Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-22, 21:42
  #25
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Det är lugnt gubben, jag bara förklarade.

Nej, inget speciellt intresse för klockor. Är bara så otroligt medveten, det är nästan kusligt.

Medveten om vad? 😃

Hypen är som alla andra hypes. Folk ska bara ha för att alla andra har utan att ens veta vad det är dom egentligen har på sig.

Om jag får en klocka i present så ger jag bort den!
Citera
2024-04-23, 04:23
  #26
Medlem
Pungsvings avatar
Det finns ingen hype runt klockor. Bara en massa reklamartiklar. Möjligtvis en hype runt skapandet av reklamartiklarna för reklammakarna är stressade.
Citera
2024-04-23, 04:46
  #27
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Det går i vågor det där, jag har flippat klockor i snart 40 år och intresset bland "icke klocknördar" kommer och går, just nu är det på topp och varenda lallare ska ha Rolex.
Går man tillbaka till tex runt 2010 så var det fan omöjligt att sälja en Rolex....tex. jag hade möjlighet att köpa två klockor via en pantbank då, en Omega seamaster år 2000 eller en Rolex Submariner Pepsi Gen 1.
Omegan kostade 10000kr och Rollen 13000kr
Jag köpte Omegan, med facit i hand skulle jag köpt Rolexen.
Citera
2024-04-23, 07:20
  #28
Medlem
simba_rocks avatar
Att det är en trend förstår jag, men nu har man plockat ett antal personer på väg ut från Sverige med klockor. Har dessa trendklockor samma värde i Turkiet, Somalia typ Uzbekistan ?
Citera
2024-04-23, 08:37
  #29
Medlem
Zoomalierns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Varför denna hype kring klockor? Känns som många på sistone har börjat intressera sig för klockor och dyra sådana. Enligt mig är Rolex och alla andra märken bara skärp. Hade jag fått en helt ny Rolex nu hade jag tackat nej/slängt den i soptunnan, jag är betydligt större än så. Varför ska man ens ha en sådan dyr klocka? Inte ens snygga. Om man gillar designen finns billigare alternativ för några hundra. Själv kör jag på en träklocka från Televerket, inte dyr alls, inte flashig alls, men bra med en rik historia, haft den sen Vasaloppet 89. Kan det röra sig om mindervärdeskomplex, materialism och dålig självkänsla?

Rolexklockan eller vad det nu är är hårdvaluta, en grej man kan lägga pengar på och så stannar pengarna kvar där. Lite som en guldtacka.

Att det är fler som vill ha sådana beror på att babbekultur är gangsterkultur.
Citera
2024-04-23, 15:39
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Att det är en trend förstår jag, men nu har man plockat ett antal personer på väg ut från Sverige med klockor. Har dessa trendklockor samma värde i Turkiet, Somalia typ Uzbekistan ?

Samma värde och mycket enklare att flyga under radarn/att transportera 500K+ på handleden än sedlar eller guldmynt.
Citera
2024-04-23, 15:45
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Varför denna hype kring klockor? Känns som många på sistone har börjat intressera sig för klockor och dyra sådana. Enligt mig är Rolex och alla andra märken bara skärp. Hade jag fått en helt ny Rolex nu hade jag tackat nej/slängt den i soptunnan, jag är betydligt större än så. Varför ska man ens ha en sådan dyr klocka? Inte ens snygga. Om man gillar designen finns billigare alternativ för några hundra. Själv kör jag på en träklocka från Televerket, inte dyr alls, inte flashig alls, men bra med en rik historia, haft den sen Vasaloppet 89. Kan det röra sig om mindervärdeskomplex, materialism och dålig självkänsla?


Hypen är över. Nu återstår de personer som verkligen gillar och uppskattar klockor. Svårare nu att göra de pengar de tidigare gjort på bla Rolex. Vilket är bra.

Du undrar varför denna hype.

Jag köpte en Rolex Rainbow Daytona och sålde ett par månader senare och fick 3 ggr så mycket som jag gav.

Vissa klockor håller sitt värde bra.
Manligt smycke.
Stil.
Old school.
Fint hantverk.


DÄRFÖR!
Citera
2024-04-24, 12:38
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Märks att du inte vistas i miljöer där riktigt framgångsrika människor rör sig. I så fall skulle du veta att rika människor definitivt ofta har kvalitetsur. De gillar kvalitet. Det ska iofs erkännas att många bytt till smartklockor men många bär fortfarande mekaniska ur.

Vet inte hur många Pateks och PM Rolexar jag såg på Bora Bora till exempel. Minns fortfarande en silverräv med fotomodellsnygg tjej i 33-årsåldern som bar en Yachtmaster II i helguld och en snygg asiatisk kvinna i på ett femstjärnigt hotells barnavdelning som nonchalant bar på en oysteflex yachtmaster i roseguld. Ren och skär klass! Särskilt silverräven. Han hade kunnat bära något diskret, men vid en viss nivå bestämde han sig nog att han inte gives a fuck så att säga.
Beror ju på vad man menar, du syftar på en nyrik del av befolkningen som är "framgångsrika" kan ju vara så att man syftade på old money där man ofta (inte alltid) är mer sparsam med att hänga på sig vräkiga och i många fall fula produkter i reklamsyfte.

Där är ju kanske så att farfars Calatrava är mer eftersträvansvärd än en ny RM eller YM som förövrigt är riktigt avskyvärda skapelser som totalt totalt ruinerar Rolex på all form av elegans. RM har ju dock rika och smaklösa som målgrupp så det kan man ju inte säga så mycket om.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback