Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-27, 01:35
  #1
Medlem
Ni som är på gym mycket, tänkte bara fråga kort ..

När man tränar insida lår, med en sånhär maskin: https://www.rehabmart.com/include-mt...rd/BS-GIOT.jpg ...

.. ungefär hur mycket vikt tar en normal person i en sånhär maskin, om man inte är trött efter tidigare träning, och tar i verkligen full kraft i en enda repetition?

Tänker mest på kvinnliga personer, normalvikt osv, som inte tränar nämnvärt på gym annars.

Tack
Citera
2021-04-27, 02:00
  #2
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Kör inte dem där det är en dålig övning. Squats, utfallssteg, benpress och även mark är bättre alternativ. Kanske kan man ta runt 20 kg? Har fan ingen aning
Citera
2021-04-27, 03:52
  #3
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Kör inte dem där det är en dålig övning. Squats, utfallssteg, benpress och även mark är bättre alternativ. Kanske kan man ta runt 20 kg? Har fan ingen aning
Jag är idag otränad och tar 60-70kg x4 set i övningen. Dvs jag maxar inte ens så jag tror 20 kg är rätt långt ifrån?

Dock är det inte alls en dålig övning.
Citera
2021-04-27, 08:12
  #4
Medlem
Skippa maskinerna. Kör fria vikter istället.
Citera
2021-04-27, 10:03
  #5
Medlem
kör försiktigt med en sådan maskin, tror det går o sträcka ljumsken rätt lätt där o den tar tid att läka. Personligen låter jag bli den
Citera
2021-04-27, 18:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Jag är idag otränad och tar 60-70kg x4 set i övningen. Dvs jag maxar inte ens så jag tror 20 kg är rätt långt ifrån?

Dock är det inte alls en dålig övning.
Jo det är en tämligen värdelös maskinövning.

Bra om man är väldigt svag och behöver rehaba för att klara mer avancerade övningar.

Hade aldrig rekommenderat den för vanlig otränad person
Citera
2021-04-30, 16:35
  #7
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Jag är idag otränad och tar 60-70kg x4 set i övningen. Dvs jag maxar inte ens så jag tror 20 kg är rätt långt ifrån?

Dock är det inte alls en dålig övning.
Men du måste väl ha välbyggda muskler kvar ändå?
Jag har sedan februari, efter en lång period av lättja, börjat träna flera gånger i veckan. Jag kollade när jag var på gymmet i går - 40 kg är tungt för mig i den övningen. Lär i februari börjat på ännu lägre. Om man tar 70 kg är man nog inte så otränad som man tror.
Citera
2021-04-30, 20:53
  #8
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Men du måste väl ha välbyggda muskler kvar ändå?
Jag har sedan februari, efter en lång period av lättja, börjat träna flera gånger i veckan. Jag kollade när jag var på gymmet i går - 40 kg är tungt för mig i den övningen. Lär i februari börjat på ännu lägre. Om man tar 70 kg är man nog inte så otränad som man tror.
Jo jag har rediga benmuskler och alltid jag men ganska fet nuförtiden annars.
Citera
2021-05-01, 00:30
  #9
Medlem
Telepatisks avatar
Jag har tagit 100 kg eller 120 kg lätt (minns inte riktigt hur högt den gick). Jag är visserligen man, men jag tror inte att kvinnor tar så värst mycket mindre än män i den övningen. Det är ingen övning jag brukar köra förövrigt.
Citera
2022-06-25, 15:25
  #10
Medlem
kvasifilosofs avatar
Jag började träna för 2 år sen för första gången har inte haft ett långt uppehåll sen dess. Den där gynekologstolen är fin tycker jag. Jag brukar köra den i slutet av mitt pass 45kg blir rätt tungt.
Citera
2022-06-25, 15:52
  #11
Medlem
DoMMs avatar
Meningslös tråd. Det är HELT omöjligt att översätta vikten på en övning i en maskin av en viss tillverkare till en annan maskin (samma övning) av en annan tillverkare. Vikten som står angiven på maskinen är irrelevant då dragningen av vajrarna och utformningen av maskinen inte går att förutse (jämfört med exempelvis vikten på en skivstång).
Citera
2024-02-28, 19:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Meningslös tråd. Det är HELT omöjligt att översätta vikten på en övning i en maskin av en viss tillverkare till en annan maskin (samma övning) av en annan tillverkare. Vikten som står angiven på maskinen är irrelevant då dragningen av vajrarna och utformningen av maskinen inte går att förutse (jämfört med exempelvis vikten på en skivstång).

Detta. Dock är den här övningen bra för tjejer att köra.. tränar dom kvinnliga musklerna bra
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback