Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-14, 12:01
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag såg i en polsk dagligvarubutik här i Malmö att de tydligen saluförde rysk senap.

Den hade förpackats i en liten nätt glasburk, och den förklarades vara "stark."

Jag handlade den.
Visst var den starkare än det mesta, och det var faktiskt inte fel alls.
Om något så påmindes det litet om Dijon, i det "skarpa" i senapssmaken.

Jag vet inte om det är något speciellt med just Rysk senap däremot.
Om det är något som alla förväntas känna till att senap från Ryssland är "stark"???

Jag tyckte om den iaf.
Och det kändes lite sisådär som "förbjuden frukt" med tanke på att göra något så "olydigt" som att bidra till Putins krigskassa" på detta så ohemula sätt.

Jag undrar om jag borde anmäla butiken ifråga, för att vidareföra förbjudna livsmedelsvaror på detta viset.
Det fanns inte ens någon varningstext.

Snarare tvärtom så var min lilla burk den allra sista, så tydligen var polackerna glada i den ryska senapen.


Se sålde även Rysk potatis-Dumplings (Knödel på tyska, Gnocci på italienska), och det var allt från enklare till "Gourmet Dumplings".
Jag köpte mellannivån, prismässigt sett.
Men rysk var det iaf.


Det får mig, förvisso, att sörja i förskott litet grand, med tanke på att det väl råder importförbud för just ryska varor numera ???
Så, hur ska jag göra om min ryska senap tar slut, och jag inte kan stilla mitt begär ???

Eller polackerna kanske fortfarande håller sina gamla smugglingskorridorer vid liv?
De har ju vanan inne sedan flera år tillbaka med smuggling av diverse varor som de säljer till hugade svenska parkeringsplatsspekulanter (oftast sprit, men tydligen även senap - rysk).
Citera
2024-02-14, 12:05
  #2
Medlem
sturdyoxs avatar
Laglydiga svenskar känner jättespänning när de begår dessa grova "brott".

Sett en hel del ryska produkter på Ica Maxi btw som fortfarande är kvar. Är bland "importvarorna" allt ifrån kvass, till chips och patéer.
Citera
2024-02-14, 12:08
  #3
Medlem
Sanktionerna omfattar (ännu) inte livsmedel som är producerat i Ryssland. Dock har många butiker och kedjor valt att inte sälja produkter därifrån, som tex Ica och Systembolaget.

Vad var det för märkesnamn på dina varor? Att det heter rysk senap behöver ju inte betyda att den är producerad där. Lidl har till exempel fransk senap i sortimentet, men den tillverkas i Tyskland.
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2024-02-14 kl. 12:10.
Citera
2024-02-14, 12:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sturdyox
Laglydiga svenskar känner jättespänning när de begår dessa grova "brott".

Sett en hel del ryska produkter på Ica Maxi btw som fortfarande är kvar. Är bland "importvarorna" allt ifrån kvass, till chips och patéer.

Nej det gjorde du inte..

https://www.dagligvarunytt.se/markna...tig-markering/

Ica tog bort allt som produceras i Ryssland från sitt sortiment redan i mars 2022, för nästan två år sedan
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2024-02-14 kl. 12:14.
Citera
2024-02-14, 12:12
  #5
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Är du säker på att den ryska senapen var producerad i Ryssland?

Dels omfattas inte matvaror av import-/exportförbudet och dels kan olika produkter saluföras som "rysk".

Jämför t ex med Lindahl's Turkiska Yoghurt, inte är den producerad i Turkiet.
Citera
2024-02-14, 12:14
  #6
Medlem
sturdyoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej det gjorde du inte..

https://www.dagligvarunytt.se/markna...tig-markering/

Ica tog bort allt som produceras i Ryssland från sitt sortiment redan i november 2022

Står ju här din efterblivne:

Citat:
– Det finns ett fåtal varor i vårt sortiment där Ryssland är angivet som tillverkningsland men det rör sig om ett mycket litet antal varor och företagen som vi köper från är inte ryska.

Man kringgår detta så att idioter som du ska bli nöjda. Produkterna är fortfarande tillverkade i Ryssland, men man importerar det ifrån annat EU-land.

Så, ja, det gjorde jag.
Citera
2024-02-14, 12:19
  #7
Medlem
Magic-balls avatar
Finns en Rysk butik här i Göteborg också (Babushka , Järntorget) som säljer alla möjliga matvaror , konserver, karameller ostar osv.

Mest troligt är det samma med den i Malmö att de köper från grossister i väst som i sin tur har Rysk påbrå. Dvs de tillverkar utifrån recept osv. de tagit med sig från sitt hemland men handlar inom väst, annars är det förmodligen alldeles för dyrt som affärsinnehavare köpa in från embargobelagda länder. Jag handlar där då och då, ofta ser jag ex vis Tysk text vid sidan av på etiketterna.

EDIT Ser att ni redan är inne på det spåret.
Citera
2024-02-14, 12:21
  #8
Medlem
Klas-Vegass avatar
Sverige importerar ju fortfarande rysk gas till Sverige via båt. Vi har diskuterat detta.

är det då något att käbbla om en buirk senap? Gas antar jag vi köoper från statliga bolag och senapen lär vara från Olga och Ivans lilla fabrik (och de har inte invaderat någon)
Citera
2024-02-14, 12:24
  #9
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Själv köper jag fiskkonserver från https://www.ryskmat.se/
Citera
2024-02-14, 12:38
  #10
Medlem
Ryskproducerad mat och andra produkter kommer in via Bulgarien.

Det går 2 färjor i veckan mellan Batumi , Poti i Georgienoch Varna i Bulgarien.
40-50 lastbilar per tripp.

Georgierna har inte slutat handla med Ryssarna.

Går dagliga flyg mellan Moskva och Tbilisi. Inte business as usual, men nästan.
Citera
2024-02-14, 13:28
  #11
Medlem
needAlifes avatar
Är mest intresserad av vad det är för polsk butik du hittat? Köper en hel del polska varor på min lokala Ica då de har allt från grymma korvar till körsbärssylt. Men rysk senap låter absolut som något jag också gärna hade testat. Knödel är ju också gott så hade säkert köpt det med.
Citera
2024-02-14, 13:35
  #12
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Sverige importerar ju fortfarande rysk gas till Sverige via båt. Vi har diskuterat detta.

är det då något att käbbla om en buirk senap? Gas antar jag vi köoper från statliga bolag och senapen lär vara från Olga och Ivans lilla fabrik (och de har inte invaderat någon)
Ungefär så. Sanktioner slår generellt alltid mot dem som inte borde beröras medan de rika oligarkerna leker vidare i badhus med pengar. Det enda som händer är att regeringen får mer stöd då folk i gemen får uppfattningen att hela världen är emot dem så om man vill gå bort Putin är breda sanktioner det sämsta alternativet. Sanktioner bör endast inriktas på individer/vissa bolag och inte Olgas och Ivans lilla fabrik. Så har det varit i hundra år, precis lika bra (dåligt) gick det att sanktionera Italien när de gick in i Abessinien 1935. Italienarna slöt istället upp bakom Mussolini.

Samma sak med Sadam Hussein efter de sjuka sanktionerna på 90-talet där Mellanösterns bästa sjukvård totalt krossades och tusentals barn dog i brist på medicin. Den bitterheten mot resten av världen från gemene irakier är nog svår att förstå, det var ju inte direkt deras fel att de styrdes av en totalt galen despot. Men även där slöt de upp runt Sadam då sanktionerna återigen var ruskigt felriktade.
__________________
Senast redigerad av needAlife 2024-02-14 kl. 13:38.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback