Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-09-08, 17:43
  #1
Medlem
StorMammas avatar
Kära vänner, av förekommen anledning så har jag kopierat ett gammalt inlägg jag gjort...

Jag hade en dröm, en mäktig röst sade:

Detta är en enkel basguide för att odla eget opuim!

Det första är att hitta rätt frön, eftersom vissa personer missbrukar opiumvallmo (!) så har några fröfirmor kamouflerat namnen på fröna. I de fall där det latinska namnet anges så skall det vara "Papaver Somniferum"
Det här är potenta opiumvallmo sorter:

1. Pionvallmo. Kallas för Paeoniflorum på latin för att lura dig, men ÄR opiumvallmo.( finns i många olika färger )
2. "Hen and chickens" Kan också heta Polycephalum. ( Mycket potent, använd även de små sidokapslarna.)
3. "danska flaggan".
4. Fjädervallmo.

Köp inte sorten "The giant" det är stora kapslar, men den är framodlad för att ha lågt opiuminnehåll. Bortkastade pengar alltså.

Det är pilligt att så fröna, de är jättesmå, så tappa inte bort dem.
Så direkt på växtplatsen i april/maj ( Nu alltså, om du vill hinna med i år)
Täck eventuellt med ett tunt lager jord.
Vattna sådden någorlunda regelbundet.

De små plantorna gallras till ca 1-2 dm, om du plockar de små försiktigt så kan du plantera dem i en stor kruka istället för att kasta dom.
Eller ät upp dom.
Tänk på att vallmon inte gillar lera att växa i, och att de vill ha ett soligt läge!
Skydda också emot sniglar och harar.

Om nu allt gått väl och din planta gått i blom så notera när den fäller bladen. 7-10 dagar efter kronbladens fall så är det dags att:

Skörda opiumlatex!
Det bästa verktyget att ha med är en enkel mattkniv eller kartongskärare, sätt bladet så att MAX 1 mm sticker ut!! INTE mer!!
Fatta sedan kapseln med ena handen underifrån och kupa lite runt kapseln med handflatan,
Ta sedan mattkniven och dra en ytterst lätt repa ganska högt upp runt kapseln, cirka 1/3 av omkretsen, gör samma sak på motsatta sidan.
Det MÅSTE vara en liten bit oskadad kapsel emellan dina skåror.

Och, om du gjort rätt så blöder nu kapseln vit/rosa/röd vätska.
(Om du rispat för djupt så blöder det opium IN i kapseln, och inte ut till dig...)
Du kan välja på att låta det stelna på plantan eller att samla upp vätskan direkt. När det stelnat så kallas det råopium

För delen med den här metoden är att du kan mjölka samma kapsel 2 gånger till med bra resultat
Det är bara att rispa precis under dina gamla märken efter ett par dagar!

Efter det så samlar du naturligtvis in resten;

1.Bladen är goda i sallad! Och har ett litet innehåll av opium..

2.Översta 10 cm. av skaftet till kapseln är rätt potent.

3.Roten innehåller NÄST mest av opium efter kapseln

4.Den mjölkade kapseln! Användes till te

5. Du kan prova att äta en omjölkad kapsel direkt, Väldigt trevligt

Det går bra att frysa, men det bästa är torkning på ett svalt mörkt ställe, typ garderob, på det sättet så håller sig det fräscht i 8-10 år.



...Och min dröm fortsatte;

Plantera så många du kan, men några frön i en vacker kruka på balkongen är ju inte helt fel om man bor i lght att börja med.
OM det är så att någon blå person besöker dig eller tittar på dig så välj en pastellfärgad sort.

Råopuim kan användas till:

1. Torka, rulla små kulor av ärtstorlek och linda in dem i fin färgad folie och lek att du är en dekadent artonhundratalsdiktare
Förvara svalt och torrt ( kylen)


2. Göra en stärkande tinktur för kropp och själ.
Detta är MYCKET bra som smärtstillande medel emot kronisk smärta, tex. whiplashskador. Börja med en 10 droppar för att kolla styrkan, hellre för litet än för mycket

Det finns två sätt att göra tinktur på;

#Alkoholbaserad Laudanum;

Det enklaste är helt enkelt att lösa upp så mycket opium du kan i en liten mängd klar sprit, dvs. vodka eller dylikt.
Späd sedan med en del sprit till så att det blir dubbelt så mycket vätska.
Du kan sedan smaksätta med tex. pepparmyntsolja eller lite socker.

Det är också möjligt att använda en likör med hög alkoholhalt.
( själv föredrar jag Jägermeister )
Spriten bevarar opiumet och ser till att det kommer ut i blodomloppet med en ruskig fart. Använd en liten färgad glasflaska att förvara det i, ljus bryter ned opium
Ställ i kylen.

Du skall INTE supa när du tar opium
Det är en MYCKET farlig blandning som kan slå sig på din andning om du har otur

#Vattenbaserad Laudanum;

Är mycket enkelt, avänd vatten istället för alkohol,
Du kan smaksätta med socker eller litet honung, men ingen olja.
Dålig hållbarhet, även om du skulle använda destillerat vatten.

3. Göra heroin. Men det är inte min grej, och jag tar starkt avstånd från det.

4.Röka opium.
Skillnaden mellan att röka opium och att äta det är att effekten vid rökning är mer direkt, och kortare.
Före rökningen så skall opiumet ( det torkade ) hållas försiktigt med en nål över en låga, så att det torkar och hettas upp.
Rör på kulan hela tiden
när kulan är klar, ( det ångar om den) så sätts den i opiumpipan där den ska hettas upp ännu mer.
När opium röks så brinner det inte, utan ångar, och ångan tar alkaloiderna med sig direkt till lungorna...

Om du nu har opium av en hyfsad kvalitet så räcker ett par bloss för att slå ned dig i soffan, där du blir kvar ett bra tag.

Men, en grej till eftersom vi är sparsamma
Det som blir kvar i pipan efter rökning innehåller en massa morfin
Skrapa ur och lägg i ditt kaffe eller te- Du blir lugn och fin

Det andra sättet att röka är att " Jaga Draken"
Du tar helt enkelt en bit folie lägger opiumet där och håller allt över ett ljus.
Jaga ångorna med ett stort sugrör ( ganska kort skall det vara.)
Ett enkelt sätt att röka, MEN slösaktigt.

5. Snorta

Att snorta opium går, lös upp det i litet varmt vatten och sug upp.
Denna metod är inte populär.


6. Skjuta Opium.
Opium är relativt svårlösligt.
Det har gjorts experiment på försöksdjur, och de flesta dog.
Dra din egen slutsats.

7. STARK tinktur/ Laudanum. Varning
Du behöver torkade växtdelar,
en bred glasburk med TÄTT lock.
Klar alkohol med så hög alkoholhalt som möjligt.

Smula sönder växtdelarna fint, se till att glas burken är REN
lägg i smulet och täck med alkohol, låt nu geggan dra i 10 dagar ev. mer,
på en skuggig sval plats, typ garderob.
Sila av med ett kaffefilter, du kan slänga sumpen, det finns garanterat inget kvar i den.
Om du nu vill koncentrera lösningen litet mer så kan du låta alkoholen dunsta litet till önskad nivå.
smaksätt med pepparmyntsolja el. annat och häll upp på småflaskor.

Den här metoden är bra för att ta tillvara blad, översta delen av stammen
och rötterna. Om man tar det här så kan man upptäcka att det blir en "hårdare" upplevelse, och att man kan få bakfylleliknande symptom.
Jag föredrar te, men det är min personliga åsikt.

8. Du kan äta en färsk kapsel, eller slicka opiumlatexen direkt.

Och, ett varningens ord! Opiater är beroendeframkallande, och om du vill testa något här så DRICK INTE ALKOHOL SAMTIDIGT
Du vill väl inte ta livet av dig

Till sist, torka plantdelar du inte använder, en hint om hur länge torkad vallmo behåller sin potens är att Turkiska myndigheter har rekommenderat en hållbarhet på 10-15 år innan de blir för dåliga för läkemedelsframställning.


Nästa natt drömde jag återigen...

Så, när du är klar med dina blomsterarrangemang av torkade växter, så kanske du har lite vallmokapslar över?
Ja, du vet 10 vallmokapslar med skaft som piffar till det hela

Släng dem för alldel inte, utan spara ca 10 cm av skaftet också.
1.Börja med att öppna kapslarna och häll ut fröna, spara dem på ett fat.

2.Bryt av skaften och spara dem också. Kolla så att det inte är något mögel inuti någon kapsel. pulverisera kapslarna, helst med en elektrisk kaffekvarn, men idogt handarbete med en mortel borde också gå fint.
Tänk på att ju finare pulver= Desto bättre te.

3.Koka upp 2-3 dl. vatten i en kastrull, tag av det från plattan och häll i ditt puver i vattnet. Låt dra minst 10 min. upp till 30 min.

4.Sila av och SPARA tesilen med silet i, det räcker till en omgång till om du tar hälften av vattenmängden den andra gången.
Man skall vara ekonomisk dessa dagar

5.Nu har du te, och för att plussa på lite "zing" i det hela, så pressa i lite citron i din kopp. Honung är en bra ide, Teét har en bitter / äcklig smak.

6. Njut, börja bara med en liten kopp och känn dig för....

7. Och skaften då
Jo, de ger du samma behandling, fast det blir ett svagare te av dem.
Fröna sprider du ut på lämplig jordplätt eller rabatt så kan du torka egna vallmo nästa år, och tänk så vackra de är!

VARNING!

Om du skulle råka glömma ditt te på spisen under en längre stund på låg värme så kan det hända att vattnet kokar bort och det blir en mörkbrun kladdig massa i bottnen, Så kan det vara tecken på att du har misslyckats med ditt te och istället har tillverkat opium! Rulla små bollar av det och slå in i fin folie, och gå sedan och anmäl dig hos polisen
Citera
2003-09-08, 22:07
  #2
Medlem
Och dessa frön införskaffas på ica?
Citera
2003-09-08, 22:35
  #3
Medlem
Skoj, du verkar kunna det där med opium, om man ska odla det inomhus och nu på vintern vad krävs då? alltså i vilken miljö lever plantan bäst i?
Hur framställer man morfin utan att slösa så mkt genom att röka det?
Citera
2003-09-09, 03:30
  #4
Medlem
--

Kul att se dig här på FB Natasha X=)
Citera
2003-09-09, 09:33
  #5
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aber
Kul att se dig här på FB Natasha X=)

Ja, tänk hur det kan gå...
Det är så många som frågat efter den här, så jag rippade över det bara.

Fast jag är inte speciellt aktiv här. EV är i en helt egen klass.
(och tack för att du blåste mitt namn )

Nåja, åter till allvaret, nix, inte ICA, fröna du köper till att ha för franskbröd är i och för sig opiumvallmo, men du har ingen aning om vilken sort av opiumvallmo det är, så jag rekommenderar weibulls,impecta etc. där du kan hitta riktigt användbara saker. Och, de fröna på Ica kan vara strålade för att inte gro.
Citera
2003-09-09, 09:37
  #6
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jawa
Skoj, du verkar kunna det där med opium, om man ska odla det inomhus och nu på vintern vad krävs då? alltså i vilken miljö lever plantan bäst i?
Hur framställer man morfin utan att slösa så mkt genom att röka det?

Det är svårt att odla inomhus, det krävs HPS, men har du det så kan du köra det tillsammans med andra gröna vänner på 24/0. Vad många stupat på så är det på att värmen blir för hög. Det gillar inte vallmon alls.
En länk: http://opium.poppies.org/index.php?act=SF&f=7 den är visserligen på engelska, men bra.
Jag vet väldigt litet om inomhusodling, så forska på och posta resultaten!
Citera
2003-09-09, 17:15
  #7
Medlem
en fråga: är själva RÅopiumet lagligt att odla, inneha och bruka? är det först när man tillverkar opium, morfin och heroin det blir olagligt?
Citera
2003-09-09, 18:39
  #8
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
en fråga: är själva RÅopiumet lagligt att odla, inneha och bruka? är det först när man tillverkar opium, morfin och heroin det blir olagligt?

Ehum, det är lagligt att ODLA papaver men att göra något annat än eterneller av dom är strängeligen förbjudet.

Knäppa drömmar jag har va?
Citera
2003-09-09, 19:46
  #9
Medlem
ja, herrejistanes. otroligt detaljerade är dom också.
Citera
2003-09-10, 22:22
  #10
Medlem
förstod inte riktigt var man får frön ifrån?
Citera
2003-09-12, 07:35
  #11
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedde
förstod inte riktigt var man får frön ifrån?

Vilken seriös trädgårdshandel som helst, eller fröhandlare på nätet, tex impecta eller Thompson & Morgan. Sök med google på dessa företagsnamn.
Citera
2003-09-12, 18:38
  #12
Medlem
tackar, får man effekt av att inhalera fröna i sig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback