Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-11, 06:49
  #25
Medlem
Revejs avatar
Det har varit så ett bra tag, ett år eller två, kanske sedan ddosatacker sänkte sidan ett par dagar.

Ja, det påverkar alla användare.
Admin5 kan berätta mer.
Citera
2024-02-11, 06:51
  #26
Avstängd
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur hjalper detta inlagget nagon? Det ar inte kopplat till mig som anvandare, utan sannolikt till att jag sitter bakom CGNAT som vi pratat om tidigare i traden.

CGNAT i caps? Nu får du nog utveckla lite så såna som jag kan förstå. En tldr/wikilink, tack!
Citera
2024-02-11, 06:53
  #27
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bawsbawsbaws
CGNAT i caps? Nu får du nog utveckla lite så såna som jag kan förstå. En tldr/wikilink, tack!

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Du kan tanka dig detta som en jatterouter som alla anvandare i ett visst omrade ar uppkopplade mot, vilket gor att, fran Flashbacks perspektiv, detta ser ut som en och samma anvandare. Detta triggar Flashbacks forsvarssystem (som tror att det ar en anvandare som attackerar sajten genom att skicka mangder med trafik, fast det i sjalva verket ar manga olika anvandare bakom en och samma CGNAT), som da blockerar anvandare under en kort period genom att inte tillata dem tillgang till forumet. Vilket fran en enskild anvandares perspektiv upplevs som en driftstorning.
Citera
2024-02-11, 06:56
  #28
Avstängd
Bawsbawsbawss avatar
Jag kan rapportera som såhär att jag personligen upplever tack och lov noll störningar. Tror/vet fortfarande att upplevda problem är på användarens sida 100%. Så ere bara.
Lägg ner gnället. Håller ej utan tyngd och bevis.
Citera
2024-02-11, 07:00
  #29
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bawsbawsbaws
Jag kan rapportera som såhär att jag personligen upplever tack och lov noll störningar. Tror/vet fortfarande att upplevda problem är på användarens sida 100%. Så ere bara.
Lägg ner gnället. Håller ej utan tyngd och bevis.

Jag tanker att:

1. Jag gnaller inte
2. Jag har precis gett dig en teknisk forklaring till varfor det sker och det har inte med mig som anvandare att gora. Den kanske ar svar for dig att forsta, men det blir konstigt nar du sager "haller ej utan tyngd och bevis" direkt efter att du fatt forklarat varfor det sker, bara for att du inte forstar forklaringen...
Citera
2024-02-11, 07:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Alla får likadant. Kassa utvecklare.
Kasst svar. Jag är inne här ca 10 ggr per dygn och har inte upplevt någon egentlig störning (utom planerade driftstopp) under de 29 åren Flashback funnits på nätet. Jag har dessutom första numret av pappersutgåvan av Flashback. Gammal är äldst - alltid.
Citera
2024-02-11, 08:35
  #31
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag hade inte heller något problem med Telia och en publik IP adress. Problemet började vid ett byte av operatör som använder sig av CGNAT. Jag testade med mobilen och det var samma problem med mobilnätet där operatören också använder sig av CGNAT. Från Flashbacks sida så ser det säkert ut som någon form av attack och triggar deras brandvägg. Jag testade en gång att uppdatera sidan som en dampskadad unge och blev utelåst i timmar. Jag upprepade detta vid flera tillfällen och blev varje gång utelåst från sidan.

Kolla på dessa skärmdumpar och se vad som hände när jag tryckte snabbt på F5 tangenten 20-30 gånger.

https://postimg.cc/gallery/DSJJhyC

Jag skulle säga att det är en kombination av det du skriver och det nedan och en mer permanent inlagd block av IP's.

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Du kan tanka dig detta som en jatterouter som alla anvandare i ett visst omrade ar uppkopplade mot, vilket gor att, fran Flashbacks perspektiv, detta ser ut som en och samma anvandare. Detta triggar Flashbacks forsvarssystem (som tror att det ar en anvandare som attackerar sajten genom att skicka mangder med trafik, fast det i sjalva verket ar manga olika anvandare bakom en och samma CGNAT), som da blockerar anvandare under en kort period genom att inte tillata dem tillgang till forumet. Vilket fran en enskild anvandares perspektiv upplevs som en driftstorning.

Något jag skrev i ämnet för ett tag sedan,
(FB) Om man blivit ip bannad

En rask lösning som jag ser det är att skaffa VPN (aldrig fel oavsett) med många möjliga platser till uppkoppling och prova tills att du hittar en uppkopplingspunkt som fungerar och använda den fortsättningsvis. Sedan jag själv begrep orsaken till "icke kontaktbar" och vägen runt så påstår jag att FlashBack har en extremt hög "uptime"/tillgänglighet.
Citera
2024-02-11, 09:26
  #32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Utan att påstå att ni som har problem har fel, så har jag själv märkt då och då att jag måste rensa cachen hos min webläsare, som råkar vara Firefox.

Detta när sidan fryser.

Man kan testa någon annan webläsare om man vill dubbelkolla.

Får man något felmeddelande så kan det vara på serversidan, detta händer ofta mitt på natten, vilken kan bero på något sorts jobb - typ backup eller så (obs! jag vet inte mer än någon annan om detta.) vilket ju många web-baserade system lider av.

Om det är fallet, ta en paus, gå och lägg dej och vila nån timma, så lär det ha gått över.
Citera
2024-02-11, 12:18
  #33
Avstängd
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Kasst svar. Jag är inne här ca 10 ggr per dygn och har inte upplevt någon egentlig störning (utom planerade driftstopp) under de 29 åren Flashback funnits på nätet. Jag har dessutom första numret av pappersutgåvan av Flashback. Gammal är äldst - alltid.

Exakt! Kan ha med cache-rensning att göra deras problem som en av mods skrev.
Citera
2024-03-24, 14:09
  #34
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Problemet började vid ett byte av operatör som använder sig av CGNAT.

Jag har liknande problem.

Jag har Bredband2 och sitter bakom CGNAT.

Det orsakar problem på flera andra sidor såsom Tradera och Prisjakt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback