Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-04-12, 20:39
  #85
Medlem
Bortgångs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det är väl före skatt?


Som oftast. Ibland har det gått i cash och svart. Det var lättare förr. Numera brukar man fakturera spelställena och då går blir det ju definitivt inget utrymme att fiffla
Citera
2024-01-09, 18:59
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är det djs och rappare som drar in mest idag?
överlägset, speciellt dj,s
Citera
2024-01-17, 09:01
  #87
Medlem
Svensk musikscen är tyvärr helt CP. Som sossehatande libertarian beskyller jag sossarna för detta, likt allt annat som går dåligt. Att man bidragsfinansierat kultur gör att företag och privatpersoner ser musik som något som är gratis. Så om man inte tillhör någon form av topp inom sin genre kan man förvänta sig några tusenlappar, bensin och nån drinkbiljett som betalning.

Tacka vet jag att turnera runtom i världen (även som mindre akt). Folk i andra länder är mycket mer öppna även för mindre band, och det kan betala sig rätt hyggligt.
Citera
2024-01-17, 09:03
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Det verkar finnas en myt som går ut på att småband tjänar bra pengar på att vara ute och spela. Var den myten kommer ifrån vet jag inte men det känns som att det mest är fildelare som rättfärdigar sig med att musiker borde försörja sig på att vara ute och spela.

Själv har jag gjort ganska många gig och jag har dessutom ett gäng polare som turnerat runt både i Sverige och Europa och då gjort brakförlust. Min erfarenhet är att det för det första är både jobbigt och svårt att boka betalda gig och att betalningen i veckolön räknat är helt usel och i timpeng ännu värre.

Jag talar nu inte om coverband. Jag snackar om band med eget material. Så, upp till bevis... hur mycket tjänar NI per person på ett gig som ni räknar som bra betalt med ert bands standard? När vi är ute och giggar är jag överlycklig om jag får med mig en tusenlapp i fickan när kvällen är över och alla utgifter är betalda.
Min erfarenhet är att det är mer pengar i coverband. Speciellt dansband.

Vi spelade också alltid eget material och gick alltid back.
Citera
2024-03-05, 07:07
  #89
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ricken666
överlägset, speciellt dj,s

Kan en DJ ha med allt i en stor väska?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback