Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-26, 10:15
  #1
Medlem
Vad tror man? Är detta händelseförloppet?

Dokumentären hävdar att CP var på platsen men först 15-20 sekunder efter skotten. Bevisas med trafikljusens omslag från grönt till rött till grönt igen.

CP ska ha stått längs Sveavägen i en entreöppning för att ha väntat på sin langare. Valde att ”dra som en avlöning” pga uppenbart att polisen skulle plocka honom annars. Beskrivs sen som att inte vara någon tjallare.

Sök på SVT play efter dokumentären ”30 sekunder”
__________________
Senast redigerad av stompalong 2023-02-26 kl. 10:20.
Citera
2023-02-26, 10:23
  #2
Medlem
ralfeichmann66s avatar
https://www.svtplay.se/video/8poRA9r/30-sekunder
Jag har händelseförloppet dock redan klart för mig. Om det stämmer eller inte spelar mindre roll för mig. En random man sköt. Denne kan ha varit CP men kan lika gärna ha varit någon annan.

Beställt självmord av polis eller vänskapsmördare är mindre troligt. Utländska makter hade inget med saken att göra, den saken känner i alla fall jag mig säker på.
Jag tror inte att det var polis som mördare Palme, om det i så fall inte var överenskommit mellan dessa.
Citera
2023-02-26, 10:57
  #3
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Problemet är att Jepsson inte uppfattat en andre man springa in i gränden.

Den teorin håller med andra ord inte. Hinsehäxan säger att CP sagt att han tog tunnelbanan från Hötorget, men den uppgången vid mordplatsen var stängd, och produktionen hävdar att CP sprang in i gränden?
Citera
2023-02-26, 11:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stompalong
Vad tror man? Är detta händelseförloppet?

Dokumentären hävdar att CP var på platsen men först 15-20 sekunder efter skotten. Bevisas med trafikljusens omslag från grönt till rött till grönt igen.

CP ska ha stått längs Sveavägen i en entreöppning för att ha väntat på sin langare. Valde att ”dra som en avlöning” pga uppenbart att polisen skulle plocka honom annars. Beskrivs sen som att inte vara någon tjallare.

Sök på SVT play efter dokumentären ”30 sekunder”

Är Gubb Jan Stigson med i dokumentären?
Citera
2023-02-26, 11:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Problemet är att Jepsson inte uppfattat en andre man springa in i gränden.

Den teorin håller med andra ord inte. Hinsehäxan säger att CP sagt att han tog tunnelbanan från Hötorget, men den uppgången vid mordplatsen var stängd, och produktionen hävdar att CP sprang in i gränden?

Håller med om att hans ”flyktväg” är svagt bevisad.

Däremot känns ju händelseförloppet med bilarnas position och vad dom rimligen kan ha sett som väldigt väl grundat.
__________________
Senast redigerad av stompalong 2023-02-26 kl. 11:26.
Citera
2023-02-26, 11:41
  #6
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stompalong
Håller med om att hans ”flyktväg” är svagt bevisad.

Däremot känns ju händelseförloppet med bilarnas position och vad dom rimligen kan ha sett som väldigt väl grundat.
Det låter rimligt eftersom de fokuserar på den tidsluckan och gör en cherry picking på de vittnen som passar deras agenda.

Varför ser inte Fauzzi GM stå vid avfasningen till dekorima minuten innan mordet som tydligen IM gör? Varför intervjuar de inte AB om han såg ytterligare en person gå till mordplatsen precis efter skotten och fly in samma väg? Inte heller AB pratar om någon mördare som står vid avfasningen minuten innan. Varför har inte Lars Jeppsson sett denna "andre man" springa in i gränden? De borde väl ha krockat med varandra?

Vem är mannen Fauzzi ser gå bakom makarna i höjd med norra reklampelaren? Rent logiskt bör ju denna man vara mördaren då han är oidentifierad och som dessutom mycket väl kan ha varit den mannen som kioskägaren ser föllja efter makarna på västra sidan och som följde efter från grand (som Mårten kunde se).
Citera
2023-02-26, 11:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Varför har inte Lars Jeppsson sett denna "andre man" springa in i gränden? De borde väl ha krockat med varandra?

Byggbarackerna skymde halva gränden och Jeppsson stirrade på paret Palme?
Citera
2023-02-26, 12:07
  #8
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Byggbarackerna skymde halva gränden och Jeppsson stirrade på paret Palme?
Han borde oavsett ha sett om Christer sprang in i gränden eftersom Lars Jeppsson stod kvar vid trappavsatsen och såg GM vid krönet.

När GM är vid första trappavsatsen stod LJ vid baracken och i samma veva "står" CP framför LP och sedan joggar in i gränden. När CP "joggar" in i gränden så rör sig LJ sakta mot första trappavsatsen. Vad är chansen att LJ inte skulle reagerat på ljudet från CP i det läget?
Citera
2023-02-26, 12:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Han borde oavsett ha sett om Christer sprang in i gränden eftersom Lars Jeppsson stod kvar vid trappavsatsen och såg GM vid krönet.

När GM är vid första trappavsatsen stod LJ vid baracken och i samma veva "står" CP framför LP och sedan joggar in i gränden. När CP "joggar" in i gränden så rör sig LJ sakta mot första trappavsatsen. Vad är chansen att LJ inte skulle reagerat på ljudet från CP i det läget?

Bra punkter att tänka på. Jag tar med mig dom.

Men Jeppsson var väl också rejält full? Han hade väl också lyssnat på musik på en klubb och öronen kanske var bedövade?
Citera
2023-02-26, 12:14
  #10
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Bra punkter att tänka på. Jag tar med mig dom.

Men Jeppsson var väl också rejält full? Han hade väl också lyssnat på musik på en klubb och öronen kanske var bedövade?
Inte full nog för att ändå höra GM:s springsteg från andra sidan baracken...
Citera
2023-02-26, 12:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Inte full nog för att ändå höra GM:s springsteg från andra sidan baracken...

Kanske det kom olika ljud beroende på vilka sorts skor GM och CP hade?

Det var ju viktigt i dokumentären vilka skor GM och CP hade.
Citera
2023-02-26, 12:20
  #12
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Kanske det kom olika ljud beroende på vilka sorts skor GM och CP hade?

Det var ju viktigt i dokumentären vilka skor GM och CP hade.
Känner på mig att det här kommer bli ännu en evighetslång SE-debatt.

"Men tänk om det var så här... tänk om det istället var så här"

Ja, och imorgon är det teoretiskt möjligt att solen också slocknar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback