Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-12, 00:34
  #1
Medlem
Hej på er alla ,,

Jag har under senare tid funderat mycket kring det här med att inte ha kvinnor som just vänner och effekten som det kan ge på ens liv och välbefinnande som man.

De vänskapsrelationer jag haft till kvinnor har jag upplevt som ensidiga , om inte från början så har det i regel blivit så. Vad jag menar med detta är att man friendzonas och det slutar med att hon enbart " pratar ut " hos dig om sina problem med män och så blir man en källa för gratis bekräftelse, likt en brunn. Kort och gott parasiterar hon på dig.

I och med detta menar jag inte att jag direkt föraktar eller tycker illa om kvinnor ,utan mer att jag vänskapsmässigt håller dem på avstånd, jag släpper helt enkelt inte in dem i den zonen. Ser jag tex en kvinna som håller på att tappa sina grejer eller om det är något annat hon uppenbarligen inte klarar av på egen hand så hjälper jag henne, men inte mer än så - precis som jag hade gjort för vem som helst. Dvs jag är vänlig , men har en tydlig gräns för hur långt jag låter det gå. Eftersom det annars övergår i att man blir en simp , vilket för mig är ett ytterst osunt tillstånd för en man att bli försatt i.

Allt detta har fått mig att ta beslutet att inte inleda vänskap med några fler kvinnor. Dem som redan finns i mitt liv , en del av dem kan få stanna tillsvidare och en del har jag börjat överväga att avsluta vänskapen med , just för att jag anser att kontakten är toxisk och osund. Och erbjuds jag deras " vänskap " blir det tack men nej tack. Alltså antingen har jag något djupare med dem eller så får dem bara vara bekanta. Beslutet har fått mig att känna en inre frid och styrka som jag aldrig upplevt förr.

Nu vill jag dock höra era tankar och erfarenheter av detta! Har ni gått igenom samma sak? Har ni mot förmodan en sund vänskap med en kvinna? I vanlig ordning välkomnar jag alla i denna tråden , både dem som instämmer till det jag skrivit och dem som inte gör det!
Citera
2024-03-12, 00:59
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Har en del tjejkompisar, och jag ser väl inte direkt det konstiga i att kompisar pratar om partnerproblem med varandra.
Citera
2024-03-12, 01:11
  #3
Medlem
grungewhores avatar
Jag har ganska många vänninor, utan några baktankar. Vi känner varandra genom gemensamma intressen, så det underlättar förstås. De kan ringa och gråta ut ibland, men jag har män i min vänskapskrets som gör samma sak, så jag ser inget extra med det.

Det låter mer som att du kanske utvecklar känslor för kvinnor som endast vill vara vän?
Citera
2024-03-12, 01:18
  #4
Medlem
Addhocs avatar
Detta förstod jag dåligt. En kompis är väl en kompis oavsett kön. Med dem pratar man om allt möjligt, exempelvis relationsbekymmer.

Du har nog problem med att förstå olika slags relationer och tänker att kvinnor har man bara kärleksrelation med, men de är helt normala människor som man kan ha som kompisar.
Citera
2024-03-12, 01:21
  #5
Medlem
Aldrig haft tjej som kompisar de trodde att jag flörtade

Har sagt det förut kvinnor är inga bra människor att ha att göra med
Citera
2024-03-12, 01:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har ganska många vänninor, utan några baktankar. Vi känner varandra genom gemensamma intressen, så det underlättar förstås. De kan ringa och gråta ut ibland, men jag har män i min vänskapskrets som gör samma sak, så jag ser inget extra med det.

Det låter mer som att du kanske utvecklar känslor för kvinnor som endast vill vara vän?

Ja det har hänt några gånger. Och jag har då kommit till insikten om att det kan vara bättre att hålla sig till andra män just för vänskap. Sedan är för mig vänskap något jag tar på rätt stort allvar , det handlar väldigt mycket om tillit. Och ju mer jag lärt mig om kvinnors psykologi och natur desto mindre manad känner jag mig att ha dem som just vänner. Dem är fan så mycket mer primitiva än man tror , även om vi har ett samhälle som präntar i oss massa annat.

Vidare tänker jag också att det är attraktivt för kvinnor om du inte bara är tillgänglig hur som helst och att du har gränser. En observation jag gjort är att när jag markerat för kvinnor vart gränsen går så har dem ibland blivit ännu mera på.

Sedan är jag 26 år och allt detta jag talar om kanske är lite åldersbetonat, jag vet inte.
__________________
Senast redigerad av volvo230 2024-03-12 kl. 01:26.
Citera
2024-03-12, 01:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Aldrig haft tjej som kompisar de trodde att jag flörtade

Har sagt det förut kvinnor är inga bra människor att ha att göra med

Intressant, låter som du har bra erfarenheter av att inte ha dem som vänner då.

Men tycker ändå alla svar, var och ett har varit intressanta på sitt sätt!
Citera
2024-03-12, 01:33
  #8
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Vad skulle du vilja ha ut av vänskapen för att den ska va sjyst? Du säger att man blir friendzonad. Varför behöver dom ens dra den gränsen för dig om du bara är ute efter vänskap?
Citera
2024-03-12, 01:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Vad skulle du vilja ha ut av vänskapen för att den ska va sjyst? Du säger att man blir friendzonad. Varför behöver dom ens dra den gränsen för dig om du bara är ute efter vänskap?

Ja, för mig kanske det bara är olämpligt att ha kvinnor som vänner. Men det kan ju också vara så att man kan ha vänskapliga intentioner till en början , men att det blir skit av det längre fram. Hur som haver , det har helt enkelt inte funkat.
Citera
2024-03-12, 01:52
  #10
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Ja, för mig kanske det bara är olämpligt att ha kvinnor som vänner. Men det kan ju också vara så att man kan ha vänskapliga intentioner till en början , men att det blir skit av det längre fram. Hur som haver , det har helt enkelt inte funkat.

Klart det inte funkar om du skaffar vänner som du egentligen vill mer med. Vänner vill man inte ligga med. Välj rätt så går det bättre 🙂
Citera
2024-03-12, 01:57
  #11
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Aldrig haft tjej som kompisar de trodde att jag flörtade

Har sagt det förut kvinnor är inga bra människor att ha att göra med
Har du funderat på vad den gemensamma faktorn är med alla tjejer du testat att vara kompis med?

Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Klart det inte funkar om du skaffar vänner som du egentligen vill mer med. Vänner vill man inte ligga med. Välj rätt så går det bättre 🙂
Tycker det funkar ändå. Har vänner jag vill ligga med och vänner som vill ligga med mig. Det går att vara vänner ändå.
Citera
2024-03-12, 01:58
  #12
Medlem
Låter som du inte klarar ha "enkom" vänskapsrelation med en kvinna, utan direkt tycker det ska leda till något sexuellt och gör de titta det, så tycker du kvinnan är "ensidig" och bla bla...

"friendzonar" betyder just att någon inte vill ha en kärleks- eller sexrelation utan enkom vill vara vän, med någon som alltså vill mer.
Du verkar som sagt inte klarar av detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback