Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-02-07, 01:06
  #1
Medlem
Mjölks avatar
Hej..

Min läkare pratade om skillnaden mellan Stesolid och Sobril .. han sa ngt om att Sobril är bättre i ångestsyfte än Stesolid .. och att Stesolid är mer snabbverkande men går ur kroppen fortare, därför brukar man använda sig av Sobril vid hög ångest och oro eftersom det sitter i längre .. Jag har fått för mig att Stesolid är snäppet starkare än Sobril .. Min läkare sa förövrigt att man sällan ger Stesolid mot hög ångest, eftersom Sobril är mer effektiv i det läget .. men när använder man sig av Stesolid då .. trodde det var lugnande precis som Sobril .. men starkare .. *förvirrad*

Vad är skillnaden på "besvären" man har för att få sobril och för att få stesolid ..?
Ngn som får Stesolid utskrivet av läkaren, som kanske gått över från Sobril ..?
Alltså vad krävs för att få Stesolid utskrivet jämfört med Sobril ..

Ngn som kan reda ut begreppen? *nyfiken*

/Maria
Citera
2005-02-07, 01:19
  #2
Medlem
Unbalanceds avatar
Stesolid är starkare än Sobril om man ser till det rusmässiga, angående ångest dämpning vet jag inte säker, men jag tycker stess 10'or biter av ångest riktigt bra .
Om jag får riktigt svår ångest och får välja mellan 3st 10mg Oxascand och 3st Stesolid 10mg, så skulle jag välja Stesoliden .
Citera
2005-02-07, 01:44
  #3
Medlem
Cudas avatar
Stesolid vinner den ronden så de brakar om det enl mig iaf. F.ö har din läkare fel när han påstår att sobril sitter i längre halveringstiden på diazepam(de verksamma ämnet i stesolid) är bra mycket längre än Sobril
Citera
2005-02-07, 01:58
  #4
Avstängd
northixs avatar
Kan bara hålla med föregående talare. Stesolid knäcker sobril/oxascand i alla lägen.
Men man ska må j-igt dåligt för att behöva 30 mg stessar
Citera
2005-02-07, 02:01
  #5
Medlem
Mjölks avatar
Ah okej, jag har alltid trott att Stesolid var starkare oxå .. lite dålig förklaring av läkaren att ge mig då .. för han gjorde mig förvirrad .. tyckte det var konstigt när han sa att man hellre ger sobril än stesolid vid hög ångest och oro .. men att stesolid funkar snabbare .. men att det går ur kroppen så fort .. och att man därför brukar föredra sobril i dessa lägen ..

Tack för alla era snabba svar *uppskattar mkt*

/Maria
Citera
2005-02-07, 02:03
  #6
Medlem
Mjölks avatar
Min läkare verkar förövrigt inte riktigt förstå det här med ångestattacker och hög ångest .. eftersom man oftast behöver ngt som verkar snabbt .. helst redan för fem minuter sen typ .. nej men ni förstår hur jag menar .. och att Stesoliden är mer snabbverkande (iaf enligt honom) borde väl bara vara en fördel .. nåväl .. blev inte riktigt klok på hans förklaringar ..
Citera
2005-02-07, 04:49
  #7
Medlem
PanzerDivisions avatar
Har bara ätit Sobril ett par gånger när jag haft ångest och de har inte fungerat tillfredställande. Dock så är Stesolid mycket bra och snabbverkande men för mig om jag har kraftig ångest så brukar den komma tillbaka efter 2-3 timmar och då lär jag fylla på med mer.
Citera
2005-02-07, 05:11
  #8
Medlem
Mjölks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanzerDivision
Har bara ätit Sobril ett par gånger när jag haft ångest och de har inte fungerat tillfredställande. Dock så är Stesolid mycket bra och snabbverkande men för mig om jag har kraftig ångest så brukar den komma tillbaka efter 2-3 timmar och då lär jag fylla på med mer.


Jag tycker inte att jag får ngn tillfredställande verkan av Sobril .. har ändå ätit mer än jag ska vid samma tillfälle .. Har hört mig för och Stesolid verkar vara en mer effektiv tablett .. men läkarna är säkert försiktiga att skriva ut dom .. fast min läkare hade ju en lite konstig förklaring .. men men ..

Tack för ditt svar *krama*

/M
Citera
2005-02-07, 11:30
  #9
Medlem
darws avatar
jag tar hellre 2mg stesolid än 5mg sobril
jag tar hellre 5mg stesolid än 10mg sobril
jag tar hellre 10mg stesolid än 25mg sobril
helt enkelt för att stesolid är bättre mot ångesten
Citera
2005-02-07, 12:32
  #10
Medlem
Gabrielswes avatar
Det din doktor har sagt gäller i omvänd ordning...
Citera
2005-02-07, 13:54
  #11
Medlem
nisse58s avatar
Att läkare hellre skriver ut Sobril än Diazepam (Stesolid) är för att risken med tillvänjning av Sobril är mindre. (Har läst det någonstans i en avhandling, hittar inte den nu men kan återkomma).

Har haft Sobril utskrivet innan, min läkare sa att det var det bästa mot ångest o dyl. Jag märkte inte ett dugg, kunde likabra ta sockerpiller för effekten av Sobril som läkare vill framhäva är av ren placeboeffekt.

Nu använder jag Valium (Diazepam) vid behov och de slår Sobril med hästlängder. Fråga inte din läkare om du kan få Valium utskrivet, de finns inte registrerade i Sverige, men utomlands finns de däremot.

Det verksamma ämnet i Valium och Stesolid är däremot detsamma, diazepam.
Citera
2005-02-07, 17:52
  #12
Medlem
Mjölks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse58
Att läkare hellre skriver ut Sobril än Diazepam (Stesolid) är för att risken med tillvänjning av Sobril är mindre. (Har läst det någonstans i en avhandling, hittar inte den nu men kan återkomma).

Har haft Sobril utskrivet innan, min läkare sa att det var det bästa mot ångest o dyl. Jag märkte inte ett dugg, kunde likabra ta sockerpiller för effekten av Sobril som läkare vill framhäva är av ren placeboeffekt.

Nu använder jag Valium (Diazepam) vid behov och de slår Sobril med hästlängder. Fråga inte din läkare om du kan få Valium utskrivet, de finns inte registrerade i Sverige, men utomlands finns de däremot.

Det verksamma ämnet i Valium och Stesolid är däremot detsamma, diazepam.


Har haft liknande effekt av sobril .. man kan helt enkelt nästan låta bli att ta dom .. iaf vid hög ångest .. kanske funkar dom annars .. när den inte är så hög ..

Att det är högre risk för beroende vid stesolid förstår jag .. jag har antagit att det var därför läkaren skriver ut sobril och inte stesolid .. men hans förklaring till varför var ju inte det .. därför jag blev så förvirrad ..

Valium och Stesolid är väl helt enkelt samma sak .. dom har bara tagit bort varunamnet Valium och ersatt det med Stesolid .. det är vad jag fått får mig iaf =)

Min läkare verkar ha fått allt om bakfoten ändå ..

Tack för ditt svar *uppskattar*

/Maria
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback