Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-17, 21:08
  #1
Medlem
jack_of_spadess avatar
Vilken rubrik, va?

Men jag menar allvar. Kalle Anka är svart, eller rättare sagt mulatt.

Vi börjar med att gå igenom mina argument:

1. Kalle bor i ett hus, i nyare serier som utspelar sig 90+ verkar hans hus ligga i en villaförort, men i dom "riktiga" serierna ( don Rosa och Barks ) ser man att Kalles område är ganska "låg inkomst" och att han har nära till parker, affärer och dylikt som borde ligga i själva staden.

Slutsats: Kalle bor i ett fattigt område i innerstaden.

2. Kalle har palmer utanför fönstret i minst en Barksserie, och don Rosa har placerat Ankeborg på västkusten, i Kalifornien* för att vara exakt.

Slutsats 2: Kalle bor i ett fattigt innerstadsområde på västkusten ( L.A? )

3. Kalle har varit arbetslös en lång period, närmare bestämt sen kriget ( "nutid" i don Rosas serier är början på 50-talet. ). Under kriget flyttade många svarta till städerna på västkusten för att arbeta i krigsindustrin. När kriget sen tog slut blev många arbetslösa, precis som Kalle.

Detta plus slutsats 2= Kalle kan mycket väl vara svart.

Inte övertygad? Jag vet vad du tänker på, jag har också tänkt på det.

Kalles morbror, Joakim, är född i Skottland i slutet på 1800-talet. Det var lite ont om svarta skottar på den tiden.

Slutsats: Joakim är vit ( europé ) och det är även Hortensia, Kalles mamma.

MEN Kalles pappa Kvack/Quackmore är svart enligt mig.

Elias och Elvira "Farmor" Anka är svarta sydstatare som har skaffat en bondgård på västkusten. Kvacke/Quackmore har, i likhet med Kalle, inget hår utan enbart fjädrar, MEN hans bror Uncas/Eider har krulligt hår! Hans syster Doris och hennes son Alexander Lukas skulle också kunna ha det, men i deras fall kan det avfärdas som lockar.

Dessutom använder Kalle mycket slang/dialekt när han pratar ( bara på engelska ).

Min slutsats, om man lägger ihop bevisen ovan kommer man fram till att Kalle mycket väl skulle kunna vara mulatt.

Övertygad nu?

Inte?

Misstänkte det...


Men håll med om att det är en intressant teori.
Citera
2007-05-17, 21:10
  #2
Medlem
hugin:zs avatar
teorin funkar, men efter ha läst minst lika mycket Kalle Anka som du verkar ha gjort så kan jag ändå inte tro på tanken om en svart Kalle, de går liksom inte ihop.. men teorin, ja, varför inte? Kalle är kanske dagens 50 cent eller ngt ..
Citera
2007-05-17, 21:15
  #3
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugin:z
teorin funkar, men efter ha läst minst lika mycket Kalle Anka som du verkar ha gjort så kan jag ändå inte tro på tanken om en svart Kalle, de går liksom inte ihop.. men teorin, ja, varför inte? Kalle är kanske dagens 50 cent eller ngt ..

Vad jag menade var:

Har du några bevis på att han inte är svart?
Citera
2007-05-17, 21:18
  #4
Medlem
bohrdohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack_of_spades
Vad jag menade var:

Har du några bevis på att han inte är svart?


Hans hudfärg?
Citera
2007-05-17, 21:18
  #5
Medlem
hugin:zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack_of_spades
Vad jag menade var:

Har du några bevis på att han inte är svart?


Haha, kan jag inte påstå i nu läget men,
De är ju inte så att Kalle Anka går omkring med feta basketskor och
äter jordnötssmör, dom äter ju oftast pannkakor som vanliga Amerikaner så neger beteende har han ju inte, men neger i grund och botten lär det ju aldrig finnas svar på
Citera
2007-05-17, 21:55
  #6
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Kalle kallade Daffy Duck för stupid nigger i Vem satte dit Roger Rabbit och det lät mer rasistiskt än som hiphopslang.
Citera
2007-05-17, 22:01
  #7
Medlem
Wittgensteins avatar
Långben passar bättre in på teorin. Samma fattiga närmiljö, plus att han de facto har svart hy.

Dessutom så har jag sett honom äta vattenmelon i minst en serie.
Citera
2007-05-17, 22:32
  #8
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugin:z
Haha, kan jag inte påstå i nu läget men,
De är ju inte så att Kalle Anka går omkring med feta basketskor och
äter jordnötssmör, dom äter ju oftast pannkakor som vanliga Amerikaner så neger beteende har han ju inte, men neger i grund och botten lär det ju aldrig finnas svar på

Som jag skrev i mitt första inlägg, Kalle Anka utspelar sig under 50-talet, alltså INNAN rap-gangsta-pimp-nigga skiten ens var påtänkt.
Citera
2007-05-17, 22:32
  #9
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
Hans hudfärg?

Du tyckte väl ändå inte du var rolig där, eller?
Citera
2007-05-17, 22:38
  #10
Medlem
kniebolos avatar
Du glömde en graverande omständighet. I Ankeborg ränner det omkring en massa ungar, deras föräldrar ser man dock aldrig röken av...låter bekant...
Citera
2007-05-17, 22:41
  #11
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Dessutom så har jag sett honom äta vattenmelon i minst en serie.

På julafton inte minst.
Citera
2007-05-18, 10:56
  #12
Medlem
Ankeborg ligger ju enligt D. Rosa i norra Kalifornien (eller rättare sagt, "Calisota" ligger i det som på våra kartor är norra Kalifornien), där är svarta amerikaner inte lika vanliga som längre söderut. Kanske är Kalle asiat?

Det som också talar mot är Kalles föräldrars skotsk-irländska påbrå. I synnerhet katolska irländare hamnade ofta i bråk med svarta, därför känns det osannolikt att två personer från dessa grupper skulle gifta sig. Fast vem vet, en Romeo och Julia?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback