Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-04, 10:51
  #529
Medlem
Detta var nytt
Citera
2024-04-25, 14:26
  #530
Medlem
EgyptiskKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Hittade en gammal tråd.
Hur är det med dagens rulltrappor, slits de sneda när alla ska stå till höger på stegen eller spelar det ingen roll konstruktionsmässigt?
Det var ju en vid universitets och en vid Östermalmstorgs tunnelbanestation som kollapsade för några år sedan. Tänker om man dundrar nedåt så kanske de slits också?

Alltså de är ju bredare vid tunnelbanestationer och pendeltågastationer just för att folk ska kunna passera. Här i vårt köpcentrum år de små och smala och det kan bli svårt att squeeza sig förbi alla tanter med en sådan där kärra som de brukar dra med sig.
Citera
2024-04-25, 17:31
  #531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag knuffar inte, sista steget innan jag kommer fram till bonden som står till vänster stampar jag till ordentligt så att personen hoppar till och makar sig till höger.
Haha, jag brukade ibland använda samma trick inne i livsmedelshallar typ ICA där det är trångt och någon/ett par personer har ställt sig på exakt det ställe där det är tydligt att alla måste igenom (t ex en öppning från frukt-och-grönt-avdelningen ner mot kassorna) eller som rör sig i krypfart och i bredd nerför en huvudgång, inbegripna i ett ivrigt samtal. Många matbutiker är ju byggda enligt "snitslad-bana-principen": man förutsätts nästan ta en viss väg runt, och det finns inte så många alternativ till huvudleden, däremot många sidogångar...

Det är effektivt att stampa till därför att många numera har mobilen på med handsfree-sladd, då är de i viss mån avskärmade och de hör inte om man säger "Ursäkta"!" bakifrån, men att stampa till hörs, det tränger igenom deras musik eller telefonsnack. Innan mobiler med handsfee kom kunde man räkna med att folk skulle höra om man sade något till dem bakifrån eller från sidan, men det kan man inte längre förlita sig på i dagens samhälle (dessutom förstår ju inte alla svenska längre).
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2024-04-25 kl. 17:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback