Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-17, 16:09
  #769
Medlem
Det påstod jag inte heller. Är du läskunnig?

Att många har upplevt NDE är det väl ingen som bestrider, utan snarare den bestämda slutsatsen att en avliden och hjärndöd person ändå kan vara vid medvetande via en alternativ mekanism baserat på uteslutande anekdotisk bevisföring, dvs tomtar och troll och tandfen.

Varje gång man testat dessa fenomen vetenskapligt så misslyckas det varje gång.

Bruce Greyson på IANDS (som du nämner) har forskat kring detta i decennier och det enda han lyckats gräva fram är fler av dessa historier som är helt omöjliga att belägga. Det är så klart ett starkt bevis för människor som inget hellre önskar att detta är sant, eller som själva har ångest inför döden och vägrar acceptera den bistra verkligheten att det en dag tar slut.

Det faktum att man kan ha en fullständig NDE bara av själva rädslan och övertygelsen om att man akut står inför döden (trots att man fysiskt är ok) räcker för mig för att förstå att det är ett komplext hjärnfenomen. På samma sätt som dissociation, förträngning, och annat den kan skapa.
Människor har dessutom träffat LEVANDE anhöriga i vissa NDE-fall, och som fortfarande levde när dom blev återupplivade. Hur förklarar man det, om nu anekdoter skulle utgöra ett bevis?


Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är inte spekulation att påstå att det är många människor som upplevt NDE.

Spekulationen handlar mer om hur kan så många ha upplevt sådant utan en fungerande hjärna?
__________________
Senast redigerad av charlie80 2024-02-17 kl. 16:29.
Citera
2024-02-17, 20:40
  #770
Medlem
Hans zingmarks överläkare på Hallands sjukhus i Halmstad gjorde en studie i nära döden upplevelser. Den finns att ladda ner här.
https://www.pagepressjournals.org/in...issue/view/775
Han medverkar även i många poddar bland annat den jag länka till tidigare.

"Efter att ha läst otaliga studier, träffat andra internationella forskare, fördjupat mig inom kvantfysik och utifrån vad dessa patienter jag träffat berättar, så har jag landat i att medvetandet inte är fysiskt kopplat till den här kroppen eller hjärnan. När vi dör slutar kroppen att fungera men medvetandet är något annat, vad vet jag inte, det är det ingen som vet, men medvetandet verkar inte ha något slut, säger Hans"

Detta är riktigt intressant påstående om medvetandet! Kul att man börjar ta detta på lite mera allvar med NDE och vad som händer efter döden.

https://www.regionhalland.se/nyheter...n-upplevelser/
Citera
2024-02-18, 23:29
  #771
Medlem
Det baseras i vanlig ordning på historier (anekdoter).


Citat:
Ursprungligen postat av Willysplus
Hans zingmarks överläkare på Hallands sjukhus i Halmstad gjorde en studie i nära döden upplevelser. Den finns att ladda ner här.
https://www.pagepressjournals.org/in...issue/view/775
Han medverkar även i många poddar bland annat den jag länka till tidigare.

"Efter att ha läst otaliga studier, träffat andra internationella forskare, fördjupat mig inom kvantfysik och utifrån vad dessa patienter jag träffat berättar, så har jag landat i att medvetandet inte är fysiskt kopplat till den här kroppen eller hjärnan. När vi dör slutar kroppen att fungera men medvetandet är något annat, vad vet jag inte, det är det ingen som vet, men medvetandet verkar inte ha något slut, säger Hans"

Detta är riktigt intressant påstående om medvetandet! Kul att man börjar ta detta på lite mera allvar med NDE och vad som händer efter döden.

https://www.regionhalland.se/nyheter...n-upplevelser/
Citera
2024-02-19, 11:03
  #772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Det baseras i vanlig ordning på historier (anekdoter).

Det är möjligt, men man kan heller inte säga att det inte är sant... eller hur?
Citera
2024-02-19, 18:31
  #773
Medlem
Klart att det är sant att de upplevt detta, finns ingen anledning för dem att ljuga.
Men det innebär inte att de befunnit sig i denna alternativa verklighet.

På samma sätt som att en schizofren person med förföljelsemani upplever detta, vilket dock ej innebär att den objektivt sätt varit förföljd av någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Willysplus
Det är möjligt, men man kan heller inte säga att det inte är sant... eller hur?
Citera
2024-03-19, 23:46
  #774
Medlem
Kukloskans avatar
Kropp och själ från P1 om forskning och vittnen från personer med intressanta upplevelser i livets slutskede:
https://sverigesradio.se/avsnitt/i-dodsogonblicket

Avsnitt publicerades idag
Citera
2024-03-20, 03:30
  #775
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Det baseras i vanlig ordning på historier (anekdoter).

Läkaretiken säger att man inte ska utsätta människor för farliga risker, men...

Om man bortsåg från läkaretiken skulle man kunna kyla ned människor så kropparna gör av med mindre syre och inga hjärnskador uppstår och stoppa hjärtat 10 minuter, för att sedan starta det igen.

Personerna skulle kunna få i uppgift att när hjärtat var stannat med sin ande ta sig till en viss plats och notera föremål där.
När de återupplivades efter 10 minuter skulle det vara intressant att veta hur många som tog sig till platsen.

Det finns anekdoter där NDE-personer efteråt redogjort för diskussioner och händelser på andra platser än där deras döda kropp är, men de flesta misslyckas med att ge sådana redogörelser.

Men hade försökspersoner i uppgift att ta sig till en viss plats när hjärtat stoppas tillfälligt, då kanske fler skulle kunna redogöra för vad de såg efteråt.
Citera
2024-03-21, 13:18
  #776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Läkaretiken säger att man inte ska utsätta människor för farliga risker, men...

Om man bortsåg från läkaretiken skulle man kunna kyla ned människor så kropparna gör av med mindre syre och inga hjärnskador uppstår och stoppa hjärtat 10 minuter, för att sedan starta det igen.

Personerna skulle kunna få i uppgift att när hjärtat var stannat med sin ande ta sig till en viss plats och notera föremål där.
När de återupplivades efter 10 minuter skulle det vara intressant att veta hur många som tog sig till platsen.

Det finns anekdoter där NDE-personer efteråt redogjort för diskussioner och händelser på andra platser än där deras döda kropp är, men de flesta misslyckas med att ge sådana redogörelser.

Men hade försökspersoner i uppgift att ta sig till en viss plats när hjärtat stoppas tillfälligt, då kanske fler skulle kunna redogöra för vad de såg efteråt.

Ja men det är just anekdoter, och inte bevis, eftersom undersökningarna och intervjuerna är gjorda i efterhand. Det allra troligaste är att det finns brister här och det inte gått till så som vårdpersonalen och patienterna vittnat om. Av denna anledning så lyckas det inte i realtid med strikt kontrollerade studier.
__________________
Senast redigerad av Tandan 2024-03-21 kl. 13:22.
Citera
2024-03-22, 12:06
  #777
Medlem
Intressant anekdot som är verifierad av läkaren själv i intervju.

https://www.youtube.com/watch?v=u-91QXXsyEc
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback