Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-27, 02:09
  #1
Medlem
GaiNs avatar
Då de förekommer en hel del olika trådar om olika cannabis sorter är vi flera som tycker att de vore trevligt med samlad kunskap i en enda stor tråd då svaren i flertalet trådar är ganska kortfattade och intetsägande. Så varsågod. Posta alla era frågor om olika sorter, vad som passar för inne/ute odlingar, hur stor just den sorten växer sig eller vad för frågor ni nu kan tänkas ha.

Vad ska man då tänka på när man väljer sort?

1. Ska du odla inne eller ute?
Utomhus ger störst skörd och kan vara enklast för dem som av olika skäl inte vill odla inomhus.
Nackdelen med utomhusodling är att den lättare blir upptäckt, uppäten eller förstörd samt att du ofta har svårare att sköta om växten samt att kontrollera antalet ljustimmar. Alla sorter hinner inte blomma klart i Sverige.

2. Välj sort efter odlingsutrymme
Ska du odla i garderob så får du kanske välja en lite mindre sort. Har du ett stort odlingsrum eller odlar utomhus kan du välja en större.

3. Autoblommande eller inte?
Efter att du läst igenom Noobtråden vet du vad autoblommande innebär och ifall de är ett krav för din odling. Den enda kända autoblommande sorten just nu kallas Lowryder och den har sina nackdelar.

4. Feminised eller blandat?

Feminised betyder att fröna enbart växer upp som honor så att du slipper rensa ut hanarna om du vill ha marijuana.

5.Indica eller sativa?
Vill du ha indica eller sativa? Vad skillnaden är låter jag vara osagt.

6. Hur kamouflerat ska de vara?
Vissa sorter till exempel Ducksfoot ser under hela eller delar av växttiden inte ut som en vanlig cannabisplanta vilket kan underlätta en del. En tre meter hög sativa är desto svårare att dölja.

Här kommer några länkar till trådar om olika sorter.

Villket frö?
Lowryder (Den stora LowRydertråden)
Vilka strains lämpar sig bäst för det svenska klimatet?
Plantera ut NL i vår. Blir det nåt?
Feminised (FRÖN)
white widow utomhus?
Vilka Frön rekomenderas?
Utomhusodling, vilka strains? (flesta verkar va inomhusplantor?)

Vill ni andra pa nagot och/eller lagga till info, skicka ett PM till berorda moderatorer, for tillfallet GaiN eller StorMamma.

Stort tack till Veneficus for hjalpen med skapandet av denna trad.
__________________
Senast redigerad av antagonisten 2008-10-04 kl. 14:29.
Citera
2007-06-27, 13:21
  #2
Medlem
Veneficuss avatar
Då börjar jag

Vad tror ni om sjamaan Purple Widow? 12 frön för 15€. Hade tänkt odla dem utomhus på en kulle som sluttar åt söder. Längst ner är de träd som kommer dölja själva odlingen.
Citera
2007-06-27, 13:36
  #3
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Då börjar jag

Vad tror ni om sjamaan Purple Widow? 12 frön för 15€. Hade tänkt odla dem utomhus på en kulle som sluttar åt söder. Längst ner är de träd som kommer dölja själva odlingen.

Det är inte den starkaste du kan välja men den fungerar helt ok.

Tänk på: Mycket sol och akta dig för överbevattning, hade själv problem med det. Ge dem gödning på sommaren.

Men annars fungerar den väldigt bra utan mycket underhåll.
Citera
2007-06-27, 17:41
  #4
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
Det är inte den starkaste du kan välja men den fungerar helt ok.

Tänk på: Mycket sol och akta dig för överbevattning, hade själv problem med det. Ge dem gödning på sommaren.

Men annars fungerar den väldigt bra utan mycket underhåll.
Tack för svaren. Kan du gissa (eller kanske vet du) THC-halten?
Citera
2007-06-27, 20:43
  #5
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Tack för svaren. Kan du gissa (eller kanske vet du) THC-halten?

Cirka 13-14% alltså väldigt stark för utomhus, men det finns starkare
Citera
2007-06-28, 22:27
  #6
Medlem
glockengolds avatar
peace!

jag har jobbat inom cannabisfrö-industrin och skulle gärna hjälpa till med FAQ´en om olika strains. har även eget företag med egna strains (ex. autoblommande sativor som är klara i början av okt), gör kif-screens och skickar hydrosystem till både holland, england och sverige för tillfället.

ha det !
Citera
2007-07-05, 22:08
  #7
Medlem
Har tänkt odla i en garderob, har tänkt power plant, mazar eller white widow.
Första gången jag odlar. Vad tror ni jag borde välja?
Citera
2007-07-06, 22:22
  #8
Medlem
Rabbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon___
Har tänkt odla i en garderob, har tänkt power plant, mazar eller white widow.
Första gången jag odlar. Vad tror ni jag borde välja?


Beror helt och hållet på vad du gillar för stuk, sativa/indica ?



/Rabbah
Citera
2007-07-10, 11:30
  #9
Medlem
awps avatar
starkast?

skulle gärna vilja veta vilken/vilka frön som är allra starkast elr om du vill ger bäst rus.
ska man ändå odla, så vill man ju inte att ruset sen är helt värdelöst, nej RIKTIGA grejjer ska det vara :P
kan bara odla inomhus och vill gärna kunna odla sativa.
feminiserade frön verkar ju behändigast, är det nåt speciellt man ska tänka på om man kör på det?

och slutligen om det inte är aoutoblommande, hur gör man då för att det ska blomma? äre bara att klippa av några blad då och då elr?

posta gärna en länk om du har tid o lust
Citera
2007-07-11, 00:17
  #10
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awp
skulle gärna vilja veta vilken/vilka frön som är allra starkast elr om du vill ger bäst rus.
ska man ändå odla, så vill man ju inte att ruset sen är helt värdelöst, nej RIKTIGA grejjer ska det vara :P
kan bara odla inomhus och vill gärna kunna odla sativa.
feminiserade frön verkar ju behändigast, är det nåt speciellt man ska tänka på om man kör på det?

och slutligen om det inte är aoutoblommande, hur gör man då för att det ska blomma? äre bara att klippa av några blad då och då elr?

posta gärna en länk om du har tid o lust

Det finns inget "bästa" röka, alla har sin egna favorit och alla breeders hävdar att dom har de strakaste strainsen. Alla måste testa sin egen väg och prova det man gillar bäst.

Vill du ha en sativa och ett trippigt rus så köp Kali Mist eller Nevilles Haze, lång blomtid men definitivt värt det.
Vill du ha en indica och bli tvärstenad och ligga i soffan och gapa, köp en sådan. Läs runt lite på olika strains hos olika breeders och chansa!

Blomma en planta genom att sänka ljuset från ex. 18-24 timmar till 12-14 timmar. Tar du med dig en sativa från afrika, har den naturligt ungefär 12 ljustimmar i veg och 14 tim mörker i blom. En "inneplanta" som varit odlad sen 70-talet inomhus brukar inte börja blomma förrän du sänker ljustimmarna till 12 tim/dygn, annars kör mellan 24 och 18 tim ljus i veg.
samma sak där, inga regler utan olika för sativor och indicor, ute eller inneplantor.

Det nyaste i holland är att skita i vegperioden och köra från frö 12/12. sparar el, tid och pengar. dessutom kan du ställa fler plantor tätt ihop iom att de inte breder ut sig utan växer i en fet cola rätt upp.
Detta har tidigare varit kontroversiellt, men när nu olika breeders börjat inse alla plus med denna metod så blir det allt vanligare.

Samma sak där, en smaksak beroende på hur många/få plantor du vill ha. om du har bråttom eller har tid på dig. om du vill ha ut 7 eller 4 skördar per år osv..

tror du ska läsa runt lite innan du frågar här eftersom du inte verkar ha läst något om cannabisodling.

peace!
Citera
2007-07-11, 00:24
  #11
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon___
Har tänkt odla i en garderob, har tänkt power plant, mazar eller white widow.
Första gången jag odlar. Vad tror ni jag borde välja?

Power Plant tål ganska mycket stryk och den ger mycket.
en bra sort att börja med. Vegga inte för länge bara, dom blir rätt höga då.
Annars är det bara att binda ner dom eller toppa, FIM´a kör en scrog. men har du utrymme så låt den gå bara.

använd INTE för mycket näring. absolut vanligast nybörjarfelet.
man är sugen på att pyttsa i en massa näring för man tror att det ska växa som bara den. men resultatet blir ofta tvärt om. dom bränns!

peace!
Citera
2007-07-11, 00:49
  #12
Avstängd
Psilocobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
jag har jobbat inom cannabisfrö-industrin och skulle gärna hjälpa till med FAQ´en om olika strains. har även eget företag med egna strains (ex. autoblommande sativor som är klara i början av okt), gör kif-screens och skickar hydrosystem till både holland, england och sverige för tillfället.

ha det !
Får man fråga vad det är för företag du äger?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback