Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-06, 18:47
  #1
Medlem
Jag har bestämt mig – jag ska riva upp den antifeministiska sexköpslagen vi har i Sverige.

Jag ska gå till riksdagen, dra Magda från plenisalen och in på hennes kontor, och förklara för henne att den svenska sexköpslagen skadar oss prostituerade och försätter oss i en osäker situation, och Magda ska nicka instämmande, och skriva på en reform för en ny sexköpslag som gynnar de prostituerades rättigheter och säkerhet. Och så har vi ingen antifeministisk sexköpslag längre. Bra va?

Skoja.

Men jag är seriös om att jag vill arbeta för att upprätta en feministisk sexköpslag som gynnar oss prostituerade. Den nuvarande lagstiftningen sätter likhetstecken mellan trafficking och prostitution där den prostituerade upplever yrket som mer fördelaktigt än negativt, eller till och med positivt. Och alla utländska tjejer förutsätter vi är traffickingoffer, fast de kanske valt detta själva och lever ett bättre liv här i Sverige som prostituerade, än vad de kunnat göra i sina hemländer. Graham Scambler, professor i sociologi, har på ett nyanserat sätt undersökt prostituerades motivationer till att sälja sex, och användaren Kopenhamnlover har illustrativt sammanställt (se länk) Scamblers resultat (saxar delar av texten, hoppas det är okej, annars får admin tillåtelse att redigera inlägget):


Bilden i Sverige, att alla prostituerade säljer sex för att de är hemlösa heroinister med skärsår på armarna, är inte en korrekt beskrivning av verkligheten. Petra Östergren poängterar att majoriteten av forskning som gjorts på prostituerade i Sverige har undersökt gruppen hemlösa prostituerade i gatumiljö, vilka vill lämna prostitutionen (2006: 259–260). Detta bidrar till en snedvriden bild av verkligheten.

Ska jag vara djävulens advokat är det antagligen så att ”de olyckliga hororna” är de som tar emot majoriteten av alla torskarna, och också de sämsta torskarna. Desto mindre man tjänar, desto mindre är efterfrågan på en, och desto mindre är sannolikheten att man kan välja sina kunder. Sexbranschen är orättvis, för desto mindre man behöver prostituera sig, desto färre problem stöter på man antagligen på. Men för många är det kanske bättre att prostituera sig än att göra annat. Jag förutsätter att många prostituerade ser mer fördelar än nackdelar i sitt arbete, för annars hade de inte fortsatt. Och ja, det finns en rad problem med prostitution, exempelvis trafficking, tjejer som säljer sex som självskada eller för att finansiera ett missbruk, och liknande. Jag avhandlar detta nu för att inte tråden ska svämma över med inlägg om att prostitution är fel.

Oavsett om vi tycker att prostitution är bra eller dåligt, kommer den alltid existera. Om det finns en efterfrågan kommer det uppstå en marknad. Detta gäller prostitution, narkotika, vapenhandel, und so weither. Och eftersom vi lever i ett kapitalistiskt samhälle kommer alltid prostitution vara ett alternativ för kvinnor som vill eller behöver dra in pengar. Det bästa vore om vi kunde förhålla oss till verkligheten och försöka göra det bästa av situationen, detta med utgångspunkten att gynna de prostituerades rättigheter och säkerhet!

Det negativa med dagens sexköpslagstiftning är att den gör torskarna väldigt paranoida. Simon Häggström, ansiktet utåt för polisens arbete mot prostitution har uttryckt att sexköpare ska vara rädda – och oj vad de är det! När torskarna är paranoida försöker de dölja sin identitet och smusslar med sina sexköp, vilket gör att tjejer som råkar illa i vissa fall inte kan polisanmäla dem. Störst risk att råka illa ut har antagligen gatuprostituerade, som p.g.a. torskens paranoia och vilja att inte bli sedd av polis vid upplock inte kan förhandla eller informera om vad som ingår i deras tjänster innan de sätter sig i bilen med torsken. Men även säljare som säljer online kan råka illa ut. Idag kan en man som är rädd för att han är en seriemördare som mördar prostituerade och inte vill åka fast, och en man som behandlar prostituerade som jämlikar men är rädd för att åka fast eftersom det kan resultera i böter eller en dom, se exakt likadana ut och ha samma beteende. Vi tjejer måste gå 100% på magkänsla när vi väljer kunder. Om vi träffar fel kund finns det en risk att vi lägger det på oss själva. Och råkar vi illa ut är det inte kul att gå till polisen, för som prostituerad känner man inte att de håller en om ryggen. Polisen gör en del bra arbete för att stoppa ojämlik prostitution, exempelvis då de arbetar mot trafficking, men nuvarande sexköpslag är så bred att den riktar sig mot alla prostituerade och all prostitution, och många prostituerade missgynnas av den.

I de bästa av världar hade vi haft en sexköpslag som tacklar de negativa sidorna av prostitution, men gynnar övriga prostituerades rättigheter och säkerhet. I de bästa av världar hade prostituerade och polis haft ett samarbete och liknande intressen. Med en bättre sexköpslag, sexköpslagen 2.0 hade vi kunnat motverka trafficking, motverka att tjejer som har självskadebeteende eller missbruk säljer sex, och övriga sexarbetare hade kunnat få en mer säker arbetssituation, genom avkriminaliseringen. Om inte prostitution behövde ske i det fördolda hade vi kunnat hitta ett sätt att stänga ute de torskar som behandlar prostituerade illa från marknaden (exempelvis att man köper sex via en app och torsken recenseras precis som horan), och de bra torskarna hade kunnat ”grönmarkeras” och fortsätta få köpa sex.

Jag ser mig själv som feminist och har alltid gjort det. Sympatiserar till fullo med första och andra vågens feminism, och delvis tredje och fjärde vågens feminism, även om de senare ibland slår fel och gör felaktiga slutsatser. När denna hora var en mycket naiv tonåring var hon med i Feministiskt Initiativ (sympatiserar inte med dem idag). Jag vet att många feminister ser ner på mig, dels för att jag är relativt lycklig som prostituerad, och dels för att jag anses gå prostitutionslobbyns ärenden. Men jag skiter i det, för de har ingen erfarenhet av prostitution, och de saknar insikten om att nuvarande lagstiftning gör att det kan vara farligt att vara prostituerad i Sverige. Att prostituerade kvinnor ska kunna ha en säker arbetssituation är inte konstigare än att kvinnor ska ha rösträtt, lika lön, tillgång till preventivmedel och abort, att kvinnor ska ses som sexuella subjekt, och att kvinnor inte ska utsättas för hedersvåld eller könsstympning. I Sverige är synen på prostitution så skev, för moralism är överordnat feminism. Att mannen ska straffas är viktigare än att kvinnan har en säker arbetssituation. Det finns ingenting feministiskt med dagens sexköpslagstiftning!

Vi måste upprätta en feministisk sexköpslagstiftning, sexköpslagen 2.0.

Att diskutera:
-Hur skulle en feministisk sexköpslagstiftning, sexköpslagen 2.0, se ut? Hur kan vi tackla de dåliga sidorna med prostitution, ej på bekostnad av alla prostituerade? Vad önskar prostituerade själva få för stöd genom en ny sexköpslag?
-Vilka tidigare försök har gjorts för att riva upp sexköpslagen? Vilka konsekvenser drabbar den som försöker arbeta för en ny lagstiftning? (Exempel: att som prostituerad bli omyndigförklarad).
-Vilka är våra allierade? Vilka kan hjälpa oss få till en bättre lag? Kan vara allt från organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter, forskare, osv.
-Vilka metoder kan vi ta till för att nå en lagändring? (Exempel: namnunderskrifter från prostituerade till regeringen).
-Hur ska vi göra för att prostituerade ska börja behandlas som subjekt som kan föra sin egen talan?
-En kontroversiell fråga: skulle prostitution kunna vara en skattebefriad inkomst, i och med sexköpslagen 2.0? Det är sjukt att kvinnor ska behöva sälja dubbelt så mycket sex, om de vill försörja sig laglydigt och betala skatt. Detta slår mot de prostituerade som tjänar minst, och skulle kunna göra att de tar kunder som de inte vill ha.
-Om man vill betala skatt: skulle man genom sexköpslagen 2.0 på något vis göra så att man kan vara anonym som prostituerad? (Exempel: inte behöva bokföra och ge kunden ett kvitto som röjer ens identitet).

Diskutera!
__________________
Senast redigerad av strangegirl 2022-08-06 kl. 19:32.
Citera
2022-08-06, 21:32
  #2
Medlem
Nya Zeelands lagstiftning verkar bäst, även ur feministisk synvinkel.
Citera
2022-08-06, 23:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Intressant! Då tycker jag du skapar ett nytt inlägg som kort beskriver den lagstiftningen.
Är det möjligt?
BlueSwede

Som tur är slipper jag, eftersom LittleLadyJasmine (RIP) redan gjort det för länge sen:

(FB) Den nya zeeländska modellen
Citera
2022-08-07, 11:15
  #4
Medlem
Bystskuggas avatar
Nu när den håller på att sprida sig kommer det nog att krävas att prostituerade i alla länder, Sverige, Norge, Irland, Frankrike med flera, för gemensam sak.
Citera
2022-08-07, 11:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol
Som tur är slipper jag, eftersom LittleLadyJasmine (RIP) redan gjort det för länge sen:

(FB) Den nya zeeländska modellen
Tack för bra input!

Saxar:
Detta är en fantastisk modell som på många sätt gör arbetet mer säkert för tjejerna och ger dem rättigheter:

1) Det viktigaste: prostituerade ses som subjekt och har själva fått vara med och utforma en modell som ser till deras intressen och situation.

2) Säkerhet för den prostituerade: tjejen har stort utrymme att neka kunder, oavsett omständigheter. Man förstår att samtycket inte är statiskt, utan dynamiskt. En man som först verkar jättetrevlig men sen visar sig vara ett pucko kan man kasta ut med huvudet före, mycket bra. Och tjejer kan arbeta tillsammans, också mycket bra.

3) Rättigheter för den prostituerade: prostitution ses som ett arbete, men inte vilket arbete som helst. Tjejer har arbetsrätt. Tjejer kan arbeta säkert och behöver inte registrera sig hos myndigheter. Trots detta kan de ta del av det sociala skyddsnätet. De kan sluta när de vill eftersom de har rätt till socialbidrag.

4) Motverkande av att "fel" personer säljer sex: åldersgräns, premierande av inhemsk prostitution (tror inte alla utländska prostituerade är olyckliga eller utsatta för trafficking - dock pressar de ner priserna, inte bra).

5) Avkriminalisering, inte legalisering.
Citera
2022-08-07, 11:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Nu när den håller på att sprida sig kommer det nog att krävas att prostituerade i alla länder, Sverige, Norge, Irland, Frankrike med flera, för gemensam sak.
Menar du den svenska modellen? Simon Häggström vill ju hävda att det är så. Jag hoppas att vi kan bemöta den repression som svensk polis just nu sysslar med genom en motreaktion - för saken är att det nog aldrig varit så farligt att vara prostituerad i Sverige som det är nu, p.g.a. polisen.

Du har rätt i att prostituerade måste försöka åstadkomma en förbättring. Frågan är hur vi gör det. Man får gärna komma med tips. Ett problem är att prostituerade som talar om detta offentligt blir omyndigförklarade. Det är riktigt trist.
Citera
2022-08-07, 13:00
  #7
Avstängd
thaimans avatar
Sex är vackert, sex är nödvändigt och alla män som inte kan åtnjuta detta kan vända sej till en prostituerad. Detta är en mycket god gärning.
Sätt livstidsstraff på trafficking, Sätt en åldersgräns på de flickor som får lov att utföra sexarbete.'
Ge hårda straff till de som misshandlar en sexarbetare och lyssna på de som är i den branschen
Att som Simon dra alla över en kam är utvecklingsstört.
Citera
2022-08-07, 14:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Sex är vackert, sex är nödvändigt och alla män som inte kan åtnjuta detta kan vända sej till en prostituerad. Detta är en mycket god gärning.
Sätt livstidsstraff på trafficking, Sätt en åldersgräns på de flickor som får lov att utföra sexarbete.'
Ge hårda straff till de som misshandlar en sexarbetare och lyssna på de som är i den branschen
Att som Simon dra alla över en kam är utvecklingsstört.
Word!
Citera
2022-08-07, 18:07
  #9
Medlem
Det var ett inlägg som heter duga! Bra talat Strangegirl!! Själv skulle jag vilja se Danmarks synsätt även här i Sverige. Mindre stigma kring sexköp och prostitution samt för att få ordning i leden ha lagliga bordeller eller massage studios likt de i Danmark. Det är framtiden. Inte bygga fängelser till himlen.
Citera
2022-08-09, 13:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Det var ett inlägg som heter duga! Bra talat Strangegirl!! Själv skulle jag vilja se Danmarks synsätt även här i Sverige. Mindre stigma kring sexköp och prostitution samt för att få ordning i leden ha lagliga bordeller eller massage studios likt de i Danmark. Det är framtiden. Inte bygga fängelser till himlen.
Tackar och bockar! Vad innebär det danska synsättet? Har inte helt koll på deras lag om jag ska vara ärlig. De verkar ha en liberal syn som främjar tjejers säkerhet med tillåtande av bordellverksamhet och liknande, men ändå regleringar mot hallickverksamhet, right? Håller med om att det är framtiden. Haha ja fängelserna svämmar ju över som det är, så vi behöver inte fylla dem ytterligare med schyssta torskar direkt.
Citera
2022-08-09, 20:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strangegirl
Tackar och bockar! Vad innebär det danska synsättet? Har inte helt koll på deras lag om jag ska vara ärlig. De verkar ha en liberal syn som främjar tjejers säkerhet med tillåtande av bordellverksamhet och liknande, men ändå regleringar mot hallickverksamhet, right? Håller med om att det är framtiden. Haha ja fängelserna svämmar ju över som det är, så vi behöver inte fylla dem ytterligare med schyssta torskar direkt.

Japp i Danmark har man ingen som ser ner på nån som köper och säljer sex . Totalt relaxade och avslappade i sin inställning till prostitution som en del av vardagen. Visst det finns partier som verkar för en ändring där med men ingen majoritet ännu. Danmark har varit valt till världens lyckligaste flera gånger och det förstår man inte bara för deras liberala syn på sex och prostitution men för deras FÖRSTÅND till allas lika värde och människans fria val i livet. Dit kommer Sverige ALDRIG dels på grund av ett begrepp som många känner att de tillhör som kallas radikal feminism som gror i Sverige (Du ska göra som jag tycker och bestämmer, du har ingen talan, infinn er i mina idéer, de är de rätta). En liten resumé av en radikal feminist... peace.
Citera
2022-08-11, 10:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Japp i Danmark har man ingen som ser ner på nån som köper och säljer sex . Totalt relaxade och avslappade i sin inställning till prostitution som en del av vardagen. Visst det finns partier som verkar för en ändring där med men ingen majoritet ännu. Danmark har varit valt till världens lyckligaste flera gånger och det förstår man inte bara för deras liberala syn på sex och prostitution men för deras FÖRSTÅND till allas lika värde och människans fria val i livet. Dit kommer Sverige ALDRIG dels på grund av ett begrepp som många känner att de tillhör som kallas radikal feminism som gror i Sverige (Du ska göra som jag tycker och bestämmer, du har ingen talan, infinn er i mina idéer, de är de rätta). En liten resumé av en radikal feminist... peace.
Kan inte göra annat än att hålla med dig om Danmark! : ) Tycker det är befriande att man kan ha en positiv syn på både köpare och säljare och se dem subjekt - bådadera är ofta helt normala människor, med fina sidor.
Ja, vad ska man säga? Svensk radikalfeminism är oerhört infantil!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback