Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-08, 03:53
  #1
Medlem
Chronophobs avatar
Hej!
För de som undrar är GY6 motorn som sitter i de flesta kinesiska eu-moppar, scooters, lite atv/buggys och så vidare. Den vanligaste här är 50cc som mopparna är. Det finns en 125cc som sitter på 125rna. Samma 125cc är identisk med den 150cc som är vanligare utanför EU. Det finns dock lite 150cc i sverige.
50cc och 125/150 skiljer sig så pass att det inte på långa vägar är ett bolt-on byte, mer om det senare.

Den lilla motorn heter 139QMA och QMB QMA är den med 10" hjul och sitter på typ Baotian classic m.fl.
125 heter 152QMI och ger effekt med varierande uppgifter, 7hk är nog en rättvis siffra. Dvs en 125-motor som ge effekt som en trimmad moppe....
150cc motorn har beteckningen 157qmj. Effektangivelsen i denna är försumbart högre, typ max 1 hk extra. Men dock lite mer vrid. (152 och 157 finns också med 10 eller 12" hjul och har olika längd på blocket, de kallas bara long eller shortblock. Det är olika drivremmar beroende på motorns längd, detta ska jag lista så gott jag kan.

Det finns väldigt många scootrar som är helt identiska förutom motorn som är 50 eller 125. Man KAN ju göra så att man har en 150cc och den råkar låna skylten från lillebror. Men nåt sånt skulle jag aldrig gö ra

Jag tänkte punkt efter punkt gå igenom motorerna, felsökning, trimning, identifiering av vilka delar som passar, webshoppar, svaga punkter osv. Även hur du identivierar din motor! Hoppas intresse finns, och ställ jättegärna alla Gy6-relaterade frågor här så ska jag göra allt för att hjälpa till.

Ok, nummer ett tips om inte polisen ska veta.Hur man snabbt ser skillnad på motorn. På en 50cc går kicken bakåt. På 125/150 framåt. Men att inte ha en kick monterad är en fördel på flera sätt. De som stjäl EU-moppar och mc-scooters drar upp en hål vid t-låset och drar en viss kabel som jag itne tänker nämna öppet. Jag tänker dock gå djupare in på elschema senare och där kan den med normalt iq förstå. Detta är ingen hemlis, varenda tonåring vet. Men om det inte finns nån kick monterad kommer dom ingenstans. Så på mina hojar funkar elstarten utmärkt och kickpedalen kan man ta med sig i fickan/väskan om man vill.

Tråden tänkte innefatta mina egna scooter-projekt och jag hoppas folk vill förja, kommerntera och idiotförklara mig

Remmar:
50cc 10" hjul (korta motorn) 669x17,5mm.
50cc 12"(13") hjul (långa motorn) 669x17,5mm
Man kan även variera remstorlek i prestandasyfte. En perfekt rem till din setup gör skillnad! Man vill att remmen ska vara lång nog att gå ända upp på bakre drevet, då får du en lägre växel vid start. Med en längre rem kan i bästa fall även remmen krypa upp längre på främre variatorn vilket ger högre utväxlning. För lång (slak) rem är klart inte bra, gäller hitta den perfekta. Malossi och Polini säljer en del remmar som är special. Obs, att ha en optimerad variator gör otroligt mycket för prestanda. Att trimma motor och skita i variator är inte vettigt. Mer info kommer.

Långa blocket, notera antalet skruvhål till transmissionskåpan.
https://www.twostroke.se/upload/prod...e/5a/23084.jpg

Korta blocket: Färre bultar.
https://www.twostroke.se/upload/prod...e/5a/23084.jpg



Bygger själv en 50 (82cc) med mycket godis samt en 125-150 uppgraderad med 163cc.

Hoppas på en rolig tråd!
Citera
2023-10-08, 12:32
  #2
Medlem
bees avatar
ventilerna på Kina gy6 justeras inte på traditionellt sätt , Utan justera insugsventilen när utblåsventilen är stängd och tvärtom.

Lärde mig det av en baotian distributör , anledningen är att toleranserna vid tillverkningen är så kass så att justera när båda ventilerna är lösa är inte att lita på.

Kymco var enbart en underleverantör till Honda,
men ville kring 70 talet bygga egna scootrar. Dem fick tillstånd av Honda att kopiera en av deras motorer, vilket blev till GY6

Motkravet var att Honda gick in som majoritetsägare,

I början av 00 talet gick det så bra för Kymco att dem köpte ut Honda.

Sen kopierade Sym kymcos GY6

Kymco och Sym är taiwan företag som lyckats bra

Sedan kom kineserna med Baotian ooch alla derivat och släppte sina Kina GY6 som är totalt skräp !!!
Citera
2023-10-11, 19:03
  #3
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bee
ventilerna på Kina gy6 justeras inte på traditionellt sätt , Utan justera insugsventilen när utblåsventilen är stängd och tvärtom.

Lärde mig det av en baotian distributör , anledningen är att toleranserna vid tillverkningen är så kass så att justera när båda ventilerna är lösa är inte att lita på.

Du ska inte tro på allt du hör, justerade ventilspelet senast i somras på en sådan. Se till att motorn är i rätt läge bara, finns "två" lägen där ventilerna stängda så brukar finnas en markering på svänghjulet som ska matcha mot karossen.

Går att sätta båda på 0.10mm. Fast en del säger att avgasventilen ska ha lite mer spel typ 0.12-0.13 pga av värmen. Jag föredrog sätta båda på 0.10 för det ticka så mycket annars. I Sverige blir väl inte så varmt som en del andra länder kan jag tänka mig.
Citera
2023-10-11, 23:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Du ska inte tro på allt du hör, justerade ventilspelet senast i somras på en sådan. Se till att motorn är i rätt läge bara, finns "två" lägen där ventilerna stängda så brukar finnas en markering på svänghjulet som ska matcha mot karossen.

Går att sätta båda på 0.10mm. Fast en del säger att avgasventilen ska ha lite mer spel typ 0.12-0.13 pga av värmen. Jag föredrog sätta båda på 0.10 för det ticka så mycket annars. I Sverige blir väl inte så varmt som en del andra länder kan jag tänka mig.
Märkligt med samma på bägge ventilerna..
På gräsklippare så har man avgas lite större värde och det är väl för att den förbrända gasen ska hinna ut innan nytt insläpp av soppa?
Citera
2023-10-12, 08:35
  #5
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Märkligt med samma på bägge ventilerna..
På gräsklippare så har man avgas lite större värde och det är väl för att den förbrända gasen ska hinna ut innan nytt insläpp av soppa?

Det blir varmare på avgasventilen så den expanderar mer därför ska den ha 0.12-0.13mm. Fast det funkar med 0.10, får testa 0.12mm nästa sommar.

Snarare tvärtom va?! Om du har större värde kommer ventilen vara stängd längre tid.

Förresten var hittar du ventilspelet på din gräsklippare? Har en B&S 500e, har letat men hittar ingen direkt pålitlig källa på ventilspel.
__________________
Senast redigerad av paskharen 2023-10-12 kl. 08:39.
Citera
2023-10-15, 04:01
  #6
Medlem
Chronophobs avatar

Det med ventilerna låter knepigt, aldrig haft problem med det förutom att spelet krymper med tiden. Materialen är oftast usla, därför ändras spelet oftare än det gör på t.ex en Honda made in Japan.

Läst många historier om hur GY6-motorn kommit till, i princip omöljigt att veta om någon är korrekt. Den ÄR lik en Hondamotor, men jag har spenderat ohälsosamt många timmar på att google bilder och jag har inte hittat någon som är så pass lik att delar skulle passa.
Menar inte att just din story skulle vara osann, men din källa kan ju ha fel. Eller rätt. Det får vi säkert aldrig veta
Citera
2023-10-15, 04:05
  #7
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen

Går att sätta båda på 0.10mm. Fast en del säger att avgasventilen ska ha lite mer spel typ 0.12-0.13 pga av värmen. Jag föredrog sätta båda på 0.10 för det ticka så mycket annars. I Sverige blir väl inte så varmt som en del andra länder kan jag tänka mig.

Jag kör .10mm på båda, man kan faktiskt gå snålare på en otrimmad 50cc om man har koll över tid på hur den ändrar sig. Aldrig märkt behovet av att ha större på avgas, visst går dom varmt men inte så att det påverkar. Att få dessa motorer att inte ticka alls tror jag är svårt!
Vad kör du för olja?
Citera
2023-10-15, 04:08
  #8
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen

Förresten var hittar du ventilspelet på din gräsklippare? Har en B&S 500e, har letat men hittar ingen direkt pålitlig källa på ventilspel.

Vet inte vilken briggs just den är, men på den tiden jag jobbade med såna maskiner fanns inga såna uppgifter. Var först när dom inte gick man kollade spelet, fanns det inget spel tog man ur ventilen och slipade av lite på skaftet. Dom motorerna är om möjligt ännu mer grovt tillyxade än GY6 och har ännu lägre litereffekt.
Citera
2023-10-15, 07:35
  #9
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob
Jag kör .10mm på båda, man kan faktiskt gå snålare på en otrimmad 50cc om man har koll över tid på hur den ändrar sig. Aldrig märkt behovet av att ha större på avgas, visst går dom varmt men inte så att det påverkar. Att få dessa motorer att inte ticka alls tror jag är svårt!
Vad kör du för olja?

10w-40 halvsyntet. Hederlig biltemaolja=) Jag hitta faktiskt spelet på B&S på youtube. Blir att fixa till det nästa år. Aldrig någonsin ställt in ventilspelet på gräsklipparen och den är säkert 10 år nu.

https://www.youtube.com/watch?v=zv99...dex=74&t=2043s

Jag kör faktiskt trimmat på scootern. Har bytt ECU så den är ostrypt. Dock så är den euro4 så går bara upp i 55-60. Hört att euro5 scooter knappt klarar komma upp i 45km/h pga av miljökraven :/

Jag borde kanske ha lite mer spel på avgasventilen då.
Citera
2023-10-16, 05:28
  #10
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
10w-40 halvsyntet. Hederlig biltemaolja=) Jag hitta faktiskt spelet på B&S på youtube. Blir att fixa till det nästa år. Aldrig någonsin ställt in ventilspelet på gräsklipparen och den är säkert 10 år nu.

https://www.youtube.com/watch?v=zv99...dex=74&t=2043s

Jag kör faktiskt trimmat på scootern. Har bytt ECU så den är ostrypt. Dock så är den euro4 så går bara upp i 55-60. Hört att euro5 scooter knappt klarar komma upp i 45km/h pga av miljökraven :/

Jag borde kanske ha lite mer spel på avgasventilen då.

Inget fel på biltemas olja, det använder jag med. Dock är det bättre för dessa stenålderskonstruktioner med en olja avsedd för veteranfordon, en mineral med zinktillsats. Zinket är för att gamla motorer med vipparmar inte ska slita just på vippor och kam. Jag kör biltemas mineral 20w50. Finns såklart andra oljor med dessa egenskaper med men biltemas funkar bra till ändamålet, sen är ju priset ett + eftersom man ska byta olja ofta på dessa. Jag byter vid ca 100 mil, en gång i månaden men då är min trimmad och får gå rätt hårt.

Nja, strypa av och trimma är inte samma sak. Min är ingen euro-klass alls och den gör väl 60-65 ostrypt och otrimmad. Nu har jag ju dock trimmat en hel del, dom går inte så värst fort för det men den stora skillnaden är att den inte kroknar så fort det blir uppförsbacke eller motvind. Eller pga att föraren väger dubbelt så mycket som en finnig tonåring. Sällsynt med under 45 i backar nu
Ventilspelet på min är fortfarande 0,10mm men jag kollar spelet vid varje oljebyte. På min är det 82cc cylinder, trimkam, portad topp med större ventiler, bättre ljuddämpare, sportfilter i luftburken, bättre variator och koppling samt drevad. Den gör väl 80 under bra förutsättningar men som sagt är den stora vinningen att den orkar mer under olika förutsättningar så medelhastigheten är klart förbättrad.

Din gräsklippare behöver nog inte kollas förrän den börjar bli svårstartad och gå illa Lite vanlig service med olja och rengöring av filter räcker till dom.
Citera
2023-10-16, 09:10
  #11
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob
Inget fel på biltemas olja, det använder jag med. Dock är det bättre för dessa stenålderskonstruktioner med en olja avsedd för veteranfordon, en mineral med zinktillsats. Zinket är för att gamla motorer med vipparmar inte ska slita just på vippor och kam. Jag kör biltemas mineral 20w50. Finns såklart andra oljor med dessa egenskaper med men biltemas funkar bra till ändamålet, sen är ju priset ett + eftersom man ska byta olja ofta på dessa. Jag byter vid ca 100 mil, en gång i månaden men då är min trimmad och får gå rätt hårt.

Nja, strypa av och trimma är inte samma sak. Min är ingen euro-klass alls och den gör väl 60-65 ostrypt och otrimmad. Nu har jag ju dock trimmat en hel del, dom går inte så värst fort för det men den stora skillnaden är att den inte kroknar så fort det blir uppförsbacke eller motvind. Eller pga att föraren väger dubbelt så mycket som en finnig tonåring. Sällsynt med under 45 i backar nu
Ventilspelet på min är fortfarande 0,10mm men jag kollar spelet vid varje oljebyte. På min är det 82cc cylinder, trimkam, portad topp med större ventiler, bättre ljuddämpare, sportfilter i luftburken, bättre variator och koppling samt drevad. Den gör väl 80 under bra förutsättningar men som sagt är den stora vinningen att den orkar mer under olika förutsättningar så medelhastigheten är klart förbättrad.

Din gräsklippare behöver nog inte kollas förrän den börjar bli svårstartad och gå illa Lite vanlig service med olja och rengöring av filter räcker till dom.

Låter som ditt ventilspel inte riktigt är applicerbart för GY6 standardmotor. Du har ju ingenting där som är original. Varför ska då just ventilspelet vara "original".? Att det just är det ventilspel är ju för materialexpansionen. Om du inte har något som är original gäller ju andra förutsättningar.
Citera
2023-10-16, 09:23
  #12
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Låter som ditt ventilspel inte riktigt är applicerbart för GY6 standardmotor. Du har ju ingenting där som är original. Varför ska då just ventilspelet vara "original".? Att det just är det ventilspel är ju för materialexpansionen. Om du inte har något som är original gäller ju andra förutsättningar.

Standard på 50cc GY6 är 0.05mm! Däremot på 125cc är det 0.10mm.

Materialexpansionen handlar bara om värme. Med högre temp får man ha lite större spel, vilket jag har. Har testat otroligt länge och mycket och hittat vad som funkar. Mina olika GY6 har gått igenom många faser, dvs olika cylindrar, kammar osv. Jag börjar få hyfsad koll på vad som funkar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback