så ska man ge vidare men inte tro man är Gud. Om man sen healar ska man för allt i världen inte tillstå att man kan bota, för det är inte vi som bestämmer när den sjuke ska gå över. Det säger sig självt, vore det så skulle ju alla leva till 150 år minst.

De kan gå skola i hundra år, har de inte rätta mentaliteten så kommer de inte att lyckas och då blir det så här.

En healer ska vara komplement till den vanliga medicinen och inte ett alternativ.

En sak ska man alltid ha i bakhuvudet, då pengar kommer in i sammanhanget då tar någon annan energi över helt enkelt. Man kan inte både göra ett gott jobb och samtidigt räkna hur många tusen man fått in i dag. Det är helt fel. Såå jag vill kasta in en surhandske och påstå att pengar gör ett halvdant jobb.

Sen kan man ha åsikter om dessa undersökare också, men det hoppar jag över.

Vad som skulle vara intressant är att jag och någon "med kurs" skulle heala och se vem som fick bästa resultatet.

Det är buffel och båg att man måste ha den man healar framför sig, det är buffel och båg om man måste besöka spökhuset man ska rena. Energierna är globala och på så sätt kan man jobba med dem.
Men även du har ju sagt att du har helat döende personer. Hur ska allvarligt sjuk kunna avgöra vilka som faktiskt kan heala och vilka som bluffar?
Hitils har ju du laggt fram lika mycket fakta som de som artikeln tar upp.
Du har ju även undvikit alla förslag på tester som skulle kunna påvisa att du har rätt, så i min (och många andras hoppas jag) syn så ses du bara som ytterligare en i raden av bluffar!
Citera
2011-11-10, 17:46
  #10
Medlem
constants avatar
Jag har redan startat tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Vad som skulle vara intressant är att jag och någon "med kurs" skulle heala och se vem som fick bästa resultatet.
Härligt, äntligen är vi ense om något.

Starta genast en tråd där du utmanar någon med "kurs". Jag hjälper hjärna till med att göra det hela så vetenskapligt som möjligt. Kom igen nu Ewa, visa att du verkligen vill att andra ska få se att du kan! Nu!


Jag har redan startat tråden! https://www.flashback.org/p33940034#p33940034
__________________
Senast redigerad av constant 2011-11-10 kl. 17:53. Anledning: Jag har redan startat tråden!
Citera
2011-11-10, 17:48
  #11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dem2k
Du har ju även undvikit alla förslag på tester som skulle kunna påvisa att du har rätt...
Men nu är hon på gång! Se inlägget ovan.
Citera
2011-11-10, 18:13
  #12
Avstängd
Fittslamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jag är lite emot olika utbildningar inom olika behandlingsmetoder. De får grader och betalar multum för varje litet steg, sen måste de initieras och allt annat dravel. Så nej jag gillar inte det som kostar.
Sen vem kan upphöja sig själv till att bestämma vilka som är duktiga på healing eller inte. De tror att nu har jag gått en reikikurs så nu kan jag heala. Men det är nog inte så lätt. Alltid någon som tjänar på det, sen behöver de ta igen det de förlorat på utbildning och sånt. Har man fått gåvan så ska man ge vidare men inte tro man är Gud. Om man sen healar ska man för allt i världen inte tillstå att man kan bota, för det är inte vi som bestämmer när den sjuke ska gå över. Det säger sig självt, vore det så skulle ju alla leva till 150 år minst.

De kan gå skola i hundra år, har de inte rätta mentaliteten så kommer de inte att lyckas och då blir det så här.

En healer ska vara komplement till den vanliga medicinen och inte ett alternativ.

En sak ska man alltid ha i bakhuvudet, då pengar kommer in i sammanhanget då tar någon annan energi över helt enkelt. Man kan inte både göra ett gott jobb och samtidigt räkna hur många tusen man fått in i dag. Det är helt fel. Såå jag vill kasta in en surhandske och påstå att pengar gör ett halvdant jobb.

Sen kan man ha åsikter om dessa undersökare också, men det hoppar jag över.

Vad som skulle vara intressant är att jag och någon "med kurs" skulle heala och se vem som fick bästa resultatet.

Det är buffel och båg att man måste ha den man healar framför sig, det är buffel och båg om man måste besöka spökhuset man ska rena. Energierna är globala och på så sätt kan man jobba med dem.
Lite OT men kan du heala min nacke, den är besvärande. Jag lovar att skriva om det funkar, om jag ens känner någonting som skulle kunna vara en känsla av healing.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback