Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-31, 18:24
  #17737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Så runt 50mg per dag i 3 dagar? ingen "avtändning" på det men du lär ju vara lite seg dagen efter. som referens kan jag gå på 30mg/dag en hel månad och sluta tvärt, blir lite mindre sömn några dagar efter.

Det där är helt klart inte sant.
Allt du kan va beroende av kan du få avtändning/abstinens av.
Z-analoger är bensodiazepinliknande ämnen och avtändning på dem när man håller på som denna person skrev kan va hemsk i några dagar - om än ”ofarlig” jämfört med bens och alkohol
Citera
2022-10-31, 18:27
  #17738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roastie
Tja, har en karta Zopiklon och tänkte prova för första gången imorgon. Har tagic lyrica idag (2.4g), kommer det bli något problem? Kan man poppa den på morgonen och njuta hela dagen? Vad kan jag förvänta mig händer från att ta en 7.5mg?

Har du tagit z-analoger av annan sort eller benzo tidigare?

Att trycka dem på morgonen känns i mina ögon dumt. Ta på sen eftermiddag/kväll - käka lite gott, kanske duscha och gå i säng.
Ta för fan inte för mycket man gör så mkt dumt skit om man blir helt väck. Jag höll på att bränna ner lägenheten för ett tag sen för att jag inte hade fixat käk innan och där av började göra det när dem kickat in ordentligt
Citera
2022-10-31, 18:29
  #17739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Hur känns avtändning för er på Zopiklon?
Jag försöker komma på vad som beror på piller eller ej då jag har lite olika problem just nu med måendet. Käkar typ 20st på två tre dagar som jag får per månad. Jag hatar dem men de är typ gratis om man är uppe i högkostnadsskyddet och man kan liksom inte låta bli att hämta ut dem.
Har slutat att dricka sprit samtidigt, det är inte bra.......

Oro, sömnsvårigheter, svettningar och illamående är klassikerna.
Har du pratat med någon läkare om detta?
Rekommenderar dig varmt att göra det så kan de möjligtvis skriva ut dem i apodos eller dela ut dem till dig - eller hitta ett bättre alternativ
Citera
2022-10-31, 18:45
  #17740
Medlem
Roasties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Har du tagit z-analoger av annan sort eller benzo tidigare?

Att trycka dem på morgonen känns i mina ögon dumt. Ta på sen eftermiddag/kväll - käka lite gott, kanske duscha och gå i säng.
Ta för fan inte för mycket man gör så mkt dumt skit om man blir helt väck. Jag höll på att bränna ner lägenheten för ett tag sen för att jag inte hade fixat käk innan och där av började göra det när dem kickat in ordentligt

Aldrig rört skiten, men vill prova. Yes smart, jag kör på kvällen då efter jag käkat och allt. Inte tänk blanda det med något btw. Räcker det med en 7.5mg?
Citera
2022-10-31, 19:24
  #17741
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Oro, sömnsvårigheter, svettningar och illamående är klassikerna.
Har du pratat med någon läkare om detta?
Rekommenderar dig varmt att göra det så kan de möjligtvis skriva ut dem i apodos eller dela ut dem till dig - eller hitta ett bättre alternativ
Okej, vill få bort dem.
Kollade receptet, lite väl inbjudande att ta för många, men inte tillräckligt för att missbruka på. Bara jobbigt att få tillgång till en så beroendeframkallande medicin som man inte somnar av, men mår för bra på vaken för att ignoreras av min dåliga karaktär. Hade jag köpt illegalt så hade jag valt annan medicin så klart.
Så jag får väl en avtändning av skiten, då du beskriver ungefär problemen.
Citat:
Dosering: 1 tablett vid behov. Ordinationsorsak: för sömnen.
Zopiklon, Filmdragerad tablett, 7,5 mg, Blister, 10 tabletter
Antal förpackningar per uttag: 2
Expeditionsintervall, minsta tid mellan uttag: 18 Dagar

Om man redan får dessa #tunga¤ sömntabletter, tror i då att man lätt kan byta till något annan för sömnen? Vad finns det mer än dessa samt Zolpidem att få mot sömnproblem som kanske även är bättre för sömnen, så att man använder dem "rätt" i stället? Inget antidepp eller liknade, utan mer "benzo"? Tacksam för svar då frågan är för oseriös i medicin-forumet...


Rohypnol på 90-talet minns jag, var så tunga för mig att jag bara kunde ta dem att sova på. Kunde inte hålla ögonen öppna efter endast ett litet grönt piller. Cyklade in i en lyktstolpe på St. Knuts väg mitt i natten framför alla hororna som hängde där, på väg hem till Värnhem och skadade mig ordentligt efter en näve roppar på fyllan på en svartklubb på Berggatan i Malmö. Sedan vågade jag aldrig ta dem mer för att flumma på...
Citera
2022-10-31, 21:19
  #17742
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Om man redan får dessa #tunga¤ sömntabletter, tror i då att man lätt kan byta till något annan för sömnen? [/b]Vad finns det mer än dessa samt Zolpidem att få mot sömnproblem som kanske även är bättre för sömnen, så att man använder dem "rätt" i stället? Inget antidepp eller liknade, utan mer "benzo"? Tacksam för svar då frågan är för oseriös i medicin-forumet..

I Sverige så är Z-analogerna de effektivaste preparaten som skrivs ut mot sömnbesvär, nästa steg är bensodiazepiner. Räknar inte med antihistaminer och psykosläkemedel. Mest potent är Flunitrazepam och det går att få genom licensförskrivning, Zolpidem är svårare att få utskrivet än Zopiklon.
__________________
Senast redigerad av Kraftkarl 2022-10-31 kl. 21:21.
Citera
2022-10-31, 21:47
  #17743
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
I Sverige så är Z-analogerna de effektivaste preparaten som skrivs ut mot sömnbesvär, nästa steg är bensodiazepiner. Räknar inte med antihistaminer och psykosläkemedel. Mest potent är Flunitrazepam och det går att få genom licensförskrivning.
Tack.
Det är nog bra att du berättar för mig.
Så att jag gömmer dem i "skogen" och bara har hemma minimalt så jag slutar tramsa med att ta dem för annat än just sömnproblem. Ska skärpa mig, tack för att få tala ur sig i tråden och resonera fram en insikt utav bara det.

Edit:
Lite så är Flashback för mig ibland, att jag argumenterar med mig själv genom att skriva ner mina tankar och undringar samt att tredje part styr upp med sina insikter och jag löser många problem
som jag annars inte kunnat göra annars, med saker som man inte talar om med varken andra irl eller med sig själv så klart.
En form liknande "psykoanalys" som jag funnit vara givande.
Prova själva, kanske med annat konto så att ni kan behålla er heder som jag skiter i att ha en av på nätet.
Citera
2022-10-31, 22:08
  #17744
Medlem
Dom är mildare än benson men tro inte de är utan biverkningar. I höga doser ger dom samma problem
Citera
2022-11-01, 03:08
  #17745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Så att jag gömmer dem i "skogen" och bara har hemma minimalt så jag slutar tramsa med att ta dem för annat än just sömnproblem. Ska skärpa mig, tack för att få tala ur sig i tråden och resonera fram en insikt utav bara det.

Sen när du tagit en mindre mängd zopiklon far du ut i skogen och letar efter din gömma, du är hemma nån dag senare med 2 kundvagnar i lägenheten..

(lite z-analoghumor bara i all välmening )
Citera
2022-11-02, 23:39
  #17746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Tack.
Det är nog bra att du berättar för mig.
Så att jag gömmer dem i "skogen" och bara har hemma minimalt så jag slutar tramsa med att ta dem för annat än just sömnproblem. Ska skärpa mig, tack för att få tala ur sig i tråden och resonera fram en insikt utav bara det.

Edit:
Lite så är Flashback för mig ibland, att jag argumenterar med mig själv genom att skriva ner mina tankar och undringar samt att tredje part styr upp med sina insikter och jag löser många problem
som jag annars inte kunnat göra annars, med saker som man inte talar om med varken andra irl eller med sig själv så klart.
En form liknande "psykoanalys" som jag funnit vara givande.
Prova själva, kanske med annat konto så att ni kan behålla er heder som jag skiter i att ha en av på nätet.

Även om zopiclon/zolpidem generellt är de tyngsta du kan få mot insomnia i Sverige så rekommenderar jag dig att prata med en läkare och ge annat än z-analoger och benzo en ärlig chans ett tag.
(Om du inte har en gedigen sömnutredning i ryggsäcken som talar mot att det skulle kunna fungera).
Desto längre du tar denna typer av läkemedel (benzo eller Z) desto mer kommer krävas för att få effekt och för vissa slutar dem tillsist att funka helt mot sömnen och gör dig bara bäng.

Berätta för läkare att du har dessa problem med dem.
Behåll en ask för att kunna ta någon ibland i nödfall.
Ge något annat en ärlig chans ett tag och i värsta fall får du helt enkelt gå tillbaka.

Även om de inte är lika illa som benzo så är beroenden av z-analoger inte heller något att leka med.
De kan, utöver tillvänjning, försämra din sömnkvalité långt långt efter att man slutat med dem.

Ta det från någon som missbrukade dem på samma sätt som du gör under en lång period.
Citera
2022-11-02, 23:43
  #17747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roastie
Aldrig rört skiten, men vill prova. Yes smart, jag kör på kvällen då efter jag käkat och allt. Inte tänk blanda det med något btw. Räcker det med en 7.5mg?

Menade dock inte att du skulle käka innan nödvändigt vis - menade att man kan bli hövligt hungrig/sugen på dem - precis som man kan bli på fyllekäk.
Men man är inte i skick att tillaga mat när man tagit dem, även om man i stunden tror att man är det.

Hur gick det för dig?
Fick du en ok tripp?

Hade jag hunnit svara dig hade jag sagt att om du aldrig testat något liknande innan räcker det gott att börja med en 7,5a.

Skulle även ha rekommenderat Att bara behålla ett viss antal lätttillgängliga då det är vanligt att man vaknar och har tryckt en hel karta annars - vilket som du säkert förstår kan va livsfarligt
Citera
2022-11-09, 19:27
  #17748
Medlem
Tjena!

Hittade 14st zopi som jag lagt undan, tydligen. Så roligt, tänkte jag, då kan jag använda en vid behov när jag har sovande jour på arbete då och då. Fantastiskt, det är ju så zopi ska användas.

Men i dag är jag spänd och har lite ångest. Kan jag ta en nu för att ”slappna av” vid TVn utan risk för att det påverkar insomningen till natten, om så, kan jag inte bara ta en till då, kommer avstå i flera dagar till nästa tillfälle.

En annan grej. Äter mirtazapin och ZMA till natten. Krockar dessa? Vet att jag borde fråga läkare men här är mycket duktiga och trevliga damer och herrar på flashback.

Må bäst allihopa!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback