Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-13, 15:14
  #1
Medlem
Nemesis1s avatar
Hepatit C FAQ

Q: Vad är hepatit?
A: Hepatit betyder leversjukdom, och förekommer i väldigt många former. Man kan få hepatit av exempelvis alkohol och mediciner, och man kan smittas av hepatitvirus. Denna text kommer att handla om den sistnämnda kategorin, och främst hepatit C virus (HCV).

Q: Vad är då hepatit C?
A: Hepatit C är ett blodsburet virus som sakta men säkert skadar levern. Levern helas visserligen igen, men eftersom ärr bildas kan levern till sist sluta fungera p.g.a. av alla ärr. Detta tillstånd kallas levercirros, och kan leda till döden om man inte får en levertransplantation. HCV kan också leda till levercancer.

Q: När upptäcktes hepatit C?
A: Man har länge kännt till hepatit A och B, som i folkmun har kallats gulsot, men det var inte fören 70-talet som forskare lade märke till att det fanns gulsot som inte var hepatit A eller B. Man kallade dessa fall för "non-A, non-B hepatitis", men man visste inte exakt vad det var fören 1989. Men även om man medicinforskare kännt till HCV under hela 90-talet så har det inte talas så mycket om det hos allmänheten. Detta är kanske p.g.a. den enorma uppmärksamheten som HIV fått, vilket har gjort att HCV kommit lite i skymundan.

Q: Hur vanligt är hepatit C?
A: Bland sprutnarkomaner är det väldigt vanligt! Mer en regel än ett undantag, faktiskt. I skrivandes stund beräknar man att 70-80% av alla som injicerar gatudroger och olagligt införskaffade mediciner är positiva (HCV+). Dessa siffror gäller Finland, men de ser ungefär likadana ut i Sverige, USA och Storbritannien och gäller högst antagligen i merparten av västvärlden. Dock så är det säkert de flesta av personerna i dessa undersökningar personer med svåra missbruksproblem, medan vanliga brukare inte lika ofta kommer till myndigheternas kännedom. Därför är HCV kan procenten smittade droginjicerare nog vara lite lägre, p.g.a. att inte så många sporadiska och/eller försiktiga användare deltagit i undersökningarna.

Bland folk som inte injicerar droger är hepatit C givetvis inte alls lika vanligt, men det förekommer. Innan 90-talet testade man t.ex. inte blodtransfusioner för HCV, så en hel del människor smittades på det sättet. Professionella västerländskare tatuerare är noga med att deras verktyg är rena, men tatuerar man sig t.ex. i tredje världen eller i fängelse så finns risken att man får HCV. Sen kan man även smittas om råkar sticka sig på en infekterad kanyl (som t.ex. ligger på marken, eller som man hanterar om man jobbar inom vården), eller på vilket sätt som helst som blod kan komma i kontakt med blod. Att dela tandborste eller rakhyvel med en infekterad är t.ex. att utsätta sig för en onödig risk.

Mycket av informationen på internet om heptait C är har tillkommit med "copy-paste"-metoden, och därför står det på många ställen att man kan smittas genom att dela snortrör. Detta gäller förstås bara om någon person blöder näsblod då han eller hon snortar, och blodet sedan på något sätt kommer upp i en annan persons blodomlopp vid en annan snortning. Risken att sedlar skall innehålla HCV är nog inte särskilt stor, och ännu mindre är risken att det torkade blodet isåfall skall komma upp i näsan på en annan snortare och smitta honom eller henne.

Q: Kan hepatit C smitta via sex?
A: HCV är som sagt blodburet. Om smittat blod kommer i ditt blodomlopp så är du smittad. Normalt innebär sex ingen blodkontakt, och således borde det vara lugnt. Men om du t.ex. skulle råka sex med/vara en tjej som är oskuld eller har mens finns det ju en viss risk. S&M-sexlekar (piskor och sånt) och analsex ökar också riskerna. Förutom att se till att ingen har några sår i skrevet så är det förstås kondom som är skyddet som gäller. Glidmedel är ett annat alternativ minskar också friktionen och risken för sår. HCV kan förstås också smitta via tungkyssar, så har man sår i munnen, tungpiercings som inte är ordentligt läkta, etc gäller det att se upp.

Q: Smittar hepatit från mor till barn vid förlossningar?
A: Det är möjligt, men inte alls vanligt. Och HCV smittar inte via bröstmjölk.

Q: Jag har hört att man kan rena smittade verktyg om man sköljer dem med varmt vatten och kanske lite starka kemikalier?
A: Visst, alla organismer kan dö, och HCV är inget undantag. Men det räcker ju med att några få celler skall överleva för att du skall bli smittad, så det är nog att utsätta sig för en väldigt onödig risk. Det finns rapporterade fall av folk som skjutit med infekterade verktyg som de behandlat på olika sätt, och klarat, men det finns också många som infekterats trots att de sköljt ur verktygen. Bunkra upp med lite verktyg istället, de finns att köpa lagligt på apotek i Finland, Danmark och Norge och man kan också beställa sprutor och kanyler på internet. I Malmö finns även en sprutbytesstation.

Q: Smittar Hepatit C via blandkoppar och skedar?
A: Om det kommit infekterat blod i koppen (t.ex. genom att någon först injicerat och sen använt samma nål eller pump för att hämta mer ur samma kopp) så kan man bli smittad. Om var och en som använder koppen bara använder sitt eget lösningsvatten och sköljer ur koppen mellan att olika personer använder den är förstås risken inte lika stor, men den är fortfarande precis lika onödig att ta.

Q: Vilka symptom ger hepatit C?
A: Många som är infekterade har symptom som då och då "blommar upp". Dessa innebär att huden och ögonvitorna blir gula (därav namnet gulsot), att pisset blir brunt och skiten vitgrå. Man kan också må väldigt illa och kräkas. Men inte alla får dessa symptom. Vissa får bara mildare symptom som värk i höger sida och i lederna, nedstämdhet, nedsatt aptit, nedsatt ämnesomsättning och känslan av att cigaretter inte längre smakar lika bra. Många känner inte ens av några symptom alls, eller liter så lite av symptomen att de aldrig inser att de har HCV.

Att du inte får några symptom betyder dock inte att sjukdomen inte skadar dig. Som sagt så inflammeras levern och dess sönderbrytning är en process som fortskrider långsamt. Man beräknar att en tredjedel av de infekterade får cirrosis inom 20 år och en tredjedel inom 30 år. Den återstående tredjedelens levrar skadas så långsamt att de inte hinner få någon cirros under livet, men det betyder ju fortfarande inte att HCV inte skadar dem. Har man HCV måste man ju fortfarande akta sig så att man inte smittar andra, och det är också bäst att undvika alkohol, eftersom det påskyndar skadorna på levern. Att samtidigt vara infekterad med hepatit B gör också att man skadas snabbare.

Om man kör hårt på droger kanske det känns onödigt att bry sig om man får/har HCV eller inte, eftersom det ändå känns väldigt osannolikt att man lever i 20 år, men det kan ju faktiskt hända att saker och ting förändras och att man tar tag i sitt liv en dag. Så även om man inte har några symptom kan det löna sig att hålla sig borta från alkohol och vaccinera sig mot hepatit B.

Q: Vad är skillnaden på akut och kronisk hepatit C?
A: Då man först smittas så börjar kroppen kämpa emot smittan. Man utvecklar antikroppar som försöker rena blodet från viruset. Tiden då detta sker, som tar upp till sex månader, kallas den akuta fasen av sjukdomen. I vissa fall lyckas kroppen (ca 25% av fallen, det varierar lite mellan olika folkgrupper, men mer om det senare) bli av med HCV av sig själv, men oftast fäster sig viruset och blir kroniskt. Vissa får symptom redan under den akuta fasen, men de flesta drabbas först då de varit smittade ett tag.
Citera
2006-09-13, 15:24
  #2
Medlem
Nemesis1s avatar
Q: Hur testar jag mig för att kolla om jag har hepatit C?
A: Det vanligaste testet är ett serologiskt antikroppstest. Det innebär att man helt enkelt kollar om blodet innehåller antikroppar mot HCV. Vanligtvis tar det 3-12 veckor för antikropparna att framträda, men det kan ta lite längre för vissa människor. Vill man vara så gott som 100% säker på att man inte har HCV kan man testa sig sex månader efter den eventuella exponeringen. De enda som inte har utvecklat några antikroppar då är såna som har något allvarligt fel på immunförsveret, t.ex. AIDS. Men det kan löna sig att testa sig flera gånger, så att man både får chansen att upptäcka viruset så tidigt som möjligt om man är smittad och så att man kan vara helt lugn om man är ren.

Det finns även ett annat test, PCR, som har den fördelen att det inte bara ser om ens kropp har utvecklat antikroppar utan även om kroppen just för tillfället har en pågående infektion. Detta brukar användas för att kolla om patienter som behandlats blivit rena eller inte.

Q: Kan jag på något sätt bli ren från hepatit C? Finns det något botemedel?
A: Ja, det finns faktiskt två huvudsakliga mediciner, interferon och ribarivin. Oftast används de på samma gång, men i vissa fall använder man bara interferon. Interferon har dock en hel del bieffekter. Dessa varierar lite från patient till patient, men de flesta brukar tycka de är väldigt jobbiga. Illamående, förkylning, nedsatt aptit, depression och tunnhårighet (inte skallighet som cancermediciner, men det lossnar mer då man borstar håret) är symptom som hör till biverkningarna. Behandlingen tar mellan 24-48 veckor beroende på en del omständigheter vi kommer till senare, och det är inte ens säkert att den fungerar! En positiv sak med behandlingen är dock att man kan sjukskrivas från jobbet p.g.a. bieffekterna.

Q: Hur vet jag om behandlingen fungerar på mig?
A: Interferon förstärker (om det gäller akut HCV) eller återupptar ( kroniskt HCV) kroppens kamp mot smittan. Påbörjar du behandlingen under den akuta fasen är det så gott som garanterat att den lyckas. Dessutom behöver du inte behandlas lika länge, och bara använde interferon. Men det finns en hake.

Du måste ha varit drogfri i 2-3 år för att få behandlas, eftersom myndigheterna tror att en knarkare är så korkad att han eller hon kommer att smitta sig igen efter behandlingen. Därför anser de inte det vara värt att ge någon hjälp till den som inte varit ren i 2-3 år. Detta är förstås helt idiotiskt (jahapp, sådär gick det med mitt försök att vara objektiv och neutral i min FAQ). Eftersom behandlingen har så svåra symptom är det väldigt osannolikt att någon som orkar genomgå behandlingen skulle utsätta sig för smittorisk igen, även om personen ifråga fortfarande knarkar eller får ett återfall. Och eftersom behandlingar under den akuta fasen alltid lyckas så blir det ju mycket billigare för samhället. En patient som är kroniskt HCV-smittad kostar mycket, mycket mer.

Om du inte är stämplad som knarkare hos myndigheterna lönar dig sig alltså att ljuga om hur du smittades med HCV. Säg att du trampade på en kanyl som låg i parken eller hade sex med en knarkare på krogen som klöste din rygg blodig. Poängtera ut för doktorn hur viktigt det är att få din medicin så fort som möjligt. Forskningen påvisar att det lönar sig att påbörja behandlingen redan under den akuta fasen är i skrivandes stund väldigt ny, och alla läkare känner inte till att så är fallet.

Här är förövrigt samtliga punkter som gör det lättare för en behandling att lyckas, och för även höjer chansen för kroppen att själv klara av att undvika en kronisk infektion:
  • Ung ålder på patienten
  • Kvinnligt kön på patienten
  • Låg vikt på patienten
  • Kort tid mellan smittotillfället och behandlingens början
  • En av de snällare genotyperna av HCV (2 eller 3)

De fyra första punkterna förklarar egentligen sig själva. Det lönar sig alltid att vara en ung, smal tjej som inte hunnit gå ned sig för långt. Den fjärde punkten kan dock kräva en liten förklaring. HCV förekommer i flera genotyper, varav genotyp 1-4 är de vanligaste. Genotyp 1 kräver längst behandling, och har minst chans att lyckas. Genotyp 2-3 är de lättaste och genotyp 4 kommer någonstans däremellan.

Q: Nu vet jag allt jag nånsin behöver veta om hepatit C! Vad finns det för andra typer av hepatit?
A: Hepatit A och B är de vanligste. Hepatit A ger ungefär samma symptom som en akut HCV-infektion, medan hepatit B ligger någonstans mellan A och C (precis som i alfabetet). De största skillnaderna är att HBV i de flesta fall inte blir kroniskt, men är klarar sig bättre utanför kroppen och tycks dessutom kunna finnas i saliv, sperma och slidsekret i sällsynta fall. HBV smittar dessutom oftare under förlossningar och har större chans att bli kroniskt hos barn. I vissa delar av världen är HBV en epidemi just p.g.a. att det kan föras över från generation till generation.

Sådärja! Nu har jag petat ihop det viktigaste. Ha så kul med hepatiten! =)

En liten fotnot: Kom ihåg att forskningen hela tiden går framåt, så det som jag skrev idag behöver inte vara sant imorgon, och som alltid när det gäller medicinsk rådgivning kan det vara bra att få en "second opinion" innan man sätter sitt liv i någons händer.
Citera
2006-09-13, 16:02
  #3
Medlem
Nirps avatar
Fin FAQ Nemesis, lärorikt och bra.
Citera
2006-09-13, 20:49
  #4
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Fin FAQ Nemesis, lärorikt och bra.
håller med. Fint jobb
Citera
2006-09-13, 22:28
  #5
Medlem
babba-pappas avatar
Bra info... Det kan ju växa bort också. och "kapslas" in som i mitt fall. Jag kan inte smitta nån men det finns där för alltid. Just före min dåvarande läkare upptäkte att det hade "kapslats" in hade jag alat (alltså, det första, kanske asat?) uppe i 27. Jag hade lite ont i levern men inte mycket och en vecka efter det kunde dom inte se min hepatit för att en vecka senare konstatera att den fanns där inkapslad.

Fick det för 7-8 år sedan och det kapslades in förra hösten. Så det är inte vanligt men det händer. En polare hade det växt ur sist han kollade. Inte ett spår av det.
Citera
2006-09-14, 08:40
  #6
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babba-pappa
Bra info... Det kan ju växa bort också. och "kapslas" in som i mitt fall. Jag kan inte smitta nån men det finns där för alltid. Just före min dåvarande läkare upptäkte att det hade "kapslats" in hade jag alat (alltså, det första, kanske asat?) uppe i 27. Jag hade lite ont i levern men inte mycket och en vecka efter det kunde dom inte se min hepatit för att en vecka senare konstatera att den fanns där inkapslad.

Fick det för 7-8 år sedan och det kapslades in förra hösten. Så det är inte vanligt men det händer. En polare hade det växt ur sist han kollade. Inte ett spår av det.
Låter ganska intressant det där med inkapsling och utläkning... Att folk spontanläker under det första halvåret är ju ganska vanligt, men gör de inte det då så är det nog inte många som alls gör det om de inte genomgår en behandling... Inkapsling verkar inte heller vara särskilt vanlig...

Någon annan som har någon liknande erfarenhet?? Eller någon länk med mer information??
Citera
2006-09-14, 13:41
  #7
Medlem
TomiXs avatar
Väldigt bra FAQ denna, mycket "matnyttig" information

Klister på denna tycker jag, och sen så får vi hjälpa Nemesis i jakten på ny information till att uppdatera den när det kommer nya råd och rön om Hepatit.
Citera
2006-09-17, 13:09
  #8
Medlem
Nemesis1s avatar
Q: Jag har hört att man är ímmun mot HCV om man haft det och blivit av med det. Stämmer det att jag inte kan smittas igen?
A: Du är immun mot den genotyp du tidigare varit infekterad av, men inte mot andra. Man kan förresten också vara smittad av flera genotyper samtidigt, men då brukar det främst vara en som inflammerar ens lever medan de andra inte gör så mycket annat än att finnas i kroppen.

Q: Vilka kändisar är eller har varit smittade av hepatit C?
A: I Sverige är Freddie Hansson och Hasse Carlsson, som båda spelade i bandet Noice, de mest kända exemplen. De dog båda av leverskadorna som HCV orsakades i början på 2000-talet.

När det gäller internationalla kändisar är det svårare, eftersom många utomlands inte alls bryr sig om HCV. I exempelvis USA brukar IV-knarkare testa sig för HIV då de slutat missbruka, och är de negativa så är det bra med den saken. HCV-relaterade dödsfall brukar vanligtvis rubriceras som "liver failure", och allmänheten tror därför att det helt enkelt rör sig om för mycket alkohol. Aktrisen Pamela Anderson är väl den mest kända som är HCV+. Hon infekterades då hon delade tatueringsnål med Mötley Crüe-trummisen Tommy Lee. Megadeth-trummisen Gar Samuelson och Vixen-bassisten hör till de som dött.

Q: Har du själv hepatit C?
A: Nej*, dock var jag ganska orolig för att jag skulle ha smittats ett bra tag, och under den tiden sökte jag upp massvis med information om sjukdomen. Jag skrev detta FAQ för att göra något vettigt av informationen.

edit: *Detta gäller skrivandets stund, vem vet hur djupt i knarkträsket man går ner sig i framtiden! =b
Citera
2006-09-17, 14:51
  #9
Avstängd
AnonymAnvändares avatar
Well done
Citera
2006-09-17, 15:54
  #10
Medlem
krumbukts avatar
tack för en bra FAQ

konstigt för i häktet sa dom att det fanns 3 typer inte 4 som du sa. tänkte själv göra en interferon behandling men får väl vänta ett tag. har vart drogfri i 1år nu och det e jobbigt med hepatiten om man nu ska träffa drogfria tjejer å så. men tack för en bra och nyttig fakta kring hepatit c. uppskattas nemesis
Citera
2006-09-17, 16:08
  #11
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukt
konstigt för i häktet sa dom att det fanns 3 typer inte 4 som du sa.
Idag känner man åtminstone sex genotyper... Dessutom finns subgenotyper (genotyp 1 är t.ex. indelat i 1a och 1b)... Men det där är lite överkurs, det viktiga är som som sagt att veta att 1 är svårast, att 2 och 3 är lättast och 4 kommer någonstans däremellan...
Citera
2006-09-17, 16:23
  #12
Medlem
krumbukts avatar
tack för det snabba svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Idag känner man åtminstone sex genotyper... Dessutom finns subgenotyper (genotyp 1 är t.ex. indelat i 1a och 1b)... Men det där är lite överkurs, det viktiga är som som sagt att veta att 1 är svårast, att 2 och 3 är lättast och 4 kommer någonstans däremellan...


det här ämnet e aktuellt för mig då jag har har kontrakts vård och försöker ändra mitt levende. det går hyffsat bra men det här med hepatiten e kvar och det e jobbigt angående "vanligt folk/tjejer" som inte förstår om dom inte varit i missbruk. du som verkar insatt i det här. fet mat bra/dåligt och om man dricker alkohol en gång i veckan är det katastrof? mina levervärden var under 1 så först trodde dom att jag inte hade hepatiten men fick svar igen att jag hade det? några tips?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback