Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-07, 17:55
  #1
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
Dessvärre är det ju inte lätt att fiska upp ens inlägg som är raderade. Det är mycket svårt. Men jag får känslan allt mer att en del moderatorer inte kan låta bli att åsiktsmoderera. Detta är något som andra användare har sagt länge. Men det är något man avfärdat lätt - ja det har jag själv gjort.

Men gång efter annan naggas den här tanken om god moderering i kanten. Det är inte trovärdigt längre. Därför tycker jag att det behövs en tråd för att diskutera hur förtroendet för modereringen ständigt blir sämre.

Vad kan moderatorskollegiet göra för att det fortsatt ska vara trovärdigt att Flasback inte är som andra forum, utan är unikt i att modereringen är rättvis?
Citera
2023-11-07, 17:59
  #2
Medlem
Jämför man fb idag med för några år tillbaka så är skillnaden stor, enligt mig är de redan försent att jobba tillbaka förtroendet.

Det finns en och annan som fortf har mitt förtroende men tror att allt för många är unga 20 åringar och de säger ju allt..
Citera
2023-11-07, 18:30
  #3
Medlem
SvenHelsings avatar
En gnälltråd om att moderatorerna åsiktsmodererar. Vad nyskapande. Undrar varför ingen har skapat en sådan tråd förr.
Citera
2023-11-07, 18:51
  #4
Avstängd
Quackenbushs avatar
Syftet med forumet är inte att sprida desinformation och konspirationsteorier så det låter alltså som att moderatorerna gör sitt jobb ifall dom modererar bort uppenbart trams och foliehattande.
Citera
2023-11-07, 19:45
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, hurså? Och vad har det med saken att göra?
Väldigt märklig mening, men jag förstår varför folk som du ifrågasätter sådan dold moderering. Det är för att ni inte förstår varför alternativet skulle vara ohållbart.

Ditt bortviftande gör mig övertygad om att det var helt rätt att ta bort ditt inlägg.
jag har redan skrivit att inlägg som är 'off topic' kan döljas men vara tillgängliga för att inloggade användare kan rösta dem 'on topic' ifall användare anser dem klart mer genomtänkta än 'moderatorer'.

i nuläget sker allt i det fördolda och apor som dig som spammar forumet med inlägg tror att du bidrar med något annat än att distrahera från problemen inkluderat agendadriven moderering ingen har någon insyn i alls för ingen genomtänkt anledning än pengainkomst från annonser.
Citera
2023-11-07, 19:48
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
jag har redan skrivit att inlägg som är 'off topic' kan döljas men vara tillgängliga för att inloggade användare kan rösta dem 'on topic' ifall användare anser dem klart mer genomtänkta än 'moderatorer'.
Tror att ett sådant system skulle fallera rätt snart på grund av sådana som dig.

Citat:
i nuläget sker allt i det fördolda och apor som dig som spammar forumet med inlägg tror att du bidrar med något annat än att distrahera från problemen inkluderat agendadriven moderering ingen har någon insyn i alls för ingen rättvis anledning än pengainkomst från annonser.
Jovisst, så är det. Det är Illuminatis fel.
Citera
2023-11-07, 20:09
  #7
Medlem
Kackotopis avatar
Har du några exempel som du kan dela med dig? Om du (ni) misstänker åsiktsmoderering så är det väl bara att ta upp detta med någon utav administratörerna i ett pm? Kan tänka mig att de ser allvarlig på sånt.

Kanske i första hand skicka ett pm till moderatorn/någon av modsen i delforumet i fråga och få svar på varför ett visst beslut togs?
__________________
Senast redigerad av Kackotopi 2023-11-07 kl. 20:14.
Citera
2023-11-07, 20:21
  #8
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Vad kan moderatorskollegiet göra för att det fortsatt ska vara trovärdigt att Flasback inte är som andra forum, utan är unikt i att modereringen är rättvis?

Om det är ett gäng människor som modererar självständigt kan det naturligtvis aldrig bli 100% rättvist men jag nog ännu inte själv uppfattat att det skulle vara något stort problem med "åsiktsmoderering" men däremot är det ju ett enormt godtycke och spridning när det kommer vad som raderas och vad det delas ut varningar för OT/Trams. De godtyckliga varningarna framstår som det absolut största problemet på flashback.
Citera
2023-11-07, 20:22
  #9
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker inte ett forum är för modererat när folk öppet får skriva att anser att olika slags folk är mindre än människor och ska mördas på det mest brutala sättet. Missförstå mig rätt, jag tycker man ska få skriva det, men att man får det är ett bra test på att vissa åsikter som är sjuka ändå får finnas och att det inte övermodereras. Sedan att man försöker snygga upp det lite på ytan och inte vill ha hatord i rubriker kan jag fatta. Det finns vissa moderatorer som åsiktsmodererar, men om man ser på antalet moderatorer som behövs för att detta jätteprojekt ska rulla, så får man acceptera det. Känner att vettiga trådar ibland drunknar i trådar som dryper av hat där man inte nöjer sig med en tråd. Just denna nästan identiska duplicering av trådar är förbannat tröttsam. Just din åsikt behöver sällan en ny trådstart. Lär du dig nyttja forumet rätt kan du skriva vad du vill, nästan.
Citera
2023-11-07, 20:30
  #10
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker inte ett forum är för modererat när folk öppet får skriva att anser att olika slags folk är mindre än människor och ska mördas på det mest brutala sättet. Missförstå mig rätt, jag tycker man ska få skriva det, men att man får det är ett bra test på att vissa åsikter som är sjuka ändå får finnas och att det inte övermodereras. Sedan att man försöker snygga upp det lite på ytan och inte vill ha hatord i rubriker kan jag fatta. Det finns vissa moderatorer som åsiktsmodererar, men om man ser på antalet moderatorer som behövs för att detta jätteprojekt ska rulla, så får man acceptera det. Känner att vettiga trådar ibland drunknar i trådar som dryper av hat där man inte nöjer sig med en tråd. Just denna nästan identiska duplicering av trådar är förbannat tröttsam. Just din åsikt behöver sällan en ny trådstart. Lär du dig nyttja forumet rätt kan du skriva vad du vill, nästan.

Jo... så länge du inte bryter mot 1.03 eller 1.04. Kan hålla med om att ibland hade man hellre velat se en rubrik justering, fast det där är mer trådstartarens egna fel.

Citat:
0.01. En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om. Är startinlägget huvudsakligen en fråga ska rubriken sluta med ett frågetecken.
Citera
2023-11-07, 20:35
  #11
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Om det är ett gäng människor som modererar självständigt kan det naturligtvis aldrig bli 100% rättvist men jag nog ännu inte själv uppfattat att det skulle vara något stort problem med "åsiktsmoderering" men däremot är det ju ett enormt godtycke och spridning när det kommer vad som raderas och vad det delas ut varningar för OT/Trams. De godtyckliga varningarna framstår som det absolut största problemet på flashback.
Vet inte om jag tycker att det är ett så jättestort problem om jag ska vara ärlig. Lite smått irriterande måhända, men inte ett egentligt problem. Och alternativet är sämre.

En anledning (förutom att modsen är människor) till den till synes godtyckliga modereringen har att göra med att vissa forum fallerar snabbt om modsen är för accepterande. Juridik skulle vara i stort sett omöjligt att diskutera. I andra forum där lite ot inte får allt att spåra ur på sida ett fungerar det att vara lite mer avslappnad.

Så vad skulle lösningen vara? Absolut inte att vara lika släpphänt i juridik som bilar, för då skulle det inte gå att diskutera juridik på ett vettigt sätt. Så det som återstår är att vara stenhård överallt. Det skulle lösa problemet med godtycklighet men knappast vara optimalt.

Vill man undvika varningar för 0.03 så är det inte svårt. Det är bara att hålla sig till topic. Går du utanför topic så tar du en risk. Det är upp till dig att ta den risken. Med lite erfarenhet lär man sig i vilka forum man kan ta ut svängarna.
Citera
2023-11-07, 21:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
jag informerades inte ens att de tog bort inlägget.

Så har det ju alltid varit: man informeras bara om det raderade inlägget lett till en varning. Det är inget nytt och ingen försämring. Eller tänker du att modsen ska PM:a alla hundratals tramsare dag ut och dag in? Vad vore poängen med det?

Självrannsakan saknas ofta hos de som klagar på modereringen. Själv har jag kritiserat alla tänkbara grupper på det här forumet och aldrig blivit regelvidrigt tystad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback