Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-11, 19:21
  #1
Medlem
hunbuns avatar
Hej! Jag lägger upp denna tråd åt en vän, då hans bekräftelsemail ännu inte dykt upp, vilket hindrar honom från att posta!


Jag Håller på att skriva en rapport om etisk diskriminering i krogmiljö
och skulle uppskatta om ni delade era erfarenheter med mig!
Skulle även uppskatta om det är någon som jobbar som vakt som kan beskriva
hur de ser på det.
Tack i förhand för era svar!
Citera
2007-10-11, 19:29
  #2
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunbun
Hej! Jag lägger upp denna tråd åt en vän, då hans bekräftelsemail ännu inte dykt upp, vilket hindrar honom från att posta!


Jag Håller på att skriva en rapport om etisk diskriminering i krogmiljö
och skulle uppskatta om ni delade era erfarenheter med mig!
Skulle även uppskatta om det är någon som jobbar som vakt som kan beskriva
hur de ser på det.
Tack i förhand för era svar!

Ja etisk diskriminering är förjävligt. Är det någon speciell etik du funderar på? Veganer
Citera
2007-10-11, 19:32
  #3
Medlem
Söker du argument för eller emot?

snacket om etnisk diskriminering är bara löjeväckande och uppmärksammar som vanligt inte orsakerna bakom det hela.

Faktum:

*krogen är ingen offentlig plats.
*Den som driver en krog måste alltid kunna få neka vissa kunder om dessa kunder är dåliga för affärerna

Blattar och då talar jag framförallt om de från mellanöstern är dåligt för affärerna eftersom de
* inte dricker lika mycket alkohol som svenska män
* inte behärskar koderna för hur man beter sig mot kvinnor. Med andra ord så beter sig de extremt påstridigt mot kvinnor genom att gå fram och lägga armen runt på en gång. Dessutom respekterar de inte heller om en kvinna redan är i sällskap med en man vilket ibland leder till bråk.
* ett uteställe som drar till sig för mycket blattar, dräneras på svenska kvinnor (eftersom de skyr blattarna) vilket i sin tur dränerar stället på svenska män (vilka är de egentliga kassakorna pga sin alkoholkonsumtion). Därefter rasar ställets ekonomi. Den som äger krogen måste alltid få porta blattar för att undvika konkurs.
* blattekvinnor är extremt sällsynta på krogen, pga den sjuka dubbelmoral inom blatte/hederskulturen. De ställen som drar till sig blattemän, drar alltså inte till sig blattekvinnor, eftersom blattekvinnor mkt sällan går ut.

Summan av kardemumman, etnisk diskriminering är bara skitsnack och de har sig själva att skylla. Om de uppförde sig bättre och fler blattekvinnor gick ut, skulle de däremot bli insläppta.
Tills dess kan de ha sina egna uteställen.
Citera
2007-10-11, 19:44
  #4
Medlem
hunbuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja etisk diskriminering är förjävligt. Är det någon speciell etik du funderar på? Veganer


Pratade med min vän och han tänkte mest på om någon blivit diskriminerad på grund av sin ras, utländska utseende etc i krogsammanhang, exempelvis inte blivit insläppt osv
Citera
2007-10-11, 19:52
  #5
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Mengele
Söker du argument för eller emot?

snacket om etnisk diskriminering är bara löjeväckande och uppmärksammar som vanligt inte orsakerna bakom det hela.

För det första så har du en nick som förmodligen bevisar att du är en liten fjantnasse. Sedan räcker med att läsa dina tröttsamma argument.

Naturligtvis finns det en hög grad av etnisk diskriminering på vissa krogar. Dörrvakter är per definition lågutbildade, korkade spån. Nu är diskrimineringen mer vanlig på "yngre" ställen, typ 20 år. Inte lika vanligt om du kommer till 25-30+ men visst förkommer det där också.

Man kan naturligtvis inte dra alla icke etniskt svenska över en kam. En del är svin, men jag har också träffat mycket white trash.

Visst finns det problem men man kan inte förenkla problemställningen vilket är vanligt bland FB-rasisterna.
Citera
2007-10-11, 19:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
För det första så har du en nick som förmodligen bevisar att du är en liten fjantnasse. Sedan räcker med att läsa dina tröttsamma argument.

Naturligtvis finns det en hög grad av etnisk diskriminering på vissa krogar. Dörrvakter är per definition lågutbildade, korkade spån. Nu är diskrimineringen mer vanlig på "yngre" ställen, typ 20 år. Inte lika vanligt om du kommer till 25-30+ men visst förkommer det där också.

Man kan naturligtvis inte dra alla icke etniskt svenska över en kam. En del är svin, men jag har också träffat mycket white trash.

Visst finns det problem men man kan inte förenkla problemställningen vilket är vanligt bland FB-rasisterna.

Nej jag är inte nazist även om du helst önskar det så du kan fortsätta blunda för mina "tröttsamma argument".
Jag gav helt enkelt en bild från verkligheten som krogägare lever i. Dörrvakterna agerar inte på egen hand utan har alltid order "uppifrån" att gallra bort vissa eller alla invandrare.

Det kan tilläggas att jag arbetat i krogmiljöer och studerat dessa fenomen ingående. Självklart gäller inte detta ALLA invandrare (den vanliga multikulti-undanflykten) men låt säga att ett uteställe tar emot 500 personer. Av dessa är 300 män varav 50 invandrarmän. Av de 250 svenska männen är det endast en handfull, kanske 5-10 stycken som går omkring och beter sig obehagnligt mot kvinnor och enstaka som muckar gräl med andra män. Dessutom är dessa vanligtvis väldigt berusade. Av de 50 invandrarmännen är det 10-20 stycken som går runt och beter sig obehagligt. går ut och sätter sig alldeles vid dansgolvet och stirrar ut svenska kvinnor, går fram och sätter sig ner oinbjudna vid svenska kvinnors bord, lägger armen runt korsryggen omedelbart. Av dessa är ingen särskilt berusad utan möjligtvis lite salongsberusad. av de 200 kvinnorna ute så är det bara ungefär 5 -10 stycken invandrartjejer från mellanöstern (fler kvinnor om det är afrikanska länder).


Då det gäller affärer måste man utgå från vad som är bra för affärerna. Krogägaren VET att hans ställe får ett dåligt rykte om andelen invandrare blir för hög eftersom 50 invandrare stör mer än 250 svenska män.

Sen en fråga, tycker DU att invandrarmän har rätt att bli insläppta på krogen samtidigt som invandrarkvinnor inte får gå ut för att riskera ett horrykte bland släkten? Det handlar om att skörda det man sår. Vill invandrare gå ut på krogen för att ha chans till att träffa svenska kvinnor, så kan vi ju endast begära att de låter sina kvinnor gå ut på krogen i samma utsträckning.

Tack för mig. Som du ser underbygger jag mina argument, till skillnad från dig.
Be om ursäkt nu...
Citera
2007-10-11, 20:25
  #7
Medlem
Lobengulas avatar
Ok, då kör vi lite seriöst då

Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Mengele
Nej jag är inte nazist även om du helst önskar det så du kan fortsätta blunda för mina "tröttsamma argument".
Jag gav helt enkelt en bild från verkligheten som krogägare lever i. Dörrvakterna agerar inte på egen hand utan har alltid order "uppifrån" att gallra bort vissa eller alla invandrare.

Visst kan dörrvakterna ha fått direktiv men det spelar egentligen ingen roll om någon annan sagt åt dem att diskrimenera eller om de själva har tagit initiativet.


Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Mengele
Det kan tilläggas att jag arbetat i krogmiljöer och studerat dessa fenomen ingående. Självklart gäller inte detta ALLA invandrare (den vanliga multikulti-undanflykten) men låt säga att ett uteställe tar emot 500 personer. Av dessa är 300 män varav 50 invandrarmän. Av de 250 svenska männen är det endast en handfull, kanske 5-10 stycken som går omkring och beter sig obehagnligt mot kvinnor och enstaka som muckar gräl med andra män. Dessutom är dessa vanligtvis väldigt berusade. Av de 50 invandrarmännen är det 10-20 stycken som går runt och beter sig obehagligt. går ut och sätter sig alldeles vid dansgolvet och stirrar ut svenska kvinnor, går fram och sätter sig ner oinbjudna vid svenska kvinnors bord, lägger armen runt korsryggen omedelbart. Av dessa är ingen särskilt berusad utan möjligtvis lite salongsberusad. av de 200 kvinnorna ute så är det bara ungefär 5 -10 stycken invandrartjejer från mellanöstern (fler kvinnor om det är afrikanska länder).

Ja nu är vi inne på ganska specifika ställen. Det du beskriver händer inte på t.ex. Sturehof. Du pratar om tonårsställen eller låga 20-år?


Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Mengele
Sen en fråga, tycker DU att invandrarmän har rätt att bli insläppta på krogen samtidigt som invandrarkvinnor inte får gå ut för att riskera ett horrykte bland släkten? Det handlar om att skörda det man sår. Vill invandrare gå ut på krogen för att ha chans till att träffa svenska kvinnor, så kan vi ju endast begära att de låter sina kvinnor gå ut på krogen i samma utsträckning.

Tack för mig. Som du ser underbygger jag mina argument, till skillnad från dig.
Be om ursäkt nu...

Här misstänker jag att du är ganska ung, typ 18-19? Vi kan rimligtvis inte ändra på en kultur så länge som kulturen och seder följer svensk lag. Lagbrott ska alltid beivras. Om nu seden i vissa kulturer är sådan att kvinnorna inte går på krogen i lika stor utsträckning som männen, ja det får man acceptera. Det går inte att tvinga fram en förändring, den måste komma inifrån.

Så ingen ursäkt men mer utförliga argument
Citera
2007-10-11, 20:32
  #8
Medlem
dhimmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Dörrvakter är per definition lågutbildade, korkade spån.

Visst finns det problem men man kan inte förenkla problemställningen vilket är vanligt bland FB-rasisterna.

Vakter är dumma i huvudet och FB-rasisterna förenklar problemställningen.

Konsekvens på hög nivå.
Citera
2007-10-11, 20:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ok, då kör vi lite seriöst då



Visst kan dörrvakterna ha fått direktiv men det spelar egentligen ingen roll om någon annan sagt åt dem att diskrimenera eller om de själva har tagit initiativet.

Jo, det spelar roll eftersom DU insinuerade att korkade dörrvakter agerade på eget bevåg.



Ja nu är vi inne på ganska specifika ställen. Det du beskriver händer inte på t.ex. Sturehof. Du pratar om tonårsställen eller låga 20-år?

Jag är inte från stockholm. Jag pratar om ett tvärsnitt av uteställen från 21 år upp till 40. Saken är den att invandrarna iaf i min stad söker sig specifikt till ett visst uteställe (åldrar 21-30). Men samma mönster om uppträder om än i mindre grad på andra uteställen med.


Här misstänker jag att du är ganska ung, typ 18-19? Vi kan rimligtvis inte ändra på en kultur så länge som kulturen och seder följer svensk lag. Lagbrott ska alltid beivras. Om nu seden i vissa kulturer är sådan att kvinnorna inte går på krogen i lika stor utsträckning som männen, ja det får man acceptera. Det går inte att tvinga fram en förändring, den måste komma inifrån.

Så ingen ursäkt men mer utförliga argument


Jag har passerat 30 strecket. Och det var inte frågan om att ändra på en kultur utan att få dem att ta konsekvenserna av sina egna seder och bruk. Frågan gäller om öht den som äger en affärsrörelse har rätt att neka vissa kunder tillträde, vilket jag anser. Dock vet jag mycket väl vad lagen om diskriminering säger.
Jag menar att man alltid måste betrakta orsakerna till "diskrimineringen", och här har invandrarna inte rent framför sin egen dörr men trots det kräver tillträde på lika villkor som infödda svenskar trots att det INTE är en offenlig plats. Detta är dock ett mer moraliskt rättvise-dilemma. Att hänvisa till diskriminering när de själva exempelvis diskriminerar sina kvinnor är skevt ur rättvisesynpunkt och med tanke på att det finns FOG för varför de inte släpps in på uteställen.

***
Citera
2007-10-11, 20:50
  #10
Medlem
flashwriters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Mengele
Söker du argument för eller emot?

snacket om etnisk diskriminering är bara löjeväckande och uppmärksammar som vanligt inte orsakerna bakom det hela.

Faktum:

*krogen är ingen offentlig plats.
*Den som driver en krog måste alltid kunna få neka vissa kunder om dessa kunder är dåliga för affärerna

Blattar och då talar jag framförallt om de från mellanöstern är dåligt för affärerna eftersom de
* inte dricker lika mycket alkohol som svenska män
* inte behärskar koderna för hur man beter sig mot kvinnor. Med andra ord så beter sig de extremt påstridigt mot kvinnor genom att gå fram och lägga armen runt på en gång. Dessutom respekterar de inte heller om en kvinna redan är i sällskap med en man vilket ibland leder till bråk.
* ett uteställe som drar till sig för mycket blattar, dräneras på svenska kvinnor (eftersom de skyr blattarna) vilket i sin tur dränerar stället på svenska män (vilka är de egentliga kassakorna pga sin alkoholkonsumtion). Därefter rasar ställets ekonomi. Den som äger krogen måste alltid få porta blattar för att undvika konkurs.
* blattekvinnor är extremt sällsynta på krogen, pga den sjuka dubbelmoral inom blatte/hederskulturen. De ställen som drar till sig blattemän, drar alltså inte till sig blattekvinnor, eftersom blattekvinnor mkt sällan går ut.

Summan av kardemumman, etnisk diskriminering är bara skitsnack och de har sig själva att skylla. Om de uppförde sig bättre och fler blattekvinnor gick ut, skulle de däremot bli insläppta.
Tills dess kan de ha sina egna uteställen.

Amen det här är ju förjävligt! Menar du att du skriver såhär? Det får du lägga av med......för.....

Citera
2007-10-11, 20:51
  #11
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhimmi
Vakter är dumma i huvudet och FB-rasisterna förenklar problemställningen.

Konsekvens på hög nivå.

Men varför blir då vissa grupper inte insläppta???

Själv tror jag det beror på att
1. De dricker inte lika mycket, vilket gör att varje invandrare kostar att släppa in - de "tar" ju en plats för en svensk partyprisse. Detta problem skulle avhjälpas om man chockhöjde entrepriset och inkluderade öl/drinkar i priset (kanske är förbjudet av sossarna - med det går att ändra).

2. De beter sig illa mot kvinnor - kom igen nu! Islams kvinnosyn tillåter inte kvinnor att gå ut på krogen - då är de horor och horor kan man behandla hur illa som helst - alla svenska kvinnor är horor...

3. Invandrare slåss och kan inte bete sig hövligt mot svenskar.

4. Svenskar vill, pga ovanstående skäl, inte gå till en arabtät krog - inte kvinnorna, inte männen. Blir det för många, ja då går vi!

Men treordsförklaringen - de är rasister, kanske ter sig mer genomtänkt och mer logisk för dig - vad vet jag?

Sen undrar jag om de verkligen BLIR utestängda. DO är väl inte direkt översvämmad av anmälningar om detta, eller har jag fel?
Citera
2007-10-11, 21:27
  #12
Medlem
tältpinnes avatar
En viktig detalj som jag inte sett nämnas än är att då invandrare nekas så rör det sig ofta om grupper av invandrare, låt oss säga 3-7 stycken, som vill in på krogen. Jag har vänner med ursprung i mellanöstern som jag ofta går ut med och har aldrig stött på något problem. Oavsett om det varit Stures, White Room, Söderhof, Crazy Horse eller Hells Kitchen. Självklart är detta välanpassade och duktiga invandrare som är propert klädda och kan föra sig, dessutom är dom i sällskap med Svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback