Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2024-04-06, 13:23
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Tror du missuppfattat allt.

Om du hade läst artikeln hade du förstått.

"They use electricity to keep their blades rotating slowly in cold weather to prevent them icing up and to power the systems which turn the blades into the wind."

Dvs den genererar ingen el men drar el för att hålla sig igång.

Däremot när det väl blåser så genererar den el. Nackdelen är ju om det är svinkallt, vindstilla och inte genererar någon el, så drar kraftverken el från stamnätet oavsett, och det är väl inte så smart om det är elbrist och man har 1000 vindkraftverk som drar ett par MW
Du har liksom inte haft en tanke på om det kan stämma?

Känner du till hur en generator och motor fungerar?

Tror du på fullaste allvar att man använder sig av energi för att få ett vindkraftverk att snurra?
Citera
2024-04-06, 14:02
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizty
Frekvensen i elnätet spelar ingen roll, vindkraftverk producerar likström.
oavsett vilken teknik som används - finns det en stor växellåda för att höja varvtalet. Rotorn går alltid långsammare än generatorn.
Citera
2024-04-06, 14:10
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du kan ju inte komma med hård fakta nu när tråden har flyttats till "konspirationer"!

TS, berätta mera om din teori, vilka står bakom?
Vilka är det som i slutändan tjänar på detta?

Ja jag kan berätta en historia vilka som låg bakom att Sverige var först med att bygga stora vindkraftverk.
Två stycken. Ett i Maglarp och ett i Näsudden. Och Sverige var också först med att förkasta vindkraften.
Och därmed förlorade Sverige en möjlighet att tjäna stora pengar - Och det blev Danmark som tog hem vinsten istället.

Om du undrar varför - så är svaret att dessa två stora vindkraftverk byggdes enbart för att bevisa vindkraft inte kunde konkurrera med annan kraftproduktion. Det var nämligen Vattenfall och Sydkraft som byggde varsitt vindkraftverk för att undanröja konkurrens. Och de lyckades med siffror 'bevisa' att vindkraft är oduglig. Och Sverige skulle därmed inte satsa på vindkraft. (så nu köper vi våra vindkraftverk från Danmark)..

Det där var verkligen en medveten konspiration, iscensatt och genomförd!
Citera
2024-04-06, 14:35
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Intressant att du tog upp detta, bra analysering och fråga.
Finns en visselblåsare från Nya Zealand eller om det var Australien som jobbat högt uppsatt i ledningen för vindsnurror som berättar om just det här.
Dom drar el för att fungera för att sedan generera skräp el.
Som sedan måste stabiliseras för att passa in i el-nätet.

Jag är lite upptagen just nu men jag ska söka efter videon och återkommer med den där dom berättar hur dom ser att dom fungerar och vad dom kostar.

Herre jesus vad du har druckit cool-aiden, du verkar ju svälja vilka dumheter som helst.
Citera
2024-04-06, 14:38
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ectricity.html


Det är korrekt att ett vindkraftverk behöver ström att driva datorer, styrsystem, motorer, pumpar och avisning av bladen. Det mängden energi är dock en absolut bråkdel av all energi den producerar. Försumbar, och du är en djävla flane som 1) är förvånad 2) ens tar upp det.
Citera
2024-04-06, 14:48
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du har liksom inte haft en tanke på om det kan stämma?

Känner du till hur en generator och motor fungerar?

Tror du på fullaste allvar att man använder sig av energi för att få ett vindkraftverk att snurra?


I vindkraftverket så sitter en synkron trefasmaskin, den funkar beroende på design nästan lika bra som generator och motor. Motorer har högst verkningsgrad när dom körs som motorer och generatorer har högst verkningsgrad när dom körs som generatorer.
Citera
2024-04-06, 14:58
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Dum fråga, kan tyckas.

Men varje gång jag ser vindkraftverk som snurrar får jag en stark känsla att de egentligen är motordrivna.

Nu utgår jag visserligen från mina observationer av andra vindsnurror, t ex sådana som barn brukar leka med.

* De snurrar mycket snabbare, uppenbarligen "fångade av vinden".

* Vanliga vindsnurror har mycket breda och lätta blad, för att fånga vinden. De har också MÅNGA blad. Jag har aldrig sett en vanlig vindsnurra med endast tre blad.

* Vindkraftverken snurrar oerhört långsamt, och dess rörelser tycks inte allsharmoniera med vinden som blåser på plats utan det känns som att rörelsen kommer "inifrån".

* Vindkraftverkens blad är så otroligt smala, samtidigt som de är "klumpiga" till formen dvs inte platta som blad. Som tre pinnar nästan. Hur kan de ens fånga upp vinden?

* Jag kan aldrig dra mig till minnes att jag har sett några kraftverk "fångas av en stormvind" och snurra snabbare, utan de tycks alltid snurra lika jävla långsamt. Hur är det möjligt?

Om det verkligen är VINDEN som får kraftverkens propellrar att snurra, hur kommer det sig då att man kan se enskilda kraftverk som står still medan andra snurrar på exakt samma plats?

Detta var det dummaste jag läst på hela veckan.

Varvtalet på snurran är byggt in i designen och beror på turbinens design, växellådans utväxling och antalet poler i generatorn. När det blåser mer så ökas fältstyrkan och större moment tas ut i samma hastighet.

Jag råder dig gå tillbaka till skolan eller att du har en vuxen med dig när du försöker tänka.
Citera
2024-04-06, 21:51
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad har hen rätt i? Att vindkraftverk drivs av el?

Förklara.
Fast det var inte det jag svarade på
Citera
2024-04-06, 21:51
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej. Vindkraftverk drivs inte av el, så där är det fel.
Fast det var inte på det jag svarade
Citera
2024-04-07, 06:41
  #118
Medlem
Tervulls avatar
https://www.smhi.se/forskning/forskn...havet-1.202627

Hela rapporten från smhi kommer presenteras våren 2024 så det är nog nära nu. P
Citera
2024-04-07, 11:38
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Detta var det dummaste jag läst på hela veckan.

Varvtalet på snurran är byggt in i designen och beror på turbinens design, växellådans utväxling och antalet poler i generatorn. När det blåser mer så ökas fältstyrkan och större moment tas ut i samma hastighet.

Jag råder dig gå tillbaka till skolan eller att du har en vuxen med dig när du försöker tänka.

Plus det att bladens pitch (vinkel) kan aktivt ändras efter behov precis som det görs på propellerflygplan.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback