Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-17, 10:57
  #1
Medlem
mvpys avatar
Reiner Fuellmich är en jurist som tillsammans med andra advokater förbereder en class action lawsuit som kallas Nuremberg 2.0. Han verkar ha tappat fotfästet helt, och hävdar att vaccineringen utgör ett brott mot mänskliga rättigheter. Han har samlat ihop i alla fall €1 000 000 från naiva foliehattar. Artikeln nedan beskriver hans gamle vän som att hans övertygelse är helt genuin:

https://www.vice.com/en/article/akvw...-their-saviour

Dessa foliehattars psyke fascinerar mig enormt. Jag har aldrig sett något liknande, och det påminner helt klart om en psykos. En total blandning av narcissism och chauvinism, med extrem osäkerhet, dumhet och okunskap. Total faktaresistens. Stämningsläget pendlar mellan totalt offerstatus ("vi är de nya judarna") till överlägsen dryghet ("ni andra är får! ni är åsnor! Jag skulle hellre dö än att befatta mig med er" etc.). Att vara antivaxx har blivit en väldigt stor del av dessa människors identitet.

Vad driver dessa nötter? Är det bristen på religion? Har vi haft fred för länge? Eller är detta helt enkelt den subgruppen i samhället som hade tappat det oavsett?
Citera
2022-02-17, 11:10
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Gissar att det är tidsandan och postmodernitetens individualism.

Det är sedan några år tillbaka en konflikt under uppsegling mellan människor och staternas ledningar i västvärlden, och som kommer bryta sönder statsbildningar. Politikerna har aldrig stiftat fler lagar än vad de gjort de senaste två decennierna, och nu har människor kommit fram till att de börjat nå vägs ände om hur mycket politisk överrock de vill ha.

Men det blir bättre på 2030-talet efter det stora kriget.
Citera
2022-02-17, 11:26
  #3
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Vad driver dessa nötter?
Det är viktigt att komma ihåg att dessa grupper som tydliggörs vid någon sorts händelse där de nischas ut som en grupp i nästa händelse består av andra individer.

Det är inte en enda grupp med knäppskallar som hoppar från ämne till ämne de är fixerade av.

Visst, det finns en mindre grupp som helt enkelt har hittat sin plats i livet som del av olika subkulturer som endast har det gemensamt att en övervägande del lider av borderline och prenumererar på nyhetsbrev från vaken.se, men den större gruppen består av normala individer.

Det är förstås oroväckande och fasansfullt, men så ser det ut. En stark ledare med rätt budskap skulle enkelt kunna fånga in alla dessa får i samma fålla.
Citera
2022-02-17, 11:39
  #4
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
En stark ledare med rätt budskap skulle enkelt kunna fånga in alla dessa får i samma fålla.

Det är bland annat det som jag finner så fascinerande. Dessa personer verkar extremt enkelt manipulerade -- de är villiga att tro på näst intill vad som helst så länge det stödjer en antivaccin-agenda (som monster, nanorakblad etc. i vaccinen) -- samtidigt som de ser sig själva som upplysningens, och det kritiska tänkandets, fanbärare. Det är en väldigt farlig kombination, och ibland undrar jag om inte ryska trollfabriker kan ha hjälpt till att sprida viss desinformation till dessa grupper. Precis som du säger så kan en stark ledare dra med sig hela lemmeltåget i fördärvet.
Citera
2022-02-17, 11:52
  #5
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Reiner Fuellmich är en jurist som tillsammans med andra advokater förbereder en class action lawsuit som kallas Nuremberg 2.0. Han verkar ha tappat fotfästet helt, och hävdar att vaccineringen utgör ett brott mot mänskliga rättigheter. Han har samlat ihop i alla fall €1 000 000 från naiva foliehattar. Artikeln nedan beskriver hans gamle vän som att hans övertygelse är helt genuin:

https://www.vice.com/en/article/akvw...-their-saviour

Dessa foliehattars psyke fascinerar mig enormt. Jag har aldrig sett något liknande, och det påminner helt klart om en psykos. En total blandning av narcissism och chauvinism, med extrem osäkerhet, dumhet och okunskap. Total faktaresistens. Stämningsläget pendlar mellan totalt offerstatus ("vi är de nya judarna") till överlägsen dryghet ("ni andra är får! ni är åsnor! Jag skulle hellre dö än att befatta mig med er" etc.). Att vara antivaxx har blivit en väldigt stor del av dessa människors identitet.

Vad driver dessa nötter? Är det bristen på religion? Har vi haft fred för länge? Eller är detta helt enkelt den subgruppen i samhället som hade tappat det oavsett?
Vice måste väl vara en av de värsta propagandakällorna på nätet, underligt att de ens finns kvar.

Rekommenderar att man tar och tittar igenom lite rubriker på sidan så ser man raskt vartåt det lutar.

Och i din länkade artikel, gillar speciellt den "goda vännen" som praktiskt valt att vara anonym som påstår än det ena och en det andra som de hittat, eller hittat på?

Att pcr testens tillförlitlighet har varit i skottgluggen är knappast någon konspiration, finns mycket att läsa om man ägnar det några minuter.

En trams artikel av ett trams bolag.
https://www.reddit.com/r/conspiracy/...om_the_outset/
https://www.brightworkresearch.com/u...test-for-covid
__________________
Senast redigerad av arne99 2022-02-17 kl. 11:56.
Citera
2022-02-17, 12:09
  #6
Medlem
Håller med om psykos

Vissa kallar det mass formation psychosis

Visst att bränna häxor på 1700 talet var fel. men denna gången är det fan rätt

godnatt allihopa
Citera
2022-02-17, 12:46
  #7
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Reiner Fuellmich är en jurist som tillsammans med andra advokater förbereder en class action lawsuit som kallas Nuremberg 2.0. Han verkar ha tappat fotfästet helt, och hävdar att vaccineringen utgör ett brott mot mänskliga rättigheter. Han har samlat ihop i alla fall €1 000 000 från naiva foliehattar. Artikeln nedan beskriver hans gamle vän som att hans övertygelse är helt genuin:

https://www.vice.com/en/article/akvw...-their-saviour

Dessa foliehattars psyke fascinerar mig enormt. Jag har aldrig sett något liknande, och det påminner helt klart om en psykos. En total blandning av narcissism och chauvinism, med extrem osäkerhet, dumhet och okunskap. Total faktaresistens. Stämningsläget pendlar mellan totalt offerstatus ("vi är de nya judarna") till överlägsen dryghet ("ni andra är får! ni är åsnor! Jag skulle hellre dö än att befatta mig med er" etc.). Att vara antivaxx har blivit en väldigt stor del av dessa människors identitet.

Vad driver dessa nötter? Är det bristen på religion? Har vi haft fred för länge? Eller är detta helt enkelt den subgruppen i samhället som hade tappat det oavsett?
"Rättegången" har redan påbörjats, man kan se de tre första dagarna här: https://www.grand-jury.net/

Det är såklart inte en riktig rättegång utan någon sorts rollspel med en hel bunt foliehattar som låtsas. Antar att man insåg att man skulle bli utskrattat ur alla riktiga domstolar så därför skapar man sin egen. Kul för honom att han blivit euromiljonär i alla fall.
Citera
2022-02-17, 12:49
  #8
Medlem
RustyShacklefords avatar
Kul med en tråd som ger lite mer exponering åt Fuellmich. Han förtjänar det definitivt.

Har ju varit mycket gnäll om den "Grand Jury"-proceeding som han leder. Kritiken verkar utmynna i att det inte är en riktig rättegång och att det rör sig om ett mediespektakel eller någon slags lurendrejeri. Rätt uppenbart att de som framför denna kritik inte har genuina avsikter, eller helt enkelt är lite bakom flötet.

Faktum är att en sån här "model proceeding" eller "mock trial" är ett vanligt förfarande bland jurister. Det är ett sätt att träna inför en skarp rättegång och testa sin bevisföring. Skillnaden i detta fall är att materialet görs tillgängligt för allmänheten, direktsänt via streaming. Att Fuellmich inte har lyckats få till stånd en internationell rättegång än kan knappast skyllas på honom.

De två avsnitt som har sänts hittills är om inte annat en fantastiskt folkbildningsinsats. Rekommenderar verkligen att man tar sig tid att kolla igenom materialet. "Dag 1" är mest en introduktion, men "Dag 2" innehåller fantastiskt mycket intressant info. Särskilt Alex Thomson som är den första föredragshållaren tycker jag alla borde lyssna på. Det är en slags historisk bakgrund till globalpolitik, korruptionen och maktspelen som utmynnat i covid-debaclet:

Här en utmärkt sammanfattning av Thomsons föredrag från "Dag 2" som en bloggare på Substack har skrivit ihop:
https://remnantmd.substack.com/p/int...y-2-historical

"Grand Jury" siten, med video-länkar till alla avsnitt:
https://www.grand-jury.net/

Såg nu att "Dag 3" har kommit ut. Ämnet är PCR-test. Ska kolla på detta senare idag:
https://odysee.com/@GrandJury:f/Gran...-3-en-online:7
__________________
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-02-17 kl. 13:17. Anledning: stavfel
Citera
2022-02-17, 12:50
  #9
Avstängd
foliekillers avatar
Ja det har jamsen länge konstaterats att foliehattarna och antivaxxare är extremt lättlurade och korkade.

Det som förvånar mig är att lyckats skramla i hop så mycket pengar till denna skojare!

De flesta av dessa bidragsgivare lär ju själva vara bidragsberoende….
Citera
2022-02-17, 13:01
  #10
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Faktum är att en sån här "model proceeding" eller "mock trial" är ett vanligt förfarande bland jurister. Det är ett sätt att träna inför en skarp rättegång och testa sin bevisföring. Skillnaden i detta fall är att materialet görs tillgängligt för allmänheten, direktsänt via streaming.

Jo det är vanligt *inom* en advokatbyrå. Att live-sända gör ju det hela väldigt ovanligt. Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Och det är just det som får det hela att verkar som om "foliehattar lajvar rättegång".

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Att Fuellmich inte har lyckats få till stånd en internationell rättegång än kan knappast skyllas på honom.

Inte? Jag trodde det var därför man betalade ...
Citera
2022-02-17, 13:12
  #11
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Jo det är vanligt *inom* en advokatbyrå. Att live-sända gör ju det hela väldigt ovanligt. Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Och det är just det som får det hela att verkar som om "foliehattar lajvar rättegång".

Om vi har lajvat pandemi i två år så är det väl passande att vi lajvar en rättegång också.

Som sagt, jag ser det som en fantastisk folkbildningsinsats. Vad jag vet har varken Fuellmich eller någon annan inblandad påstått att det är en rättegång.

Skulle kunna ta dina åsikter på större allvar om du faktiskt hade satt dig in i den info som framkommer i de här sessionerna. Du brukar ju mest ägna dig åt krypskytte annars. Varför inte istället diskutera vad det faktiskt handlar om? I detalj och inte i generella svepande termer.

Citat:
Inte? Jag trodde det var därför man betalade ...

Trodde och trodde. Du kan väl tala om vad du vet istället för att komma med insinuationer?
Citera
2022-02-17, 13:42
  #12
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Om vi har lajvat pandemi i två år så är det väl passande att vi lajvar en rättegång också.

Två fel blir inte ett rätt. Även för foliehattar. Tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Som sagt, jag ser det som en fantastisk folkbildningsinsats. Vad jag vet har varken Fuellmich eller någon annan inblandad påstått att det är en rättegång.

Folkbildning? Om Fuellmich et consortes är så övertygade att detta ska leda till en "Nuremberg 2.0" och det bara blir pannkaka, så är det ju ett totalt magplask? Vad ska folk lära sig? Hur man begår gigantiska juridiska misstag?

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Trodde och trodde. Du kan väl tala om vad du vet istället för att komma med insinuationer?

Jo, de säger ju på sin hemsida att man ska betala €800 för att få vara med. Det borde ju betraktas som ett oerhört misslyckande om man inte då ens lyckas få till en rättegång. Det ska ju också nämnas att man har "mock trials" inför en förestående rättegång. Denna rättegång finns just nu bara som en foliehattsfantasi.

https://www.coronacasso.com/en/strategy/

Nu kanske du kan berätta vad du vet istället för att passa över bollen till mig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback