Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-22, 20:42
  #1
Medlem
Clownsteins avatar
Nära-döden-upplevelser (NDU) det största "beviset" idag för livet efter döden. [Forskning kring medvetandet]

Information innan diskussion:

  • Vad är en nära-döden-upplevelser NDU/NDE?
  • Forskning och forskare inom nära-döden-upplevelser.
  • Patienters berättelser och upplevelser.
  • Övrigt.

NOTERA: Diskussionen handlar om forskningen kring medvetandet samt NDUs och inte om spirituella sätt att förklara fenomenet på utan endast vetenskapliga studier, givetvis får man spekulera fritt i tråden men att säga att din farmor från andra sidan kom till dig och sa att det var på det ena eller andra viset är inte direkt relevant i den här diskussionen.

  • Vad är en nära-döden-upplevelser NDU/NDE?


Nära-döden-upplevelse är ett fenomen som ibland uppkommer när personer helt enkelt är nära att dö, dvs. Under cardiac arrest(hjärtstillestånd) och/eller när dem inte har någon elektrisk aktivitet i hjärnan överhuvudtaget. Trots att dem är kliniskt döda kan personerna uppleva följande nio punkter oavsett ålder, religion osv:

1. En känsla av att vara död
2. Frid och befrielse från smärtor
3. Ut-ur-kroppen-upplevelser (UKU)
4. Tunnelupplevelsen
5. Möten med människor av ljus (som strålar inifrån)
6. Ljusvarelsen - av somliga uppfattad som en gudsgestalt
7. Återblick på livet (beskrivs som en 3-dimensionellt syn i färg där man får uppleva inte bara vad man själv känt. Man känner också det som andra känt när man behandlat dem på ett visst sätt, kärleksfullt eller kärlekslöst)
8. Att snabbt stiga till himlen (en del ser en tunnel, en del en port eller trappa, andra ser jorden försvinna under dem, och planeterna i universum)
9. Ovilja att återvända

Det brukar vara svårt för NDUare att uttrycka sig när de ska berätta om sina upplevelser. Det beror inte på ovilja att tala om saken. Tvärtom vill många gärna berätta, även om anhöriga och andra ofta har svårt att ta till sig det de hör. Nej, svårigheten ligger i att beskriva dimensioner som är så totalt okända på jorden.
Någon säger sig ha haft konsistens som lös gelatin efter att ha lämnat kroppen. Andra uppfattade sig som färger och ljus. Man talar inte med ord, och ser inte med ögonen. Man bara "är".

Den psykologiska aspekten efteråt är att personerna känner sig mer målmedvetna och uppskattar livet mer. (Ingen rädsla för döden, mer kärleksfulla till sina medmänniskor och de är övertygade om att dem har ett mål med att vara här på jorden). Doktorn och psykologen Raymond Moody en av de största NDE forskarna beskriver det så här:

Citat:
"Under mina 20 år av intensivt umgänge med NDUare, har jag fortfarande inte stött på någon enda person som inte har förändrats på ett genomgripande och positivt sätt av sin upplevelse.
Med detta menar jag inte att NDUarna förvandlas till jolmiga, okritiska polyannatyper. Nej, NDUn gör dem inte bara mycket behagligare att umgås med (särskilt om de inte var så värst behagliga före sin nära döden-upplevelse), utan den för också med sig att de engagerar sig aktivt i den verkliga världen.
Den hjälper dem att ge sig i kast med tillvarons otrevliga sidor på ett lidelsefritt och klarsynt sätt som de inte hade förmåga till tidigare.
Alla forskare och kliniker som jag har pratat med som har intervjuat NDUare har kommit till samma slutsats: NDUarna har blivit bättre människor på grund av sina upplevelser."

Det är väldigt intressant hur alla dessa människor oftast upplever samma saker dvs. dessa nio punkter. En hallucination urartar sig inte på det viset och chansen att folk världen över får samma hallucination som varandra är ganska osannolikt.

Nära-döden-upplevelser ökar med åren och det kommer in fler rapporter, det beror på att sjukvården klarar att återuppliva fler och fler människor på grund av utvecklingen. NDUs är dock inget nytt fenomen utan har rapporterats flertals gånger i vår historia.

F.ö. Aktiviteten i hjärnbarken mäts av något som kallas elektroencefalografi (EEG) vilket är ett instrument som används inom sjukvården vid operationer med mera. Det intressanta med nära-döden-upplevelser är att folk har upplevt saker när deras EEG har var platt, dvs. De ska inte kunna uppleva några visuella intryck alls, inte ens hallucinationer. EEGn visar tydligt när hjärnan "skjuter" ut flera, flera kemikalier i hjärnan när denna får syrebrist på grund av att patienten dör då är det möjligt att hallucinera men det finns många fall där personer har varit kliniskt döda och där EEGn har varit platt(helt tom, ett rakt streck) vilket förbryllar forskare och motbevisar hypotesen om den döende hjärnan.

  • Forskning och forskare inom nära-döden-upplevelser.


Det har bedrivits forskning kring nära döden-upplevelser i flera decennier.
1975 gav dr Raymond Moody ut boken: Livet efter livet. Det var startskottet för en allt intensivare forskning och ett lika stort allmänt intresse. Det forskas från båda sidor. De som tror på NDU och de som ser det som ett hjärnspöke.

Men är nära-döden-upplevelsen som en syn på livet efter döden motbevisad? Nej. Inte alls. Det finns dock många hypoteser. Susan Blackmore är en av skeptikerna som efter att ha tagit droger i skolan upplevde en UKU (ut-ur-kroppen upplevelse) det gjorde henne intresserad av att forska inom det här ämnet. Hon kom ut med hypotesen om den döende hjärnan och att det var syrebrist samt hallucinationer som låg bakom fenomenet. Hennes hypotes är dock motbevisad som felaktig eftersom annan NDE forskning talar emot denne hypotes. [Läs ovan om EEG och att folk har upplevt saker med "noll" hjärnaktivtet samt när dem har varit kliniskt döda.]

Teorin om syrebristen är det samma som piloter kan råka ut när det blir syrgasbrist i hjärnan. Gemensam nämnare är en mycket skön känsla. Syrgasbrist leder till berusning, medvetslöshet och kramper.

När man slutar andas förs inte koldioxid ut ur blodet och man kan få koldioxidöverskott. Man kan då uppleva att man far genom en tunnel och att man är omgiven av ett starkt ljus. Däremot ser man inte ljusvarelser, kommunicerar med avlidna anhöriga eller får en återblick av sitt liv.
Dr. Michael Sabom som forskat kring NDU undersökte ett fall där en patient fått hjärtstillestånd (och en NDU). Vårdpersonal tog ett prov som mäter mängden syrgas och koldioxid i blodet under hjärtstilleståndet. Syrgasnivån var inte låg, utan högre än vanligt. Koldioxidnivån var lägre än vanligt. Det talar emot koldioxinteorin.

Dr. Sam Parnia på Southamptons sjukhus, England, har samlat på upplevares berättelser och också studerat NDU hos hjärtpatienter. Denna forskning är till för att fastställa vad som orsakar NDU.

Citat:
- Fram till 1997 fanns det mycket litet data från objektiva vetenskapliga studier och vi ville bland annat förändra studiet av NDU från teoretiskt debatterande till objektiv vetenskap, säger Sam Parnia.

Studier gjordes på patienter som haft hjärtstillestånd och bara på dem som varit kliniskt döda. Man noterade såna saker som syrebrist, medicinering, pyskologisk och religiös staus före upplevelsen.
Hjärnexperten och neuropsykiatikern Peter Fenwick, anslöt sig till Sam Parnia för att försöka ta reda på vad som händer i hjärnan under en nära döden-upplevelse.

Citat:
- När en person får hjärtstillestånd och man kan mäta hjärnvågorna eller hjärnans elektriska aktivitet, finner man att dessa redan inom åtta sekunder har upphört nästan helt och hållet. Så när hjärtat har stannat slutar hjärnan att fungera. Neurovetenskapen säger oss att man inte kan uppfatta något utan hjärnaktivitet. Så när hjärnfunktionerna har avstannat måste förnimmelserna avstanna. Om de inte gör det, betyder det att sinnet/medvetandet och hjärnan inte är samma sak, säger Peter Fenwick.

Om detta stämmer, utmanar det den traditionella uppfattningen om hur hjärnan fungerar.

Sam Parnia driver just nu AWARE-studien där resultaten ska presenteras i slutet av 2012. (förhoppningsvis) just nu vet man inte vad resultatet är dvs. om det är positivt för teorin om livet efter döden eller om det är negativt. [Fortsättning]
Citera
2012-03-22, 20:43
  #2
Medlem
Clownsteins avatar
Läkaren och kardiologen dr Michael Sabom har också studerat nära döden-upplevelser. Patienten Pam Reynolds var ett extraordinärt fall [jag kommer länka till hennes fulla berättelse längre ner]. Hon hade ett stort artärbråck djupt inne i hjärnan. Sista hoppet var att operera hjärnan under det att kroppstemperaturen sänkts till mellan 10 och 15 grader. Hjärta och andning stannas, hjärnan töms på blod och patienten är planerat kliniskt död under en timmes tid under operationen.

Citat:
- Det finns ingen mätbar neurologisk aktivitet i hjärnan överhuvudtaget, förklarar neurokirurgen Dr Robert Spetzler, som utförde operationen.

Pams ögonlock tejpades igen och hon hade öronproppar i öronen. Trots detta kunde hon efter operationen beskriva de instrument som använts vid hennes operation, medan hon var kliniskt död.

Citat:
- Det var som om jag satt på läkarens axel och tittade ner. Jag minns instrumentet i hans hand, det såg ut som handtaget till min elektriska tandborste. Jag hade trott att de skulle öppna skallen med en såg och hade hört uttrycket såg. Det jag såg var mer som en borr än en såg, berättar Pam Rynolds.

Hon kunde också beskriva de olika delarna som hörde till borren och hur de förvarades i en låda som påminde om hennes pappas verktygslåda. Hon kunde inte ha sett den innan hon sövdes, för den förvarades så att patienten inte kunde se den. Hon kunde också återge ett samtal mellan läkare och sköterska, som visade sig vara korrekt återgivet, när Dr Sabom studerade hennes fall.

Citat:
- I den fasen av operationen kan ingen höra eller se något. Jag finner det otroligt att någon med de vanliga sinnena som hörsel, skulle kunna uppfatta något, säger Dr Spetzler.
Pams NDU fortsatte med alla klassiska moment, som att hon fann sig på en utomjordisk plats, i ett starkt ljus och såg både släktingar och andra varelser. Hon frågade om ljuset var Gud, men fick till svar att ljuset var vad som hände när Gud andas.

Hon måste bli övertalad att återvända till sin kropp och berättar att hennes avlidne morbror var den som följde med henne tillbaka till kroppen och till slut knuffade henne in i kroppen igen.

Citat:
- Detta är en klassisk NDU som inträffade under det att det medicinska tillståndet var extremt övervakat. Alla kända livstecken och i princip alla kliniska tecken på liv och död mättes och kontrollerades vid tillfället. Det är det som gör att Pams fall är så värdefullt för oss, säger Michael Sabom.

Inte bara kunde Pam berätta om saker hon sett och hört när hon var kliniskt död, hon kom ihåg det hon upplevt. Enligt all känd forskning kan inte hjärnan lagra minnen när hjärnan inte är aktiv.

Citat:
- Man måste hävda att informationen på något sätt kan erhållas utanför hjärnan för att senare lagras i hjärnan eller att det det händer i hjärnan och lagras i minnesfunktionerna på ett sätt som vi inte förstår, säger Dr Peter Fenwick.

  • Patienters berättelser och upplevelser.


Här finns många berättelser: http://iands.org/nde-stories/iands-nde-accounts.html

Både på svenska och engelska samt andra språk.

  • Övrigt.


Källor: http://iands.org/nde-stories/iands-nde-accounts.html http://www.skeptiko.com/ dokumentär: http://www.youtube.com/watch?v=u1vWoUoiaP4 http://home.swipnet.se/NDU/forskning.htm, http://www.near-death.com/evidence.html http://www.horizonresearch.org/main_page.php?cat_id=38

Plus jävligt mycket mer..

Dags för diskussion!

Vad tycker ni om forskningen? Kom gärna med annan information samt teorier om det är fenomenet. Är min slutsats fel när jag känner att forskningen lutar åt "livet efter döden" snarare än att det är hallucinationer? (trots att jag är skeptisk till medium osv så känns det här mer vetenskapligt).

~ Clownstein.
Citera
2012-03-22, 21:56
  #3
Medlem
SthlmFTWs avatar
Äh, tror halvt på denna skit, de flesta överdriver säkert. De tror de kommer ihåg saker som har skett.
Som en deja vu. Nu har väll jag säkert helt fel. Vi får se om hundra år haha..
Citera
2012-03-22, 22:00
  #4
Medlem
Clownsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmFTW
Äh, tror halvt på denna skit, de flesta överdriver säkert. De tror de kommer ihåg saker som har skett.
Som en deja vu. Nu har väll jag säkert helt fel. Vi får se om hundra år haha..

Hur menar du? Kan du utveckla det här med Deja Vu.
Citera
2012-03-23, 09:39
  #5
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownstein
Hur menar du? Kan du utveckla det här med Deja Vu.

Om Deja Vu kan man säga mycket. Det är en s.k. mystik händelse som är oförklarlig. Ingen vet egentligen var det är, ja förutom en moderator här på paranormalt, som anser att det är en psykisk åkomma. Kanske har han rätt, men så länge ingen vet var det är så tycker man det borde vara tillåtet att skriva om Deja vu här på paranormalt. En intressant sak är att deja vu verkar vara vanligare bland akademiker och därtill en symtom i schizofreni. En deja vu är ju att man känner igen en händelse innan den händer. Själv har jag en teori om vad det är, men eftersom Deja vu inte får diskuteras här eftersom det finns en moderator som vet vad det är, dvs något icke paranormalt utan en psykisk sjukdom. Så det är nog bästa att vi alla böjer oss för hans kunskap i ämnet. Annars är det lätt att vi blir avstängda.

Öppet sinne.
Citera
2012-03-23, 13:26
  #6
Medlem
Grijps avatar
Väldigt intressant forskning, slump räcker inte längre till för att kunna bortförklara exemplet som du gav.

Personligen så tror jag att vetenskapen kommer nå en punkt där uppdelningen hjärna-sinne är oundvikligt.
Citera
2012-03-24, 16:35
  #7
Medlem
Clownsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grijp
Väldigt intressant forskning, slump räcker inte längre till för att kunna bortförklara exemplet som du gav.

Personligen så tror jag att vetenskapen kommer nå en punkt där uppdelningen hjärna-sinne är oundvikligt.

En icke kausal händelse är givetvis utesluten vid sådana här experiment. Slumpen ger ingenting till neurobiologin eller medvetandeforskningen.

Men det bevisar inte det ena eller andra bara för att slumpen är utesluten.
Citera
2012-03-24, 16:51
  #8
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownstein
En icke kausal händelse är givetvis utesluten vid sådana här experiment. Slumpen ger ingenting till neurobiologin eller medvetandeforskningen.

Men det bevisar inte det ena eller andra bara för att slumpen är utesluten.
Jo, det borde rimligen tyda på att sinnet/medvetandet, i alla fall delvis, är oberoende av hjärnan. Det i sig är så stort att det skulle innebära en omställning från att betrakta sinnet som ett resultat av elektriska och kemiska signaler till... Ja, till vadå?

Vetenskapsmän är i allt för stor utsträckning trygghetsnarkomaner som inte uppskattar att världen ter sig ologisk för dem, och kan förstå deras oro. Vi får nog försöka ha överseende samtidigt som att vi måste uppmärksamma problemet i vetenskapens namn.
Citera
2012-03-24, 21:02
  #9
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownstein
  • Patienters berättelser och upplevelser.


Här finns många berättelser: http://iands.org/nde-stories/iands-nde-accounts.html


Tack!

Här två till intressanta länkar från samma hemsida:

http://iands.org/publications/journa...layout=default

http://www.iands.org/research/important_studies
Citera
2012-03-25, 10:00
  #10
Medlem
Här finns fler nära döden-upplevelser:
http://www.nderf.org/NDERF_NDEs.htm
En artikel:
Citat:
The evidence for an afterlife is sufficiently strong and compelling that an unbiased person ought to conclude that materialism is a false theory. Yet the academy refuses to examine the evidence, and clings to materialism as if it were a priori true, instead of a posteriori false. I suggest several explanations for the monumental failure of curiosity on the part of academia. First, there is deep confusion between the concepts of evidence and proof. Second, materialism functions as a powerful paradigm that structures the shape of scientific explanations, but is not itself open to question. The third explanation is intellectual arrogance, as the possible existence of disembodied intelligence threatens the materialistic belief that the educated human brain is the highest form of intelligence in existence. Finally, there is a social taboo against belief in an afterlife, as our whole way of life is predicated on materialism and might collapse if near-death experiences, particularly the life review, was accepted as fact.
http://anti-matters.org/articles/8/public/8-8-1-PB.pdf
Citera
2012-03-25, 10:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Om Deja Vu kan man säga mycket. Det är en s.k. mystik händelse som är oförklarlig. Ingen vet egentligen var det är, ja förutom en moderator här på paranormalt, som anser att det är en psykisk åkomma. Kanske har han rätt, men så länge ingen vet var det är så tycker man det borde vara tillåtet att skriva om Deja vu här på paranormalt. En intressant sak är att deja vu verkar vara vanligare bland akademiker och därtill en symtom i schizofreni. En deja vu är ju att man känner igen en händelse innan den händer. Själv har jag en teori om vad det är, men eftersom Deja vu inte får diskuteras här eftersom det finns en moderator som vet vad det är, dvs något icke paranormalt utan en psykisk sjukdom. Så det är nog bästa att vi alla böjer oss för hans kunskap i ämnet. Annars är det lätt att vi blir avstängda.

Öppet sinne.
Enligt min andevägledare så är det när vi är synkroniserade med andevärlden i tiden. Alltså, har man dejavu, ligger man exakt i den tid man bestämt att göra det och det i detta livet. Jag har bara haft en enda i mitt liv. Det är inte bevisat att hjärnan skulle stamma eller så, finns inga bevis alls vad det är som händer, allt är antaganden som förklaringar.
Citera
2012-03-25, 18:09
  #12
Medlem
PowerOfThinkings avatar
Jag har sett mej själv 2 ggr, när jag låg och sov.

En dröm som återigen kommer tillbaka, samma dröm, där jag i slutet på drömmen möter ett otroligt starkt ljus som ger mej en obeskrivlig otrolig lyckokänsla, och jag står där i det underbara ljuset, och sedan vänder jag och ska gå ned för trappan igen, och då är drömmen slut.
Jag tror man lämmnar sin kropp när man sover.
Min syster ville väcka mej en gång när någon ringde och ville prata med mej en kväll. Hon gick in i mitt rum och försökte väcka mej 3 ggr, 3e gången satt hon på mej och ruskade mej, men jag är en som sover mycket djupt.
Jag har varit på sovlaboratorium och de ville inte höra att jag drömmer på en gång när jag somnat, men ok, deras machiner registrerar sina saker...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback