Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-09, 17:30
  #1
Medlem
Sommarvikingens avatar
Veganism exploderade i popularitet under 2010 i samband med Instagram och andra sociala medier, nu har det stagnerat lite. Men veganer som äter 100% rått är ganska ovanligt, särskilt i Sverige. Så fort jag hör att nån äter veganskt eller rekommenderar vegetariskt så är det alltid något tillagat. Vare sig det är ett köttsubstitut eller en hemmalagad vegansk rätt.

Hade jag blivit tvingad att äta veganskt så hade jag hellre ätit rå-veganskt. Det är mer tilltalande med råa grönsaker och frukter. Mer enzymer, mer lättsmält etc. Nu är jag inte vegan och kommer aldrig bli men jag dricker rå juice som jag gör själv, regelbundet. Hela grejen med juice-fasta kanske inte är så fel heller även om jag aldrig har testat på det. Vet att många rå-veganer juice-fastar.

Jag kan tänka mig att många argument kommer upp som att: "det är mer mättande om det är tillagat" osv, men i det stora hela så tror jag snarare att det är ett beroende av tillagad mat. Majoriteten av alla människor äter tillagad mat och har gjort sen dom föddes, så att gå över till att bli rå-vegan hade blivit svårt för de flesta cooked fooders. Rå mat är alltid mer färgglad och tilltalande för mig, medans om man tillagar så ser allt så geggigt och grått ut, som en jävla sörja. Veganer som äter köttsubstitut saknar ofta det tillagade köttet dom åt i sitt förra liv, därför har dom också många röda såser för att imitera blod, samma med rå-veganer som häller på röda såser på sina sallader.

Jag har även hört några cooked fooder veganer säga nåt i stil med att "rå-veganism är undernäring och man kan inte överleva som rå-vegan utan man måste äta tillagat". Om man nu inte kan överleva som rå-vegan varför rekommenderas och pushas veganism så mycket? På skolor tvingas barn att äta veganskt i Sverige nu, men det är alltid tillagade rätter och köttsubstitut. Dessa köttsubstitut är väldigt ohälsosamma, gjorda på fröoljor och soja så det hade faktiskt varit nyttigare om dom tvingade barnen att äta rå-veganskt på skolor, men dom tänker väl på kalorier mer än enzymer, näringsämnen etc och bryr sig inte om att det är massa tillsatsämnen och soja i tillagad vegansk mat.

Jag själv äter en rå-kost men den är inte vegansk utan snarare råa animalier i alla dess former, och har gjort så från och till under en 7 års tid. Det slutar alltid med att jag bara vill äta rått igen om jag börjar äta tillagat, men i mitt fall så är det mer en kostnadsfråga, inte en craving för tillagad mat. Jag har alltid varit lite av en anti-vegan men jag måste ändå säga att jag har mer respekt för rå-veganer än cooked fooder veganer. Rå-veganer har mer disciplin. Det ska gå långt och krävas mycket för att en människa ska sluta äta tillagad mat idag.
Citera
2024-03-09, 17:44
  #2
Medlem
auruns avatar
Det är nog så enkelt att tillagat är godare och du kan göra mer av tillagat.
Sen gillar man ju varm mat. Annars skulle väl köttätare och äta kall mat jämt.
Citera
2024-03-09, 17:56
  #3
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Det är nog så enkelt att tillagat är godare och du kan göra mer av tillagat.
Sen gillar man ju varm mat. Annars skulle väl köttätare och äta kall mat jämt.
Rå mat kan vara god också och man kan göra mycket med rå mat. Man kan göra såser och allt möjligt som är 100% exklusivt råa, jag tror snarare att det är en väldig brist på fantasi och okunskap hos cooked fooders, lite tunnelseende och beroende av tillagning. Jag tycker tvärtom att rå mat är godare och tillagad mat har blivit oaptitlig matkoma mat för mig.

Jag är en köttätare som äter rå mat, jag låter mitt kött ligga i lite varmt vatten så det inte tillagas. Det blir fortfarande rumstempererat, och jag kan göra råa såser till köttet. Nu vill jag inte gå allt för OT men, Bara för att det är rått behöver det inte betyda att det är iskallt. Man kan låta frukt och grönsaker stå i rumstemperatur i några timmar. Denna besatthet av värmebehandling måste upphöra nån gång.
Citera
2024-03-09, 18:04
  #4
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Rå mat kan vara god också och man kan göra mycket med rå mat. Man kan göra såser och allt möjligt som är 100% exklusivt råa, jag tror snarare att det är en väldig brist på fantasi och okunskap hos cooked fooders, lite tunnelseende och beroende av tillagning. Jag tycker tvärtom att rå mat är godare och tillagad mat har blivit oaptitlig matkoma mat för mig.

Jag är en köttätare som äter rå mat, jag låter mitt kött ligga i lite varmt vatten så det inte tillagas. Det blir fortfarande rumstempererat, och jag kan göra råa såser till köttet. Nu vill jag inte gå allt för OT men, Bara för att det är rått behöver det inte betyda att det är iskallt. Man kan låta frukt och grönsaker stå i rumstemperatur i några timmar. Denna besatthet av värmebehandling måste upphöra nån gång.
Jag skrev inte att rå mat är äckligt, jag skrev att tillagad mat är godare och man kan göra mer.

Att du tycker rå mat är godare betyder ju inte att majoriteten gör det. Uppenbarligen.
Sen handlar det ju såklart om okunskap också, men jag är rätt säker på att de flesta föredrar tillagad - och varm mat - oavsett.
Citera
2024-03-09, 19:07
  #5
Medlem
Så alla såser innehållande tomat är en imitation av blod?
Citera
2024-03-09, 19:21
  #6
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Så alla såser innehållande tomat är en imitation av blod?
Ja omedvetet så är de det, precis som ketchup. Förr så åt människan direkt från djuret, fullt med blod på händerna och runt munnen. I det moderna samhället så är det inte socialt acceptabelt, sen är det svårare att hitta blod idag så därför använder man ketchup och andra röda såser.
Citera
2024-03-09, 19:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Rå mat kan vara god också och man kan göra mycket med rå mat. Man kan göra såser och allt möjligt som är 100% exklusivt råa, jag tror snarare att det är en väldig brist på fantasi och okunskap hos cooked fooders, lite tunnelseende och beroende av tillagning. Jag tycker tvärtom att rå mat är godare och tillagad mat har blivit oaptitlig matkoma mat för mig.

Jag är en köttätare som äter rå mat, jag låter mitt kött ligga i lite varmt vatten så det inte tillagas. Det blir fortfarande rumstempererat, och jag kan göra råa såser till köttet. Nu vill jag inte gå allt för OT men, Bara för att det är rått behöver det inte betyda att det är iskallt. Man kan låta frukt och grönsaker stå i rumstemperatur i några timmar. Denna besatthet av värmebehandling måste upphöra nån gång.


Äter du rått kött?
Är du inte rädd för toxoplasmer?
Citera
2024-03-09, 19:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Ja omedvetet så är de det, precis som ketchup. Förr så åt människan direkt från djuret, fullt med blod på händerna och runt munnen. I det moderna samhället så är det inte socialt acceptabelt, sen är det svårare att hitta blod idag så därför använder man ketchup och andra röda såser.

hmm intressant

kanske kan stämma
Citera
2024-03-09, 19:48
  #9
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Äter du rått kött?
Är du inte rädd för toxoplasmer?
Det är en påhittad boogieman av läkemedelsindustrin. Det finns inga dåliga bakterier.

https://youtu.be/kUvPzVqB4VE?si=PBU1jkwh6aklWw32
Citera
2024-03-09, 19:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Jag skrev inte att rå mat är äckligt, jag skrev att tillagad mat är godare och man kan göra mer.

Att du tycker rå mat är godare betyder ju inte att majoriteten gör det. Uppenbarligen.
Sen handlar det ju såklart om okunskap också, men jag är rätt säker på att de flesta föredrar tillagad - och varm mat - oavsett.

Tillagad mat är nog mer lättsmält, och känns därför mer mättande när man är hungrig.
En råkostsallad tar väl flera timma innan det kommer ut i blodet, en varm potatisgratäng sitter bättre
Citera
2024-03-09, 19:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Det är en påhittad boogieman av läkemedelsindustrin. Det finns inga dåliga bakterier.

https://youtu.be/kUvPzVqB4VE?si=PBU1jkwh6aklWw32

ok, tack för infon

men rått griskött/kyckling är nu annat där finns trikider eller vad det heter,, risk för bandmask
Citera
2024-03-09, 19:52
  #12
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
ok, tack för infon

men rått griskött/kyckling är nu annat där finns trikider eller vad det heter,, risk för bandmask
Så länge det är från en bra källa så kan man äta det, både fläsk och kyckling. Hade inte gått till ICA och köpt deras kyckling direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback