Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-19, 21:27
  #1
Medlem
Har en befintlig video med ljud som är på säg 2 Gb - container är Mp4
Nu vill jag byta ljud på denna. Så jag öppnar den i imovie (ett numera extremt ointuitivt program), separera ljud och bild. Slänger ljud (2 kanaler). Importera nytt ljud (2 kanaler), synkar och nu vill jag så att säga spara en ny fil. Det går ju självklart inte utan man får på något underligt sätt "dela" filen. Men skit samma.
Med samma inställningar för video som grundfilmen och med ett nytt stereospår blir nu filen 7 Gb...
Vad fan händer?
Har jag en fil i formatet photoshop med fem lager - öppnar den, slänger ett lager och lägger till ett och spara om så blir filen lika stor.
Men så verkar inte video fungera - eller åtminstone inte imovie.


PS
Jag saknar mina 35mm filmer...
Citera
2023-12-19, 22:20
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Du behöver ett program som inte kodar om allt, utan sammanfogar det du har.
Avidemux kan göra det, och finns för Mac.
Citera
2023-12-19, 22:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du behöver ett program som inte kodar om allt, utan sammanfogar det du har.
Avidemux kan göra det, och finns för Mac.
Har hela adobesviten som prenumeration.
Har dock aldrig använt premiere pro.
Är det bara att öppna - byta och spara där?
Har ju en hel julledighet att öva på
Citera
2023-12-19, 22:39
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Har hela adobesviten som prenumeration.
Har dock aldrig använt premiere pro.
Är det bara att öppna - byta och spara där?
Har ju en hel julledighet att öva på
Youtube har en massa videor som kan visa.
Premiere kan inte göra vissa saker som gratisgrejer kan!
Citera
2023-12-19, 22:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Youtube har en massa videor som kan visa.
Premiere kan inte göra vissa saker som gratisgrejer kan!
Jag tackar för tipsen - ska kolla i mellandagarna.
Men i korhet så är det att iMovie omkodar skiten som är mitt nuvarande problem.
Citera
2023-12-19, 23:53
  #6
Medlem
Blueheads avatar
Nu antar jag att det är överkurs, men jag prokrastinerar och kan inte låta bli att tipsa om ffmpeg - om du är bekväm med att använda en terminal.

Citat:
ffmpeg -i video.mp4 -i audio.m4a -c copy -map 0:v:0 -map 1:a:0 -shortest output.mp4


PS. Om du kodar om kodar om video förlorar du även kvalitet, och processen äter tid.
__________________
Senast redigerad av Bluehead 2023-12-20 kl. 00:02.
Citera
2023-12-20, 09:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehead
Nu antar jag att det är överkurs, men jag prokrastinerar och kan inte låta bli att tipsa om ffmpeg - om du är bekväm med att använda en terminal.




PS. Om du kodar om kodar om video förlorar du även kvalitet, och processen äter tid.
Jag har programmet - men jobbar inte i teeminalfönstret. Detta kan dock lösas då min bror är programerare. Han får skriva ett skript åt mig

Tackar än en gång för hjälpen
Citera
2023-12-20, 16:20
  #8
Medlem
Blueheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag har programmet - men jobbar inte i teeminalfönstret. Detta kan dock lösas då min bror är programerare. Han får skriva ett skript åt mig

Tackar än en gång för hjälpen

Detta enradskommando låter som en en bra första övningsuppgift för att bekanta sig lite med terminalen annars.

Lycka till, hur som helst!


PS. Lägger du filerna i din $HOME så behöver du inte skriva hela sökvägen i en nystartad terminal, bara filnamnen. (Brasklapp: Det finns undantag, men generellt sett startar terminalen med $HOME som working directory.)
__________________
Senast redigerad av Bluehead 2023-12-20 kl. 16:25.
Citera
2023-12-21, 08:45
  #9
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Har en befintlig video med ljud som är på säg 2 Gb - container är Mp4
Ett container-format kan innehålla flera olika strömmar av samma typ. Man kan t.ex. ha flera ljudspår och välja vilket man vill använda när man spelar upp filen.

Jag föredrar mkv (ett öppet format) som container framför mp4 och använder ibland MKVToolNix.

Men man behöver inte alltid baka in t.ex. ett nytt ljudspår eller nya undertexter i själva filen. Beroende på vilken spelare man använder kan man skapa filer vid sidan om som ändå hittas som om de hade funnits inbakade.

Exempel, Min-film.mkv har inga undertexter och bara engelskt ljud. Om jag har undertexter och ett svenskt ljudspår kan jag lägga dem tillsammans med filen.

Min-film.mkv
Min-film.sv.srt
Min-film.en.srt
Min-film.sv.ac3

Kodi som jag oftast använder klarar detta galant. Funkar inte detta med den spelare som används kan man enkelt stoppa in undertexterna och det extra ljudspåret i Min-film.mkv med MKVToolNix.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback