Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-22, 15:04
  #1
Medlem
Hej,

Är det någon här som fastar eller har fastat 48 timmar i sträck varenda vecka under en period?

Det ska tydligen hjälpa till i samband med viktnedgång förutsatt att man även övriga dagar ligget på kaloriunderskott.

Jag undrar om ni tyckte det var några "effekter" utöver viktnedgången? Hur mådde ni? Var det svårt att klara av?

Under dessa 48 timmar förbrukas enbart vatten och kaffe.
Citera
2023-02-22, 15:57
  #2
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hej,

Är det någon här som fastar eller har fastat 48 timmar i sträck varenda vecka under en period?

Det ska tydligen hjälpa till i samband med viktnedgång förutsatt att man även övriga dagar ligget på kaloriunderskott.

Jag undrar om ni tyckte det var några "effekter" utöver viktnedgången? Hur mådde ni? Var det svårt att klara av?

Under dessa 48 timmar förbrukas enbart vatten och kaffe.
72 timmar, då och då. Vatten o kaffe.
Hjärnan boostar upp, man blir mer kvicktänkt.
Allmänt bättre mående rätt igenom.
Det är svårt om man innan har ätit för mycket kolhydrater.

Dra ned på andel kolhydrat i kosten till max 20% av kosten några veckor och fastan blir enkel, rent fridsam.
48 timmar behöver du bara göra om du anser att du vill "öva" på att fasta. Annars helt onödigt.
Citera
2023-02-22, 16:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
72 timmar, då och då. Vatten o kaffe.
Hjärnan boostar upp, man blir mer kvicktänkt.
Allmänt bättre mående rätt igenom.
Det är svårt om man innan har ätit för mycket kolhydrater.

Dra ned på andel kolhydrat i kosten till max 20% av kosten några veckor och fastan blir enkel, rent fridsam.
48 timmar behöver du bara göra om du anser att du vill "öva" på att fasta. Annars helt onödigt.

72 timmar det är alltså att fasta söndag kväll till typ onsdag.

Så extremt lång tid är inte det t.o.m. farligt för kroppen?

Blir man inte hungrig?

Hur ofta gör du det?
Citera
2023-02-22, 16:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hej,

Är det någon här som fastar eller har fastat 48 timmar i sträck varenda vecka under en period?

Det ska tydligen hjälpa till i samband med viktnedgång förutsatt att man även övriga dagar ligget på kaloriunderskott.

Jag undrar om ni tyckte det var några "effekter" utöver viktnedgången? Hur mådde ni? Var det svårt att klara av?

Under dessa 48 timmar förbrukas enbart vatten och kaffe.
Du menar att man går ned i vikt av 48h fasta kombinerat med ett kaloriunderskott varje vecka? Wow! Det här är något för Science och Nature att nysta i.
Citera
2023-02-22, 17:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hej,

Är det någon här som fastar eller har fastat 48 timmar i sträck varenda vecka under en period?

Det ska tydligen hjälpa till i samband med viktnedgång förutsatt att man även övriga dagar ligget på kaloriunderskott.

Jag undrar om ni tyckte det var några "effekter" utöver viktnedgången? Hur mådde ni? Var det svårt att klara av?

Under dessa 48 timmar förbrukas enbart vatten och kaffe.
Givetvis kommer det hjälpa med viktnedgång. Dock förstår jag ej hur det kommer hjälpa annorlunda med viktnedgången på sikt om du väljer att äta säg 15 000 cal under en vecka fördelat på 7 respektive 5 dagar.
Citera
2023-02-22, 17:42
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
72 timmar, då och då. Vatten o kaffe.
Hjärnan boostar upp, man blir mer kvicktänkt.
Allmänt bättre mående rätt igenom.
Det är svårt om man innan har ätit för mycket kolhydrater.

Dra ned på andel kolhydrat i kosten till max 20% av kosten några veckor och fastan blir enkel, rent fridsam.
48 timmar behöver du bara göra om du anser att du vill "öva" på att fasta. Annars helt onödigt.
Tror det var kolhydraterna som sket sig när jag testade att fasta i tre dagar. Första dygnet var drygt, andra lite lättare, men tredje så var jag helt koma. Mådde inte direkt dåligt men var helt sjukt långsam.
Citera
2023-02-22, 17:44
  #7
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Du menar att man går ned i vikt av 48h fasta kombinerat med ett kaloriunderskott varje vecka? Wow! Det här är något för Science och Nature att nysta i.
Får instämma med denna kommentar

Alla dieter och trick för viktnedgång har ett enda mål, och det är att minska kaloriintaget.
Citera
2023-02-22, 17:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
72 timmar det är alltså att fasta söndag kväll till typ onsdag.

Så extremt lång tid är inte det t.o.m. farligt för kroppen?

Blir man inte hungrig?

Hur ofta gör du det?
Trollar du? 72 timmar är ingenting.
Du går inte ens ner 1 killo i fett på så kort tid om du har en normal ämnesomsättning.

Det är faktiskt inte speciellt jobbigt.
Gör man det regelbundet så vänjer man sig dessutom.

Äter man näringsrik mat övriga dagar så kommer inte drabba hälsan på något sätt.
Energi finns i fettet.
Citera
2023-02-22, 17:52
  #9
Medlem
Imbazs avatar
Jag har fastat 6 dagar.

Inget jag känner att jag kommer göra om.
Citera
2023-02-22, 17:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
72 timmar det är alltså att fasta söndag kväll till typ onsdag.

Så extremt lång tid är inte det t.o.m. farligt för kroppen?

Blir man inte hungrig?

Hur ofta gör du det?

72 timmar är hälsosamt för kroppen och inte en lång fasta alls. En 72 timmars fasta kräver inte ens att du tillsätter elektrolyter.

Man blir hungrig första två-tre dygnen, sedan försvinner hungerkänslan. Kroppen går fort in i ketos, där man istället börjar förbränna fett för ketoner och energi. En av de viktigare delarna av fastandet är autofagi, (auto=sig själv, fagi=äta), där kroppen äter gamla och dåliga celler för att ersätta dessa med nya.

Samtliga människor bör fasta då man observerat en mängd positiva bieffekter. De flesta av dessa kan uppnås genom intermittent fasting, där man hoppar över frukosten och enbart äter lunch och middag. Detta är onekligen det mest naturliga för människan, då vi aldrig i historien haft den här tillgången till mat och för att det finns såpass viktiga kroppsliga processer kopplade till fastandet.

Jag fastar 22 timmar per dag, sedan trycker jag i mig alla kalorier jag behöver under 2 timmar, vilket ofta är 4000-5000 kalorier.

Fastande handlar om mental styrka och självdisciplin.
Citera
2023-02-22, 17:54
  #11
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Trollar du? 72 timmar är ingenting.
Du går inte ens ner 1 killo i fett på så kort tid om du har en normal ämnesomsättning.

Det är faktiskt inte speciellt jobbigt.
Gör man det regelbundet så vänjer man sig dessutom.

Äter man näringsrik mat övriga dagar så kommer inte drabba hälsan på något sätt.
Energi finns i fettet.
Folk är olika. När jag testade det var det dödens jobbigt tredje dagen.
Citera
2023-02-22, 17:56
  #12
Medlem
Om man går till jobbet klarar man fastan utmärkt.

Det är skillnad att vara hemma varje dag och fasta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback