Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-28, 08:25
  #1
Medlem
Hultabultans avatar
Man snackar hela tiden om hur dyr bränslekostnaden är vid långväga sjötransporter.
Undrar därför om det är tekniskt möjligt, att länka ihop en rad av fartyg kanske 5-6 stycken, med t.ex. grova ankar-kättingar?
Både luft och vatten-motståndet måste ju minska kraftigt med en kedja av skepp!
Om man råkar ut för stormar, då bör man givetvis koppla loss, så varje båt går separat.

Jag jämför med hur lite energi som krävs vid tågtransporter, i förhållande till lastbil.
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2024-01-28 kl. 08:32.
Citera
2024-01-28, 08:45
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man snackar hela tiden om hur dyr bränslekostnaden är vid långväga sjötransporter.
Undrar därför om det är tekniskt möjligt, att länka ihop en rad av fartyg kanske 5-6 stycken, med t.ex. grova ankar-kättingar?
Både luft och vatten-motståndet måste ju minska kraftigt med en kedja av skepp!
Om man råkar ut för stormar, då bör man givetvis koppla loss, så varje båt går separat.

Jag jämför med hur lite energi som krävs vid tågtransporter, i förhållande till lastbil.
Frakta på båt är väl fortfarande billigast per ton eller? tåget funkar ju bara inom landet.
Citera
2024-01-28, 08:46
  #3
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man snackar hela tiden om hur dyr bränslekostnaden är vid långväga sjötransporter.
Undrar därför om det är tekniskt möjligt, att länka ihop en rad av fartyg kanske 5-6 stycken, med t.ex. grova ankar-kättingar?
Både luft och vatten-motståndet måste ju minska kraftigt med en kedja av skepp!
Om man råkar ut för stormar, då bör man givetvis koppla loss, så varje båt går separat.

Jag jämför med hur lite energi som krävs vid tågtransporter, i förhållande till lastbil.
Ha ha! Du måste ha missat en hel del i din skolgång? Tror du verkligen att ett godslok drar lika mycket energi om de drar tio eller hundra godsvagnar?
Citera
2024-01-28, 08:50
  #4
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ha ha! Du måste ha missat en hel del i din skolgång? Tror du verkligen att ett godslok drar lika mycket energi om de drar tio eller hundra godsvagnar?

Detta var nog den dummaste kommentar man hört på länge!
Citera
2024-01-28, 08:54
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Nån från fartygsteknik har säkert räknat på det. Jag misstänker att det är en tanke man haft men förkastat, som hamnar mellan fördelen med vad som nu ger allt större fartyg och en svårighet att på vatten koppla fordon då de rör sig friare. Samma sak som om man kom på att seriekoppla flygplan. Kanske delvis funkar av samma skäl som fåglar eller fiskar kan tjäna på det (fast tveksamt, andra skäl där), men adderar också vissa risker - så man bygger istället större.
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-01-28 kl. 09:04.
Citera
2024-01-28, 09:04
  #6
Avstängd
Sjöfart är det billigaste å mest miljövänliga sättet att frakta gods på.
Citera
2024-01-28, 09:09
  #7
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Sjöfart är det billigaste å mest miljövänliga sättet att frakta gods på.
Så trådens hypotes kan vara då, att hydrodynamiska vinsten är nära noll.
Citera
2024-01-28, 09:13
  #8
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man snackar hela tiden om hur dyr bränslekostnaden är vid långväga sjötransporter.
Undrar därför om det är tekniskt möjligt, att länka ihop en rad av fartyg kanske 5-6 stycken, med t.ex. grova ankar-kättingar?
Både luft och vatten-motståndet måste ju minska kraftigt med en kedja av skepp!
Om man råkar ut för stormar, då bör man givetvis koppla loss, så varje båt går separat.

Jag jämför med hur lite energi som krävs vid tågtransporter, i förhållande till lastbil.
Kan tänka mig att det finns de som redan tänkt på detta och förkastat idén. Båtar rör sig ju rätt individuellt i vattnet och är det sjögång så blir det farligt, då kommer de både att åka in i varandra samt att slitas loss i sina bindningar. Det är en helt annan sak med järnväg där vagnarna går på ett fast spår.

Kan tänka mig att länkning mellan fartyg kan fungera i kanaler där det är lugnt, och det kanske till och med förekommer.
Citera
2024-01-28, 09:33
  #9
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan tänka mig att det finns de som redan tänkt på detta och förkastat idén. Båtar rör sig ju rätt individuellt i vattnet och är det sjögång så blir det farligt, då kommer de både att åka in i varandra samt att slitas loss i sina bindningar. Det är en helt annan sak med järnväg där vagnarna går på ett fast spår.

Kan tänka mig att länkning mellan fartyg kan fungera i kanaler där det är lugnt, och det kanske till och med förekommer.

Vet inte riktigt om kineser testat detta på sin pulsåder Yangtze-floden?
Vad jag vet så transporteras det mer gods på denna flod, än de 10 efterföljande mest trafikerade floderna i världen tillsammans, eller 3,5 miljarder ton per år vilket är 2,5 ton för varje kines.
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2024-01-28 kl. 09:37.
Citera
2024-01-28, 09:39
  #10
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan tänka mig att det finns de som redan tänkt på detta och förkastat idén. Båtar rör sig ju rätt individuellt i vattnet och är det sjögång så blir det farligt, då kommer de både att åka in i varandra samt att slitas loss i sina bindningar. Det är en helt annan sak med järnväg där vagnarna går på ett fast spår.

Kan tänka mig att länkning mellan fartyg kan fungera i kanaler där det är lugnt, och det kanske till och med förekommer.
Det gör det. Kallas pråmar. Så kör man på alla större floder. Mycket last=stor/många pråmar lite last/liten pråm
Citera
2024-01-28, 09:41
  #11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vet inte riktigt om kineser testat detta på sin pulsåder Yangtze-floden?
Vad jag vet så transporteras det mer gods på denna flod, än de 10 efterföljande mest trafikerade floderna i världen tillsammans, eller 3,5 miljarder ton vilket är 2,5 ton för varje kines.
Det är nog inte alls omöjligt att någon form av sådan teknik används där, Kineser, koreaner och japaner är ofta rätt innovativa och de är villiga att pröva om de teoretiska beräkningarna visar att det kan fungera.

Just när det gäller floder så har jag läst om att man tänkt använda sig av andra framdrivningssystem, typ att fartygen får haka sig fast i någon ränna som då drar dem fram. Tror rännan då sitter på någon sida av flodfåran. Det var längesedan jag läste om detta, har för mig att det gällde Panamakanalen men tror inte det blev någon verklighet av det, i alla fall inte just där i alla fall.
Citera
2024-01-28, 09:45
  #12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det gör det. Kallas pråmar. Så kör man på alla större floder. Mycket last=stor/många pråmar lite last/liten pråm
Ja, just det! Pråmar har man ju sett miljoner gånger. Men jag tänkte mer på oceangående fartyg som ska igenom en längre kanal, typ Suezkanalen, Panamakanalen osv, att de skulle kunna länkas samman. Men det kanske man inte vill och det är nog inte helt enkelt att lösa då det finns många typer av fartyg och många olika rederier.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback