Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 04:32
  #1
Medlem
Mohaves avatar
Jag har en vän som i höstas frågade mig om han kunde låna 2000 kr av mig veckan före löning eftersom han hade det tight. Jag ställde förstås upp. Han återbetalade så fort han fått lönen.

Grejen är att nu har samma sak börjat hända i stort sett varje månad. Jag har inga ekonomiska problem med det, men det känns ändå lite osunt.

Vill inte moralisera, men skulle han inte kunna dra ner lite på sina utgifter en månad, så slipper vi detta som börjar bli ett litet irritationsmoment i vår vänskap?
Citera
2024-04-07, 04:37
  #2
Medlem
Pungsvings avatar
Säg till din vän att detta lånandet av pengar har blivit till ett irritationsmoment i er vänskap. Låt honom tänka på det. Han slutar nog efter det.
Citera
2024-04-07, 05:16
  #3
Medlem
sebastian66s avatar
Om han kör med samma system så påpeka att April månad är tuff för mig så du
får nog hitta en annan lösning. Hur kommer det sig att du alltid ligger back kompis?
Inga planer på att dra ner på något så du kommer på fötter. Det kanske funkar på detta viset så han kanske inser och inte frågar i Maj månad.
Citera
2024-04-07, 05:16
  #4
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Säg till din vän att detta lånandet av pengar har blivit till ett irritationsmoment i er vänskap. Låt honom tänka på det. Han slutar nog efter det.
Jo, men om han behöver pengarna är det väl taskigt att neka? Jag är inne på att ge honom tips om hur han kan spara på utgifterna. Han super mycket ute på krogen. Om han ibland byter till att handla sin sprit på bolaget och super hemma i stället ibland så skulle han snabbt slippa låna?

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om han kör med samma system så påpeka att April månad är tuff för mig så du
får nog hitta en annan lösning. Hur kommer det sig att du alltid ligger back kompis?
Inga planer på att dra ner på något så du kommer på fötter. Det kanske funkar på detta viset så han kanske inser och inte frågar i Maj månad.
Tack! Jag vill säga detta, men på ett sätt som inte moraliserar över honom.
Citera
2024-04-07, 05:24
  #5
Medlem
sebastian66s avatar
Tänk inte på moral du kan ha problem som han med liksom. Bara kör på detta skulle han komma månaden efter får du köra med att bilen ska på service och jag behövde hjälpa morsan denna månad.
Om han fortfarande frågar efter månad 3 då har han uppenbara problem. Men detta kan förskjuta hans lånande så att han fattar han måste hitta en annan lösning.
Citera
2024-04-07, 05:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tänk inte på moral du kan ha problem som han med liksom. Bara kör på detta skulle han komma månaden efter får du köra med att bilen ska på service och jag behövde hjälpa morsan denna månad.
Om han fortfarande frågar efter månad 3 då har han uppenbara problem. Men detta kan förskjuta hans lånande så att han fattar han måste hitta en annan lösning.

Kan instämma att din taktik fungerar väl för att slänga iväg en välmenad hint, ibland för väl för när jag nekat lån har vissa helt slutat höra av sig igen överhuvudtaget.
I de fallen där den sista tråden vänskapen hänger i är att jag kan nyttjas som bank så var det bara positivt att de kunde avslutas utan dramatik.
Citera
2024-04-07, 05:56
  #7
Medlem
Mohaves avatar
Jag råkar veta att han ibland går till prostituerade. Vill inte moralisera över det, men om han kunde nöja sig med att runka en månad så skulle han inte behöva låna pengar.
Citera
2024-04-07, 06:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag råkar veta att han ibland går till prostituerade. Vill inte moralisera över det, men om han kunde nöja sig med att runka en månad så skulle han inte behöva låna pengar.
Då du ingår i hans budget så tycker han att han har råd, om han gör det så har han i "sin budget" pengar över till annat.
Du får fostra/ifrågasätta.
Citera
2024-04-07, 06:06
  #9
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då du ingår i hans budget så tycker han att han har råd, om han gör det så har han i "sin budget" pengar över till annat.
Du får fostra/ifrågasätta.
Det är precis det jag försöker undvika att göra. Ska jag bli något slags moralisk överstepräst?
Citera
2024-04-07, 06:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det är precis det jag försöker undvika att göra. Ska jag bli något slags moralisk överstepräst?
Du måste ju veta vad "dina pengar" används till och om du ser det som "bra investering".
Citera
2024-04-07, 06:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du måste ju veta vad "dina pengar" används till och om du ser det som "bra investering".
Det är ju han som utnyttjar dig som ett räntefritt smslån. Ni är bara en oförutsedd kostnad ifrån att han kommer avsluta er vänskap och strunta i att betala tillbaka.
Citera
2024-04-07, 06:25
  #12
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Det är ju han som utnyttjar dig som ett räntefritt smslån. Ni är bara en oförutsedd kostnad ifrån att han kommer avsluta er vänskap och strunta i att betala tillbaka.
Nej. Vi är vänner sen länge. Och han kommer inte att offra vår vänskap för några tusenlappar. Inte jag heller. Men han borde kamma sig nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback