Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-21, 01:18
  #1
Medlem
carltellin88s avatar
Jag anser mig vara liberterian i de flesta frågor, och är för äganderätt av vapen. Men ställer mig ändå mycket tveksam till de fria vapenlagar som finns i USA där privatpersoner på allmän plats kan gå runt med automatvapen. Vad anser ni?
Citera
2021-11-21, 01:25
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Jag anser mig vara liberterian i de flesta frågor, och är för äganderätt av vapen. Men ställer mig ändå mycket tveksam till de fria vapenlagar som finns i USA där privatpersoner på allmän plats kan gå runt med automatvapen. Vad anser ni?

Jag är kluven. Antingen har man total frihet eller så har man det inte. I New Zeeland så drog ju staten in alla tillstånd för AR-15, jag tycker det var fel, det var EN person som flippade, de borde haft bättre koll. Usa behöver putsa lite på sina lagar kan jag tycka, exempelvis förvaring, en byrålåda är inte ok, tänker på barnen här.

Edit:
Jag tycker inte man ska få gå runt med automatvapen på allmän plats, det är inte ok.
__________________
Senast redigerad av revodneb 2021-11-21 kl. 01:31.
Citera
2021-11-21, 01:31
  #3
Medlem
Är det inte endast tillåtet med halvautomat i USA?

Men jag vet inte. Tycker väl det är okej kanske, även om det inte ska behövas.

Har aldrig befunnit mig i en situation där jag skulle behövt ett vapen och det är nog sant för de flesta normala individer.
Citera
2021-11-21, 02:09
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Är det inte endast tillåtet med halvautomat i USA?

Men jag vet inte. Tycker väl det är okej kanske, även om det inte ska behövas.

Har aldrig befunnit mig i en situation där jag skulle behövt ett vapen och det är nog sant för de flesta normala individer.

Det beror på vilken delstat du bor i. Dumt men så är det.
Citera
2021-11-21, 02:10
  #5
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Jag anser mig vara liberterian i de flesta frågor, och är för äganderätt av vapen. Men ställer mig ändå mycket tveksam till de fria vapenlagar som finns i USA där privatpersoner på allmän plats kan gå runt med automatvapen. Vad anser ni?
Jag är för eftersom det räddar liv. I allafall så ska det vara "Open Carry with Permit", så att man inte låter exakt vem som helst att handha vapen.

Många påstår att vapen tar liv, nej det gör det inte, däremot människor tar liv, men det räddar flertals liv.

Om vi tar U.S.A. som exempel. Där räddas 3 miljoner per år, det är alltså 0.0090361446% av befolkningen. Skulle vi då ta samma mått i Sverige betyder det att ca 93 976 personer kan räddas årligen med en befolkning på ca 10 400 000 personer. Nu tror jag en mer trolig siffra skulle vara runt 9 000 liv kan räddas i Sverige, då U.S. har större befolkning samt fler vapen per capita, så det går inte att ta deras mått gentemot Sverige, då vi har endast 10.4M invånare, alltså 31.92 × mindre befolkning än U.S.A.

Nog är vi dock på väg att tyvärr behöva beskydda oss i snar framtid.
Citera
2021-11-21, 02:31
  #6
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Jag är för eftersom det räddar liv. I allafall så ska det vara "Open Carry with Permit", så att man inte låter exakt vem som helst att handha vapen.

Många påstår att vapen tar liv, nej det gör det inte, däremot människor tar liv, men det räddar flertals liv.

Om vi tar U.S.A. som exempel. Där räddas 3 miljoner per år, det är alltså 0.0090361446% av befolkningen. Skulle vi då ta samma mått i Sverige betyder det att ca 93 976 personer kan räddas årligen med en befolkning på ca 10 400 000 personer. Nu tror jag en mer trolig siffra skulle vara runt 9 000 liv kan räddas i Sverige, då U.S. har större befolkning samt fler vapen per capita, så det går inte att ta deras mått gentemot Sverige, då vi har endast 10.4M invånare, alltså 31.92 × mindre befolkning än U.S.A.

Nog är vi dock på väg att tyvärr behöva beskydda oss i snar framtid.

Rädda 9000 liv i sverige? Sverige har drygt 100 mord per år...
Citera
2021-11-21, 02:33
  #7
Avstängd
F.Hansens avatar
Det beror på hur samhället ser ut i övrigt. Har alla tillgång till vapen (t ex det är relativt lätt för kriminella att skaffa) så bör en vanlig laglydig och skyttetränad person få licens att bära vapnet synligt.
Dock är det ju bättre med concealed då folk inte vet om, vad, eller vart man har det.

Så om kriminella knappt kan få tag på ett vapen motiverar det att ingen får gå runt med skjutvapen.

Utvecklingen i Sverige ser ju mörkare och mörkare ut när det kommer till otrygghet och ökad risk för att råka illa ut så svarta marknaden för vanligt folk som skaffar skjutvapen lär ju explodera rätt snart.

Om inte det är en motivationsfaktor nog för politiker och staten att ta itu med de kriminella gängen på riktigt och orsakerna till det kommer blandningen av ökade gängskjutningar kombinerad med att många är beväpnade kunna eskallera i regelrätt inbördeskrig.
__________________
Senast redigerad av F.Hansen 2021-11-21 kl. 02:39.
Citera
2021-11-21, 02:33
  #8
Medlem
Borde vara anses en självklar medborgerlig rättighet i ett civiliserat och fritt land. Likaså Stand Your Ground & Castle Doctrine lagar.
Citera
2021-11-21, 02:37
  #9
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Rädda 9000 liv i sverige? Sverige har drygt 100 mord per år...
Herregud, det är inte bara konstaterade mord som inräknas utan även rån, våldtäkt, misshandel och allt som kan tänkas finnas därtill.
Citera
2021-11-21, 03:07
  #10
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Herregud, det är inte bara konstaterade mord som inräknas utan även rån, våldtäkt, misshandel och allt som kan tänkas finnas därtill.

https://bra.se/statistik/statistik-u...-och-drap.html

År 2020 konstaterades 124 fall av dödligt våld i Sverige. Mord OCH dråp alltså. Om man stoppar ett rån, våldtäkt, misshandel så gör man en god gärning, MEN man räddar man inte liv. Så nu kan du försöka förklara hur fria vapenlagar skulle kunna rädda 9000 liv i Sverige. Varsegod...
Citera
2021-11-21, 03:49
  #11
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
https://bra.se/statistik/statistik-u...-och-drap.html

År 2020 konstaterades 124 fall av dödligt våld i Sverige. Mord OCH dråp alltså. Om man stoppar ett rån, våldtäkt, misshandel så gör man en god gärning, MEN man räddar man inte liv. Så nu kan du försöka förklara hur fria vapenlagar skulle kunna rädda 9000 liv i Sverige. Varsegod...
Jag vet, kollade också via Brås hemsida.

Och hur vet man det under själva misshandeln, våldtäkten eller rånet att man kommer att ha sitt liv i behåll efteråt? Knappast att man frågar gärningspersonen "kommer du döda mig efteråt?", eller hur?

Det är därför det kallas självförsvar, man räddar alltså sitt eller någon annans liv.
Citera
2021-11-21, 03:52
  #12
Medlem
Tramsig tråd. Inte relevant för våra förhållanden. Jag skulle också vilja men får inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback