Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-07, 19:48
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Även fotojournalister är journalister, dvs (om man skall använda spetsa till det lite) bekväma, drivna av personlig agenda, och inte minst klick-drivna.

Du har aldrig varit säker på att få en heltäckande bild även med fotojournalister på marken, av naturliga skäl i en krigssituation är det svårt att komma nära fronten utan att aktivt samarbeta med ena eller andra sidan, och att hoppa dem emellan är inte alltid görbart.

Till exempel: Jan Guillou som rapporterade från palestina 1969 inbäddad med DFLP, hur tror du hans överblick över den konlfikten var?

Man får alltid tänka till lite på egen kammare över vilken information man får sig till livs, speciellt i kontrast med vilken information man _inte_ får..
Precis och det blir inte mindre objektivt i frånvaro av journalister. Du kommer alltid få ett subjektivt urval av vad du får till dig via youtube o sociala medier.
En redaktion har uppdraget att ge dig en objektiv bild. Om dom alltid lyckas är en annan femma, men det är deras jobb. En privatperson ger dig bara något random som råkar ske framför mobilkameran.
Citera
2024-01-07, 21:20
  #38
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Nej, eller hur, videobutiken lever och go framkallar alla en massa film fortfarande…
En fotograf är en som tar bilder. Inte en som framkallar fotografier från negativ.

Du trodde alltså att Jan Grarup framkallade andras fotografier från negativ från konflikter, och att han behövde resa till Rwanda för det, och att det bevisades att han var i Rwanda bara några dagar, och inte flera veckor, för att han framkallade fotografier från en fotbollsmatch när han borde ha framkallat bilder i Rwanda.

Artiklarna är på danska, som kan vara ett surrealistiskt språk, men ordet fotograf kommer inte från danskan.
Citera
2024-01-07, 21:27
  #39
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du missförstår nog vad jag menar.

Jag menar att DN och SVT lever på sin egen-uttalade trovärdighet. Det är deras egen image. De försöker sälja in den. Inte att de faktiskt har trovärdighet.

DN är världskänt i Sverige som den mest pretentiösa och moralistiska mediet i Sverige. Eller som Jan Guilliou brukar säga: den malligaste tidningen i Sverige.
Om vi kan förenkla förklaringen till "Aftonbladet hade kunnat tänka sig medvetet köpa halvfake bilder för något irrelevant (som Rwanda-kriget) för att sälja lösnummer, DN hade inte gjort det samma för något irrelevant (tex Rwanda-kriget) förrän det gäller något som är viktigt för dom själva och ägarna och först då spendera sitt förtroendekapital, men är trots allt något som sker ganska ofta, att förvanska verkligheten för egen vinnings skull, men på lite snyggare sätt." Så förstår jag var du vill komma. Annars är jag bara oenig.
__________________
Senast redigerad av deddd 2024-01-07 kl. 21:30.
Citera
2024-01-07, 22:31
  #40
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
En fotograf är en som tar bilder. Inte en som framkallar fotografier från negativ.

Du trodde alltså att Jan Grarup framkallade andras fotografier från negativ från konflikter, och att han behövde resa till Rwanda för det, och att det bevisades att han var i Rwanda bara några dagar, och inte flera veckor, för att han framkallade fotografier från en fotbollsmatch när han borde ha framkallat bilder i Rwanda.

Artiklarna är på danska, som kan vara ett surrealistiskt språk, men ordet fotograf kommer inte från danskan.

Haha, jag tror ingenting om denna ”fotograf”, det jag menar är att yrket är dött och betydelselöst idag, ingen bryr sig om en fotograf
Citera
2024-01-12, 21:03
  #41
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Haha, jag tror ingenting om denna ”fotograf”, det jag menar är att yrket är dött och betydelselöst idag, ingen bryr sig om en fotograf
Så snacket om framkallning av film är relevant på vilket sätt?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback