Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-28, 23:17
  #1
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag förtydligar mig på en gång. Jag har, vad jag vet inte blivit det, men jag blev ändå lite nyfiken....
Vi ser att en del medlemmar blir utsatta för outningsförsök. En del av dem har jag sett själv och andra har jag kunnat läsa mig till.
Det är dock helt omöjligt att kunna följa allt som skrivs och därför undrar jag om modsen eller admin meddelar personen i fråga vad som har hänt? För mig känns naturligt och det kanske även sker, men jag vet alltså inte.
Citera
2007-12-28, 23:30
  #2
Medlem
ChristianXs avatar
Det är inget vi har med i våra rutiner idag, även om det säkert sker ibland. Men det är en mycket bra reflektion, ska ta upp det hela direkt. Självklart är det vettigt att meddela den utsatte.
Citera
2007-12-28, 23:33
  #3
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är inget vi har med i våra rutiner idag, även om det säkert sker ibland. Men det är en mycket bra reflektion, ska ta upp det hela direkt. Självklart är det vettigt att meddela den utsatte.

Helt klart. Bra punkt. Dock så skall man vara väl medveten om att ju mer privata saker man skriver ju mer ökar risken att någon kan lista ut vem man är irl, vilket jag inte kan tänka mig har undgått någon men som kan vara värt att poientera för att förebygga outningar.
Citera
2007-12-28, 23:40
  #4
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Helt klart. Bra punkt. Dock så skall man vara väl medveten om att ju mer privata saker man skriver ju mer ökar risken att någon kan lista ut vem man är irl, vilket jag inte kan tänka mig har undgått någon men som kan vara värt att poientera för att förebygga outningar.
Visst löper man större risk att outa sig själv ju mer personlig man är i sina inlägg.
Jag kan ändå tänka mig att det känns bra att få reda på om någon försöker att göra det eftersom man då får en möjlighet att bli mer neutral, skita i det, eller kanske rent av sluta skriva inlägg.
Citera
2007-12-28, 23:49
  #5
Medlem
The Masters avatar
Tack Calle för att du tog upp detta. Har tänkt på detta ganska mycket trots att ingen vet vad jag heter, vart jag bor osv. men man vill ju faktiskt kunna vara 100% anonym.
Citera
2007-12-28, 23:55
  #6
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Visst löper man större risk att outa sig själv ju mer personlig man är i sina inlägg.
Jag kan ändå tänka mig att det känns bra att få reda på om någon försöker att göra det eftersom man då får en möjlighet att bli mer neutral, skita i det, eller kanske rent av sluta skriva inlägg.

Ja, kanske rent av byta till ett nytt konto? Därav regeln om huruvida man får knyta ihop konton etc kommer ur. I många fall gör det inte så mycket om folk får veta vem som ligger bakom ett nick utan att det möjligen kan bli lite pinsamt (jasså är det du som spydde där, låg med den etc) men i vissa fall så handlar det om ren risk för livet om det kommer ut vem som ligger bakom ett nick så jag tycker det är bra att du drar upp det så vi kan göra det än bättre och säkrare på FB.
Citera
2007-12-29, 01:08
  #7
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag förtydligar mig på en gång. Jag har, vad jag vet inte blivit det, men jag blev ändå lite nyfiken....
Vi ser att en del medlemmar blir utsatta för outningsförsök. En del av dem har jag sett själv och andra har jag kunnat läsa mig till.
Det är dock helt omöjligt att kunna följa allt som skrivs och därför undrar jag om modsen eller admin meddelar personen i fråga vad som har hänt? För mig känns naturligt och det kanske även sker, men jag vet alltså inte.

Jag tycker du har en viktig poäng här och personligen skulle jag meddela den som utsatts för outningen om jag hade hand om ett sådant ärende. Även om någon utsatts för hot, anser jag att den hotade personen skall få reda på det. I båda fall handlar det om personlig säkerhet; genom att känna till vad som hänt och vem som gjort det, kan man dels se över sin egen säkerhet, dels iaktta större försiktighet i kontakten med den som begått regelbrottet.

Jag anser att detta rutinmässigt borde ingå i hanteringen av outningar och hot, och skall se vad jag kan göra för att det skall bli så.
Citera
2007-12-29, 01:20
  #8
Medlem
ojns avatar
Har inget att tillägga utan vill bara skriva under på allt som DM sa ovan.
Citera
2007-12-29, 01:56
  #9
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag förtydligar mig på en gång. Jag har, vad jag vet inte blivit det, men jag blev ändå lite nyfiken....
Vi ser att en del medlemmar blir utsatta för outningsförsök. En del av dem har jag sett själv och andra har jag kunnat läsa mig till.
Det är dock helt omöjligt att kunna följa allt som skrivs och därför undrar jag om modsen eller admin meddelar personen i fråga vad som har hänt? För mig känns naturligt och det kanske även sker, men jag vet alltså inte.

När jag moderarade, så tog jag kontakt fort som f*n med den utsatte, även om det som sagt inte finns i regelverket, så jag tog alltså ett eget initiativ, för jag ansåg att brinner det i knutarna, så skall vederbörande få veta detta, då det är en personlig sak på ett jätteforum.

Jag vet ärligt talat inte om jag gjort rätt eller fel,
jag bara behandlade den utsatte som jag själv skulle vilja bli behandlad, dvs. få veta så snart som möjligt, och att jag uppmärksammat det.

Min erfarenhet, bara.
Citera
2007-12-29, 02:26
  #10
Avstängd
Schnitzel Fritzs avatar
Jag har blivit mordhotad här och mod ställde upp direkt med loggar och så ifall jag skulle vilja anmäla. Tog dock inte hot från en, vad jag tror var, en fräknig 18åring med helt för mycket WoW i bagaget, på allvar.

Tack för modsens snabba respons dock.
Citera
2007-12-29, 02:27
  #11
Avstängd
Schnitzel Fritzs avatar
Jag har blivit mordhotad här och mod ställde upp direkt med loggar och så ifall jag skulle vilja anmäla. Tog dock inte hot från en, vad jag tror var, fräknig 18åring med helt för mycket WoW i bagaget, på allvar.

Tack för modsens snabba respons dock.

Typsikt, när man väl får ett pm som inte är en tillsägelse från mod så får man ett mordhot! Varför kan man inte få erbjudande från nån kvinna som uttrycker sin önskan att få idka samlag med mig istället?
Citera
2007-12-29, 02:51
  #12
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
När jag moderarade, så tog jag kontakt fort som f*n med den utsatte, även om det som sagt inte finns i regelverket, så jag tog alltså ett eget initiativ, för jag ansåg att brinner det i knutarna, så skall vederbörande få veta detta, då det är en personlig sak på ett jätteforum.

Jag vet ärligt talat inte om jag gjort rätt eller fel,
jag bara behandlade den utsatte som jag själv skulle vilja bli behandlad, dvs. få veta så snart som möjligt, och att jag uppmärksammat det.

Min erfarenhet, bara.
Det är skitbra att du gjorde detta, men frågan är om det inte borde skrivas in i regelverket faktiskt...

Bara för att man själv inte är online när spekulationer/direkt outning sker innebär det inte att man inte vill veta vad som skrivits om en.

Exempelvis om användare "urkadurka" i en tråd har påstått att den som skriver på FB under namnet Anteaus egentligen är en sunkig frisör i Sundbyberg som jobbar på salongen "hej kom och klipp mig" som egentligen inte har en aning om varesig hårvård eller pyroteknik.

Om någon därtill satt och spekulerade om och kring Anteaus (eller annan användare) är samma person som skriver på blogg.dittendatten.com och att det genom de uppgifter som finns på blogg.dittendatten.com går att utläsa att denna bloggförfattare är av det och det könet, är si och så gammal, är bosatt där och där och kanske har namnet Pelle Petterson så skulle iaf jag som varande "Anteaus" här på Flashback vilja få reda på att sådana spekulationer gjorts.

Och framförallt så vore man glad över att veta att sådana spekulationer inte är tillåtna och det oavsett om det går att finna en absolut identitet bakom en blogg.
http://www.flashback.org/showthread...49#post9378549
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback