Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-11-26, 15:49
  #1
Medlem
Hej Flashback.

Som ni ser på rubriken undrar jag lite vad ni tycker om kvinnor som arbetar som poliser, tänker främst på dem som då arbetar i "fältet"

Har själv inte funderat alltför mycket på detta tidigare men i och med de två kvinnliga poliser som blev misshandlade i vivalla tidigare i år så började jag fundera kring detta. Sen kom jag också på det tillfälle då tre kvinnliga poliser ej lyckades gripa en ensam man.

Tidigare har jag inte haft någon synpunkt på detta överhuvudtaget.

Vad tycker ni? Är det lämpligt med kvinnor som poliser? Personligen är jag tveksam efter dessa händelser, vill därför höra vad ni andra tycker?
Citera
2019-11-26, 15:56
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autorepair11
Hej Flashback.

Som ni ser på rubriken undrar jag lite vad ni tycker om kvinnor som arbetar som poliser, tänker främst på dem som då arbetar i "fältet"

Har själv inte funderat alltför mycket på detta tidigare men i och med de två kvinnliga poliser som blev misshandlade i vivalla tidigare i år så började jag fundera kring detta. Sen kom jag också på det tillfälle då tre kvinnliga poliser ej lyckades gripa en ensam man.

Tidigare har jag inte haft någon synpunkt på detta överhuvudtaget.

Vad tycker ni? Är det lämpligt med kvinnor som poliser? Personligen är jag tveksam efter dessa händelser, vill därför höra vad ni andra tycker?

Helt klart klart finns det kvinnor som inte är lämpliga som poliser. Men det finns också gott om män som är olämpliga. Tex feta män har ju också svårt att springa ifatt en tjuv. Ska man förbjuda kvinnor att bli poliser, förbjuda feta män att bli poliser, förbjuda män under 180 cm? Nej det är nog bäst att polisyrket är öppet för alla som klarar utbildningen och vill jobba med det. Vi behöver fler poliser inte färre.
Citera
2019-11-26, 16:03
  #3
Medlem
Fullt lämpligt. Så länge dom är väl fysiskt tränade. Ge testosteron till kvinnorna som ej klarar av att gå över från klenheten. Skämt åt sido.

Jag bryr mig inte
Citera
2019-11-26, 16:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Helt klart klart finns det kvinnor som inte är lämpliga som poliser. Men det finns också gott om män som är olämpliga. Tex feta män har ju också svårt att springa ifatt en tjuv. Ska man förbjuda kvinnor att bli poliser, förbjuda feta män att bli poliser, förbjuda män under 180 cm? Nej det är nog bäst att polisyrket är öppet för alla som klarar utbildningen och vill jobba med det. Vi behöver fler poliser inte färre.

Men antagningskraven är ju mildare för kvinnor.
Citera
2019-11-26, 16:12
  #5
Medlem
Kniv-Yxas avatar
De kvinnliga poliser jag träffat och pratat med är bra och tuffa när det behövs, de har också en lugnade inverkan på testeronstinna fulla killar/män!
Citera
2019-11-26, 16:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Helt klart klart finns det kvinnor som inte är lämpliga som poliser. Men det finns också gott om män som är olämpliga. Tex feta män har ju också svårt att springa ifatt en tjuv. Ska man förbjuda kvinnor att bli poliser, förbjuda feta män att bli poliser, förbjuda män under 180 cm? Nej det är nog bäst att polisyrket är öppet för alla som klarar utbildningen och vill jobba med det. Vi behöver fler poliser inte färre.

Om man som kvinnlig polis anses vara olämplig idag har man sannolikt tagit sig in efter kravsänkningen, det tror jag inte att dessa "feta män", som du beskriver, har gjort utan de har gjort sig förtjänta av platsen långt innan man sänkte kraven. Sen undrar jag hur vanligt det egentligen är med alla dessa tjockisar i yttre tjänst?

Visst ska vi ha kvinnliga poliser - men inte på bekostnad av säkerheten. Hur smart är det egentligen att kvotera in folk i ett säkerhetsyrke? Som går ut på att rädda liv?
Citera
2019-11-26, 16:26
  #7
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingount
Om man som kvinnlig polis anses vara olämplig idag har man sannolikt tagit sig in efter kravsänkningen, det tror jag inte att dessa "feta män", som du beskriver, har gjort utan de har gjort sig förtjänta av platsen långt innan man sänkte kraven. Sen undrar jag hur vanligt det egentligen är med alla dessa tjockisar i yttre tjänst?

Visst ska vi ha kvinnliga poliser - men inte på bekostnad av säkerheten. Hur smart är det egentligen att kvotera in folk i ett säkerhetsyrke? Som går ut på att rädda liv?

Det är ju dock egentligen irrelevant om en överviktig klarat att springa för tio år sedan men inte längre på grund av viktuppgång. Angående kravsänkningen så är jag inte insatt i vad den innebär så där kan jag inte uttala mig.
Citera
2019-11-26, 16:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Det är ju dock egentligen irrelevant om en överviktig klarat att springa för tio år sedan men inte längre på grund av viktuppgång. Angående kravsänkningen så är jag inte insatt i vad den innebär så där kan jag inte uttala mig.

Hur vanligt är det med dessa tjockisar i yttre tjänst? En ganska relevant fråga eftersom hela din jämförelse bygger på alla dessa "feta män" som springer runt och jagar tjuvar. Att du inte har koll på kravsänkningen (med tanke på dina argumentation) förvånar mig inte, man bör ha koll på detta om man ska argumentera för att kvinnor behövs inom detta säkerhetsyrke.
__________________
Senast redigerad av ingount 2019-11-26 kl. 16:34.
Citera
2019-11-26, 16:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killerdick
Men antagningskraven är ju mildare för kvinnor.

Nja, man har sänkt för båda könen så det är samma krav, men många kvinnor hade aldrig varit i närheten att tävla på samma villkor om man inte hade sänkt kraven.
Citera
2019-11-26, 16:34
  #10
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingount
Hur vanligt är det med dessa tjockisar i yttre tjänst? Att du inte har koll på kravsänkningen (med tanke på dina argumentation) förvånar mig inte.

Tror du själv att man för statistik över hur många "tjockisar" (lite svårdefinierat begrepp) som jobbar med specifika saker? Det finns såklart inget svar på det.

Allt jag har argumenterat för är att kategorierna man och kvinna inte är kategorier med intrinsikal relevans för polisyrket vilket knappast är en fråga med delade meningar om.
Citera
2019-11-26, 16:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Tror du själv att man för statistik över hur många "tjockisar" (lite svårdefinierat begrepp) som jobbar med specifika saker? Det finns såklart inget svar på det.

Det enda jag med säkerhet kan svara på var att du drog det ur röven.

Men jag kan svara: det är inte speciellt vanligt.
Citera
2019-11-26, 16:38
  #12
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingount
Det enda jag med säkerhet kan svara på var att du drog det ur röven.

Men jag kan svara: det är inte speciellt vanligt.

Vad drog jag ur röven? Du kanske har problem med läsförståelsen men jag kan upplysa dig om att jag aldrig påstått att det är vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback