Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 07:48
  #229
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenavholmen
Havremjölk - 1dl havregryn per 1 liter mjölk- en nypa salt och några droppar matolja för 25-30kr är väldigt mycket ocker.

Ok detta var litet fascinerande. Gör ju inte av med enorma mängder havremjölk direkt utan har mest i kaffe men kul att testa!

Hittade ett recept. https://www.koket.se/sa-gor-du-egen-havremjolk
Citera
2024-04-17, 09:26
  #230
Medlem
Jag har inte lusläst hela tråden. Bara skummat den.
Ber om ursäkt för det.

Det fler skulle behöva reflektera över är följande:

Pengar är skuldsedlar för tid.
Alltså, vi säljer tid och får en skuldsedel som vi kan använda för att köpa tid.
Även produkter är tid.

En vanlig "knegare" har ca 1000 kr rent i på kontot efter en arbetsdag på 8 timmar sålda till arbetsgivaren.

Ett kilo potatis för 9 kr motsvarar 4,5 minuters arbete. Man odlar inte ett kilo potatis på 4,5 minuter. Alltså är det helt klart värt att köpa potatisen.

Många hantverkartjänster kostar ca 1000 kr/tim inkl moms.
Det betyder att arbetaren måste jobba 1 dag/8 timmar för att betala hantverkaren 1 timme.

Tar målaren 15.000 kr för att måla om ett rum måste löntagaren jobba 15 hela dagar eller 120 arbetstimmar eller varje hel Lördag och Söndag i 7 veckor för att det ska löna sig att inte göra det själv. Alltså tror man att man kan måla rummet själv fortare än 10 helarbetsdagar är det affär.

Dagens lunch på lunchrestaurang, en tallrik falukorv med makaroner =130 kr/62 minuter. Alltså över 1 timmes arbete åt skogen för en dagens lunch. Då är det bara 7 timmar kvar den dan till huslånet.

En middag på lolkalkrogen, 1500 kr = 1,5 arbetsdagar eller 12 arbetstimmar för att betala för godsakerna.

En märkesbilverkstad tar 2-2.500 kr/tim. Bilmekanikern som jobbar där måste jobba en hel vecka för att kunna köpa 2 tim hos sin arbetsgivare.

Familjejuristen tar 4.000 kr/tim. Arbetaren måste jobba nära en hel vecka för att köpa EN timme.

En resa till Thailand med frugan och ungarna i 14 dagar kostar 80.000 kr = 4 hela månadslöner!! 80 arbetsdagar eller 640 arbetade timmar.

Huslånet på 3,5 miljoner = 16år/3.500 hela arbetsdagar/ 28.000 timmar om man tar HELA lönen. EXKLUSIVE RÄNTA!

Och folk tycker att det är värt det.

Jag vet en som betalade 1.500 kr för att få bilen bärgad 1.5 km till en mack när den fått slut på bensin.
Betala 1,5 arbetsdag eller 12 arbetstimmar för att slippa gå 30 minuter och hämta en reservdunk..

Ingen har respekt för pengars värde längre.

Det finns ett otroligt utrymme för eget arbete där man kan spara massor med tid och pengar.
Citera
2024-04-17, 13:25
  #231
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Jag har inte lusläst hela tråden. Bara skummat den.
Ber om ursäkt för det.

Det fler skulle behöva reflektera över är följande:

Pengar är skuldsedlar för tid.
Alltså, vi säljer tid och får en skuldsedel som vi kan använda för att köpa tid.
Även produkter är tid.

En vanlig "knegare" har ca 1000 kr rent i på kontot efter en arbetsdag på 8 timmar sålda till arbetsgivaren.

Ett kilo potatis för 9 kr motsvarar 4,5 minuters arbete. Man odlar inte ett kilo potatis på 4,5 minuter. Alltså är det helt klart värt att köpa potatisen.

Många hantverkartjänster kostar ca 1000 kr/tim inkl moms.
Det betyder att arbetaren måste jobba 1 dag/8 timmar för att betala hantverkaren 1 timme.

Tar målaren 15.000 kr för att måla om ett rum måste löntagaren jobba 15 hela dagar eller 120 arbetstimmar eller varje hel Lördag och Söndag i 7 veckor för att det ska löna sig att inte göra det själv. Alltså tror man att man kan måla rummet själv fortare än 10 helarbetsdagar är det affär.

Dagens lunch på lunchrestaurang, en tallrik falukorv med makaroner =130 kr/62 minuter. Alltså över 1 timmes arbete åt skogen för en dagens lunch. Då är det bara 7 timmar kvar den dan till huslånet.

En middag på lolkalkrogen, 1500 kr = 1,5 arbetsdagar eller 12 arbetstimmar för att betala för godsakerna.

En märkesbilverkstad tar 2-2.500 kr/tim. Bilmekanikern som jobbar där måste jobba en hel vecka för att kunna köpa 2 tim hos sin arbetsgivare.

Familjejuristen tar 4.000 kr/tim. Arbetaren måste jobba nära en hel vecka för att köpa EN timme.

En resa till Thailand med frugan och ungarna i 14 dagar kostar 80.000 kr = 4 hela månadslöner!! 80 arbetsdagar eller 640 arbetade timmar.

Huslånet på 3,5 miljoner = 16år/3.500 hela arbetsdagar/ 28.000 timmar om man tar HELA lönen. EXKLUSIVE RÄNTA!

Och folk tycker att det är värt det.

Jag vet en som betalade 1.500 kr för att få bilen bärgad 1.5 km till en mack när den fått slut på bensin.
Betala 1,5 arbetsdag eller 12 arbetstimmar för att slippa gå 30 minuter och hämta en reservdunk..

Ingen har respekt för pengars värde längre.

Det finns ett otroligt utrymme för eget arbete där man kan spara massor med tid och pengar.

hihi. Jo så kan man också se på saken såklart.
Men för dom som har tummen mitt i handen tror jag dom tycker det är värt att betala yrkesmän så att det blir riktigt gjort. Annars kan det gå fort och fel och bli riktigt jävla dyrt istället.

Ponera att Bengt 47 år, jobbar som mellanchef på HR vid skandia liv försäkringar. Gift 3-barns far och bor i förort 175m2 ska byta golv och element på övervåningen.
Finns inte en chans i helvetet att han betalar över 70 000 kr bara i lön till hantverkare för tre dagars jobb. Han har en snickarlåda med verktyg nånstans och köpte en splitterny borr + set från biltema förra året när dottern ville hänga upp en tavla.

Bengt fixar det här själv på semestern. Han hittade nåt som hette klickgolv på rusta för 99 spänn kvadratmetern! Som ett lego. Hur svårt kan det vara?
Elementen är det bara skruva bort och fästa på nån vattenledning. Det har han sett på youtube.

På semestern får Bengt ett raseriutbrott och kastar hammaren genom fönstret när han inte får bort det gamla golvet och river sönder foten på en spik på en gammal regel.
När han bestämmer sig för att byta elementen istället så går en ledning sönder när han har sönder den med polygripen han fick låna av svärfar. Han sitter i telefonkö i 1,5 timmar till sitt vattenbolag som frågar honom varför han inte stängt av kranen till huvudledningen för vattnet?
Den visste han inte om och vart den fanns. När han fick av den så hade vatten läckt genom golvet ned till köket och vardagsrummet och kortslutit tv´n och stereon som gick sönder.

Han anklagar sin fru för att det gått fel och kallar henne för en fet padda. Paddan lämnar honom redan samma kväll och tar barnen med sig till sin syster i Lidköping och där tänker dom vara kvar hela semestern.

Bengt sitter nu på övervåningen med ett halvt rivet golv och vattenskadat hus och önskar han kunde vrida tiden tillbaka och ge hantverkarna det dom begärt.
Citera
2024-04-19, 20:22
  #232
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Dom kräver tid, vatten och sol. Och vid beredningstillfället behövs lite kemikalier och salt - billigt. Ser man det som en nyttig hobby är tiden inga problem enligt mig och därmed väldigt billig.


Så är det, men om man har annat att göra så kanske det inte är värt. Nästa gång om det blir någon, ska jag se till att hålla sniglarna borta. Skörda tidigare så kan man hänga bladen ute till de blir torra.
Fortfarande inget som lönar sig med tanke på arbetsinsatsen men kul.

Samma med t.ex. potatis, när den är som billigast så kan man aldrig konkurrera med det priset.
Jag räknar på runt 1000kr/tim för mitt arbete för det är vad jag fakturerar i vanliga fall, räknar man med att eget arbete är gratis så blir det förstås en helt annan sak.

OT så är det lätt att göra men om man räknar in arbetsinsatsen så kanske det inte är värt.
Citera
2024-04-29, 13:23
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Byta däck, tar 15 min ändå betalar folk 300-500kr för hjulskifte. Även enklare service, byte av bromsar etc. Förstår om man har en ny bil och vill behålla värdet genom att gå till auktoriserad verkstad men för äldre bilar kan man göra mycket själv.

Håller egentligen med. Hade jag bott i villa med eget garage hade jag absolut fixat själv. Men släpa sina jävla däck upp och ner till vindsförrådet två gånger om året? Nej tack, då betalar jag hellre 2000 om året för skifte inklusive förvaring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback