Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-02, 23:21
  #1
Medlem
Vad är det som får folk att helt ignorera ens PM? Jag har nyligen sänt två hyfsat långa, välskrivna politiska PM till två olika personer, men inte fått ett ord tillbaka som svar. Som jag sade är det välskrivna politiska inlägg, alltså ingen störande skräppost. Om man tycker jag har helt fel är det bättre att bara skriva "du är dum i huvet hejdå" än att inte svara alls.
Visst kan det vara så att de inte har sett det, men det är jag tveksam till.

Så varför tror/vet ni att folk gör så här?
2024-04-02, 23:28
  #2
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Vad är det som får folk att helt ignorera ens PM? Jag har nyligen sänt två hyfsat långa, välskrivna politiska PM till två olika personer, men inte fått ett ord tillbaka som svar. Som jag sade är det välskrivna politiska inlägg, alltså ingen störande skräppost. Om man tycker jag har helt fel är det bättre att bara skriva "du är dum i huvet hejdå" än att inte svara alls.
Visst kan det vara så att de inte har sett det, men det är jag tveksam till.

Så varför tror/vet ni att folk gör så här?

Svårt att veta säkert eftersom man/jag/vi inte vet vad du har skrivit, men bortsett från det så kan det vara så att de du skrivit till egentligen bara vill att många ska kunna läsa deras inlägg, oavsett kvalitet, och att de därför ignorerar PM som inte kan läsas av ett flertal.
Jo, det kan vara så illa ställt...
2024-04-02, 23:28
  #3
Medlem
SvenHelsings avatar
För att de inte är intresserade av din svada. Det här är primärt ett diskussionsforum. Få användare är intresserade av privata diskussioner.

Själv brukar jag svara, och då svarar jag att om de vill mig något får de ta det i lämplig tråd. Undantag är de jag känner mig lite tjenis med.
2024-04-02, 23:44
  #4
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För att de inte är intresserade av din svada. Det här är primärt ett diskussionsforum. Få användare är intresserade av privata diskussioner.

Själv brukar jag svara, och då svarar jag att om de vill mig något får de ta det i lämplig tråd. Undantag är de jag känner mig lite tjenis med.

Exakt.
En del är bara intresserade av att skriva så mycket som möjligt och framhäva sig själva.
Som nån jag sett som skrivit 17,63 inlägg per dag och totalt 14 090 stycken sedan hen gick med 2022-01-24.

Det är inte alltid saker passar sig i forumet då det kan dra offline.
Det kan vara en anledning till ett privat PM.
2024-04-02, 23:44
  #5
Medlem
Jag orkar inte läsa för långa texter, då skiter jag i det.

Du får kanske skriva kortare?

Politik låter rätt tråkigt att få som ett första PM från en random person med 😛
2024-04-03, 00:57
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Jag orkar inte läsa för långa texter, då skiter jag i det.

Du får kanske skriva kortare?

Politik låter rätt tråkigt att få som ett första PM från en random person med 😛
Där tror jag du är inne på något. Det är rätt weird att posta en politisk wall of text när man inleder en privat konversation med någon. Det blir väldigt påtryckt, och sen förväntas man ge någon form av reflektion?

Ibland händer det också att folk frågar mig saker inom något jag tydligen verkar kunnig inom som de lika gärna hade kunnat starta en tråd om. Då brukar jag förklara att jag inte gillar att få så sådana frågor. Dels för att jag inte vill vara någon privatsupport, men också för att jag vill att andra ska kunna granska det jag svarar ifall jag säger något som är fel. Här är ett exempel på det, med anonymiserad avsändare

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Citat:
Jag tror att Du är juridiskt kunnig.
En fråga om äktenskapsförord:

Om de två som har för avsikt att ingå äktenskap, räcker det med att man skriver ett papper:

"De skulder och tillgångar som innan äktenskapet ingås tillhör var och en bibehålls av var och en."

Och skrivs under av bägge.
Det vet jag inte. Jag hade anlitat en jurist för sådana saker.

Men skicka ogärna PM om sådant du lika gärna kan starta en tråd om istället. Möjligtvis kan du skicka länk till inlägget du vill ha svar på i ett PM.
Ok, uppfattat.

Jag ber om ursäkt för om detta var ett övertramp.
Ingen fara. Det går ju alltid att fråga.

Du har tagit det bättre än vissa andra om man säger så.
2024-04-03, 01:03
  #7
Medlem
jjujjus avatar
För det första man tänker är: detta är en psykiskt sjuk individ på ett forum som söker efter en reaktion och om jag ger den så blir personen en stalker.

Man skickar inte random PM till folk angående en redan befintlig tråd. Vill man diskutera så citerar man i den tråden. Skriver man PM så är man ute efter något annat eller bara socialt efterbliven.
2024-04-03, 02:09
  #8
Medlem
Månsans avatar
Jag svarar i stort sett aldrig på PM. Detta av samma anledning som man undviker att svara telefonförsäljare. Varför ska jag svara? Jag har inte önskat kontakten, slöseri med tid, ytterst osannolikt att jag har något att vinna på närmandet. Ingen vettig människa sätter sig och skriver svar och postar till alla idioter som skickat reklamen som fyller ens brevlåda.

Är det PM från någon gammal respekterad medlem vars namn jag känner igen svarar jag naturligtvis. Men denna kategori utgör högst en promille på forumet.
2024-04-03, 02:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För att de inte är intresserade av din svada. Det här är primärt ett diskussionsforum. Få användare är intresserade av privata diskussioner.
Det är så jag ser det. Ren diskussion. När jag skrev PM:en såg jag inte på PM som något "privat" på det sättet utan bara som diskussion, precis som i en vanlig tråd. Så därför såg jag inget fel i att skicka det till en särskild användare.
2024-04-03, 02:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Jag orkar inte läsa för långa texter, då skiter jag i det.

Du får kanske skriva kortare?

Politik låter rätt tråkigt att få som ett första PM från en random person med 😛
Jag hade haft liknande (om än korta) samtal förr, så det var inte helt "random".
2024-04-03, 02:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Där tror jag du är inne på något. Det är rätt weird att posta en politisk wall of text när man inleder en privat konversation med någon. Det blir väldigt påtryckt, och sen förväntas man ge någon form av reflektion?
Jag tror nog du har funnit problemet. Just det sista med att det kan kännas påtryckt och inget man har bett om. Det var inget jag tänkte på då, men nu kan jag förstå hur någon skulle känna så.

Citat:
Ibland händer det också att folk frågar mig saker inom något jag tydligen verkar kunnig inom som de lika gärna hade kunnat starta en tråd om. Då brukar jag förklara att jag inte gillar att få så sådana frågor. Dels för att jag inte vill vara någon privatsupport, men också för att jag vill att andra ska kunna granska det jag svarar ifall jag säger något som är fel. Här är ett exempel på det, med anonymiserad avsändare
Ett svar som det du citerade var vad jag hade förväntat mig som värstafallsscenario, men det var kanske för mycket att förvänta sig av en främling.
2024-04-03, 03:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Vad är det som får folk att helt ignorera ens PM? Jag har nyligen sänt två hyfsat långa, välskrivna politiska PM till två olika personer, men inte fått ett ord tillbaka som svar. Som jag sade är det välskrivna politiska inlägg, alltså ingen störande skräppost. Om man tycker jag har helt fel är det bättre att bara skriva "du är dum i huvet hejdå" än att inte svara alls.
Visst kan det vara så att de inte har sett det, men det är jag tveksam till.

Så varför tror/vet ni att folk gör så här?
Troligen för att du skriver helt idiotiska saker. Om du var klok hade du inte trott att Internet skulle kunna gissa rätt i den här frågan.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback