Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-21, 09:35
  #37
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Ja, det är dessa jag menar, även om de snarare är öglor av tråd än hål.

Det fanns både och. Jag har stansat små hål med läderstans och därefter sytt kanterna och jag har gjort öglor av tråd, men då bör man använda någon särdeles stark trådtyp.

Problemet med bara trådöglorna blir att utmärkelserna ofta "dinglar" lite fritt. De får inte den där väl fästa looken utan rör sig mycket när bäraren rör sig. Om man istället gör hålversionen, syr upp kanterna för att förhindra fransning och trär på en styvare pappbit på nålen när den är på insidan av plagget, så kan man få till en mycket bättre sittande medalj eller märke. Detta rör sig främst om de medaljer som ofta sitter på fickan.

När det gäller just järnkors och, framförallt skulle jag säga, tyska korset i guld eller silver, så är detta nästan ett måste, då de ofta är mycket tyngre än stansade stormmedaljer eller den mindre utmärkelsen för sårade i strid. I mitt tycke bör man, på så många utmärkelser så är möjligt, försöka få tag på dem med skruvad fästplatta baktill.
Citera
2024-04-21, 11:11
  #38
Medlem
T-80Us avatar
Just detta med att medaljerna gärna dinglade lite fritt var något man också försökte åtgärda något genom att göra järnkorset av 1 klass välvd, detta gjordes under båda världskrigen och gav mer stabilitet i sidled när armarna var böjda inåt kroppen istället för helt raka. Standardutmärkelsen var inte välvdd, men det gick att köpa en välvd variant för egna pengar, förutsatt att man kunde uppvisa urkund och medalj för tilldelad utmärkelse.

Första världskrigsexempel: https://live.staticflickr.com/6032/6...559a1bb3_b.jpg
Andra världskrigsexempel: https://assets.catawiki.com/image/cw...dff1752fc1.jpg
Citera
2024-04-21, 17:44
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det fanns både och. Jag har stansat små hål med läderstans och därefter sytt kanterna och jag har gjort öglor av tråd, men då bör man använda någon särdeles stark trådtyp.

Problemet med bara trådöglorna blir att utmärkelserna ofta "dinglar" lite fritt. De får inte den där väl fästa looken utan rör sig mycket när bäraren rör sig. Om man istället gör hålversionen, syr upp kanterna för att förhindra fransning och trär på en styvare pappbit på nålen när den är på insidan av plagget, så kan man få till en mycket bättre sittande medalj eller märke. Detta rör sig främst om de medaljer som ofta sitter på fickan.

När det gäller just järnkors och, framförallt skulle jag säga, tyska korset i guld eller silver, så är detta nästan ett måste, då de ofta är mycket tyngre än stansade stormmedaljer eller den mindre utmärkelsen för sårade i strid. I mitt tycke bör man, på så många utmärkelser så är möjligt, försöka få tag på dem med skruvad fästplatta baktill.

Kände inte till hålversionen. Håller med om att det ser bättre ut med en fäst look utan dingel. Jag har dock gjort öglor med en tjock tråd.

Har du någon erfarenhet av wehrmacht.es?
Citera
2024-04-21, 20:11
  #40
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Kände inte till hålversionen. Håller med om att det ser bättre ut med en fäst look utan dingel. Jag har dock gjort öglor med en tjock tråd.

Har du någon erfarenhet av wehrmacht.es?

Ja, jag har köpt smågrejor därifrån, men aldrig något större, som en vapenrock eller skärmmössa eller så. Skiftande kvalitet, det är väl nedsidan med dem. När det är bra är det riktigt bra, när det är dåligt är det, ja... Dåligt.

Jag har sett och klämt på deras brunskjorta och den är i riktigt bra kvalitet.
Citera
2024-04-21, 22:22
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, jag har köpt smågrejor därifrån, men aldrig något större, som en vapenrock eller skärmmössa eller så. Skiftande kvalitet, det är väl nedsidan med dem. När det är bra är det riktigt bra, när det är dåligt är det, ja... Dåligt.

Jag har sett och klämt på deras brunskjorta och den är i riktigt bra kvalitet.

Håller man på med ett uniformsbygge så verkar det vara så att man kan få köpa olika delar från olika försäljare, då kvaliteten just varierar. Vad gäller färger så kan färgen grön, mer specifikt vad gäller vapenfärger, variera en del. Det kan t.ex. stå "light green", och så är färgen mörkgrön, eller så kan två olika nyanser/vapenfärger som båda är gröna vara nästan precis samma.

Vad säger du om dessa?

https://www.wehrmacht.es/en/ss-shoul...oards-sew.html
Citera
2024-04-22, 06:39
  #42
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Håller man på med ett uniformsbygge så verkar det vara så att man kan få köpa olika delar från olika försäljare, då kvaliteten just varierar. Vad gäller färger så kan färgen grön, mer specifikt vad gäller vapenfärger, variera en del. Det kan t.ex. stå "light green", och så är färgen mörkgrön, eller så kan två olika nyanser/vapenfärger som båda är gröna vara nästan precis samma.

Vad säger du om dessa?

https://www.wehrmacht.es/en/ss-shoul...oards-sew.html

De ser väl okej ut, silvertråden ser lite trött ut kan jag tycka, sen är ju SD extremt svårt att bygga uniform av, då det ofta är den skiffergrå tricot-uniformsfärgen på deras uniformer, men 90-95% av alla skärmmössor är i Waffen-SS fältgrå.
Citera
2024-04-22, 07:23
  #43
Medlem
Pungsvings avatar
https://www.gunbroker.com/All/search...niform&Sort=13
Citera
2024-04-22, 12:43
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
De ser väl okej ut, silvertråden ser lite trött ut kan jag tycka, sen är ju SD extremt svårt att bygga uniform av, då det ofta är den skiffergrå tricot-uniformsfärgen på deras uniformer, men 90-95% av alla skärmmössor är i Waffen-SS fältgrå.

Eller Sipo för den delen, men det kanske är samma sak uniformsmässigt. I vilket fall kunde det väl variera lite i färg för officerare eftersom de fick låta skräddare sy upp deras uniformer.
Citera
2024-04-24, 19:33
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cokeer
Tack för tipsen, men lägg dig inte i vad jag tycker är intressant eller inte. Jag startade bara tråden för att få råd om var man kan köpa uniformen.

Uppdatera gärna om det går.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback